Connect with us

ABANDON ȘCOLAR accentuat în județul BACĂU

Bacau

ABANDON ȘCOLAR accentuat în județul BACĂU

Deși, paradoxal, abandonul școlar a fost diminuat în primul an de pandemie, în anul școlar 2020-2021 s-a manifestat, din nou cu putere crescândă. Două cauze pentru abandonul școlar: sărăcia și plecarea părinților în străinătate!

Învățământul băcăuan manifestă, în ultimii cinci ani, tendințe accentuate de abandon școlar  – numărul elevilor care părăsesc diferite forme de învățământ începe să fie periculos de mare dacă citim statistica acestui fenomen înregistrat de Inspectoratul Școlar Județean: În anul școlar 2016-2017, 637 de elevi au părăsit cursurile, în 2017-2018, 721 de elevi au renunțat, o mică diminuare a fost în anul școlar 2018-2019, de 670 de elevi care au încetat să mai vină la cursuri. Interesant este că pandemia de COVID a redus numărul abandonului școlar în anul de învățământ 2019-2020 (pandemia manifestându-se cu putere crescută în semestrul II). Din păcate, a fost doar diminuare pasageră, pentru că în ultimul an școlar, 2020-2021, cu valuri succesive de COVID, abandonul școlar și-a ”revenit” spectaculos, cu 620 de tineri care au încetat orice relație cu educația.

Să privim tipurile de abandon școlar, în ultimii trei ani, sub raportul rural/urban și pe genuri – vedem nici aici nu putem trage concluzii certe pentru că cifrele (cel puțin în rural/urban) sunt variabile:

  • În anul școlar școlar 2018-2019, din cei 670 de elevi, înregistrați cu abandon școlar, 262 erau din mediu urban (40%) și 408, din mediul rural (60%), respectiv 230 erau fete și 440, băieți;
  • În anul școlar 2019-2020, din cei 510 elevi, înregistrați cu abandon școlar, 199 erau din mediul urban (40%) și 311, din mediul rural (60%), respectiv 206 erau fete și 304, băieți;
  • În anul școlar 2020-2021, din cei 627 de elevi, înregistrați cu abandon școlar, 385 erau din mediul urban (61% – în special învățământ profesional și postliceal) și 242, din mediul rural (39%), respectiv 287 erau fete și 340, băieți.

Principalele cauze analizate de Inspectoratul Școlar Județean Bacău ne sunt rezumate de consiliera Roxana Cerghici:O cauză importantă, și cumva de la sine înțeles, este situația materială precară, generată, uneori, de șomajul părinților și de numărul mare de membri din familie – de aici, lipsa mijloacelor de subzistență. Chiar, și cu precădere în mediul rural, avem exploatarea copiilor prin muncă – ceea ce duce la absenteism nemotivat și la situații școlare neîncheiate la final de an școlar. Însă motivul cel mai important, atât pentru mediul rural cât și pentru mediul urban, sunt părinții plecați în străinătate, mulți dintre ei lăsându-și copiii în grija rudelor, care, în multe cazuri, nu au motivația și nici interesul să se ocupe de situația școlară a copiilor”.

O statistică revelatoare sunt abandonurile școlare pe nivele de învățământ (primar, gimnazial și liceal):

  • În anul școlar 2018-2019, din cei 670 de elevi, înregistrați cu abandon școlar, 143 erau din învățămâmtul primar, 343 din cel gimnazial și 184 din cel liceal și postliceal;
  • În anul școlar 2019-2020, din cei 510 elevi, înregistrați cu abandon școlar, 101 erau din învățămâmtul primar, 203 din cel gimnazial și 206 din cel liceal și postliceal;
  • În anul școlar 2020-2021, din cei 627 de elevi, înregistrați cu abandon școlar, 126 erau din învățămâmtul primar, 267 din cel gimnazial și 234 din cel liceal.

Proiecte și programe pentru reducerea abandonului

Efectele abandonului școlar dunt dure, atât pentru individ cât și pentru societate: abandanul școlar generează șomaj, excluziune socială, sărăcie și chiar probleme de sănătate. Efectele abandonului școlar se resimt pe termen lung asupra evoluției societății, implicit, asupra creșterii economice și a bunăstării”, ne-a declarat psihologul Roxana Mihăilă.

Conducerea Inspectoratului Școlar Județean Bacău încearcă diminuarea numărului destul de mare de elevi care abandonează școala și a inițiat o serie de proiecte împreună cu școlile din județ, atât din mediul rural cât și urban, fie în școlile defavorizate din punct de vedere economic pentru promovarea accesului egal în educației. Un exemplu ar fi proiectul INFORMA derulat cu 270 de cadre didactice din învățământul preuniversitar și personal de sprijin din județul Bacău, 40 de manageri școlari din 14 școli țintă, fie în acele școli s-a observat o scădere a rezultatelor școlare ale elevilor și o rată de abandon ridicat.

Două proiecte naționale care au o derulare intensă în județul Bacău este ” Școala după școală” și stimulentul financiar ”Bani de liceu”. Proiectul de ore remediale – Școala după școală – pentru recuperarea materiei și aprofundarea cunoștințelor urmare a învățământului online, a avut în județul Bacău peste 11.300 de beneficiari (de altfel, județele Iași și Bacău au avut printre cei mai mulți beneficiari). Mai nou, s-au schimbat și criteriile de acordarea a burselor școlare – pe de o parte pentru stimularea performanței (prin bursele de merit și cele de performanță), dar și pentru susținerea elevilor în continuarea studiilor – prin bursele de studiu și cele de ajutor social, la care se adaugă bursele profesionale din învățământul tehnic, dar și stimulentul financiar numit ”Bani de liceu”.

Nu în ultimul rând merită amintit efortul pe care organizația UNICEF, filiala România, îl face pentru copiii din județul Bacău: peste 6 milioane de euro consumate în programul ”Incluziune socială prin servicii integrate la nivel comunitar”, implementat, mai ales, în zonele rurale – peste 21.000 de elevi au fost implicați în programele de educație.

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in Bacau

News Moldova LIVE

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement

Comentarii recente

Advertisement

Trending

Advertisement

Echipa News Moldova

Advertisement
Advertisement
To Top