Connect with us

MOLDOVA nu mai CREDE în PROMISIUNI! O nouă AMÂNARE pentru finalizarea SF-urilor AUTOSTRĂZII A8

Administrativ

MOLDOVA nu mai CREDE în PROMISIUNI! O nouă AMÂNARE pentru finalizarea SF-urilor AUTOSTRĂZII A8

Reprezentanţii Asociaţiei „Împreună pentru A8”, care militează pentru construirea autostrăzii Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş, susţin că orice întârziere a proiectului reprezintă „o bătaie de joc” la adresa locuitorilor din regiunea Moldovei.

Cătălin URTOI, vicepreședintele Asociaţiei „Împreună pentru A8„, a declarat că în 2021 vor fi monitorizate proiectele de infrastructură în regiunea Moldovei, inclusiv cel privind autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş.

„Vom fi foarte atenţi la activitatea celor de care depinde implementarea proiectelor de infrastructură în regiunea Moldovei. Asociaţia noastră nu va face niciun compromis politic în legătură cu A8.

Mai important este să trecem Carpaţii spre Vest până în 2030, decât interesele de grup, de partid, sau personale„, a declarat Cătălin URTOI, vicepreşedinte „Împreună pentru A8”.

Membrii Asociaţiei „Împreună pentru A8” au fost prezenți ieri (01.02.a.c.) la BUCUREȘTI

În cursul zilei de ieri (01.02-n.r.) reprezentanții Asociației ”Împreună pentru Moldova” au plecat spre București, unde au avut o întâlnire cu Secretarul de Stat în Ministerul Transporturilor, Adrian COVĂSNIANU și o a doua întâlnire cu Ministrul Transporturilor, Cătălin DRULĂ, dar şi cu Ministrul Fondurilor Europene, Cristian GHINEA.

Printre proiectele aduse în discuție de către reprezentanții Asociației ”Împreună pentru Moldova” s-au aflat:

Finanţarea prin PNRR cu finalizare în 2026 a tronsoanelor:

  1. Frumos- Podu Iloaiei – Leţcani – Vânători – Victoria – Golăeşti – 55km în valoare de 886,05 milioane euro.
  2. Tronsonul Mureş – Acăţari – 15 km în valoare de 67.05 milioane euro.
  3. Tronsonul Neamţ – Moţca – 23 km în valoare de 102,81 milioane euro.

Cele trei tronsoane au o lungime de 93 km. și necesită o finanțare totală de 1.056 miliarde EURO.

Finanţarea prin POT cu finalizare în 2027-2030 a tronsoanelor:

  1. Tronsonul Acăţari – Ditrău – 76,6 km în valoare de 1.532 milioane euro.
  2. Tronsonul Ditrău – Tg.Neamţ – 95,1 km în valoare de 3.543 milioane euro.
  3. Tronsonul Moţca – Tg.Frumos – 30 km în valoare de 525 milioane euro.
  4. Tronsonul Golăieşti – Ungheni – 10 km în valoare de 125 milioane euro.
  5. Pod Ungheni – 1,4 km în valoare de 100 milioane euro.

Cele cinci tronsoane care ar urma să fie finanțate prin POT au o lungime totală de 213.1 km. și necesită o finanțare totală de 5, 825miliarde EURO.

Totodată, Cătălin URTOI a transmis un e-mail și către toți deputații și senatorii de Iași, pentru a observa dacă vor lăsa deoparte orgoliile de partid și vor acționa împreună susţinerea finanţării Autostrăzii UNIRII prin PNRR şi POT.

”Am trimis câte un e-mail şi către deputaţii şi senatorii de Iaşi. Să vedem dacă vor lăsa deoparte orgoliile de partid şi vor acţiona ÎMPREUNĂ pentru susţinerea finanţării Autostrăzii UNIRII prin PNRR şi POT, aşa cum este prezentat în această Argumentaţie Tehnico-Economică”,  a mai declarat Cătălin URTOI.

Totodată, Cătălin URTOI a declarat că inițiativa Asociației ”Împreună pentru Moldova”este susținută de profesorii universitari de la Facultatea de Construcţii, secţia Drumuri şi Poduri, Geotehnică, dar şi de fundaţii şi de ingineri drumari cu experienţă în execuţie drumuri!

”Menţionez că acest document este susţinut de către profesori universitari de la Facultatea de Construcţii – Secţia Drumuri şi Poduri, Geotehnică şi Fundaţii şi de ingineri drumari cu experienţă în execuţie drumuri!”, a mai declarat Cătălin URTOI.

Ce spun oficialii de la BUCUREȘTI?

Conform declarațiilor primite la București de vicepreședintelui Asociaţiei „Împreună pentru A8„, Cătălin URTOI, finalizarea SF-ului  pentru tronsonul Tg. Mureș – Tg Neamț va fi făcută până la finalul lunii iulie a.c.

”Prestatorul spaniol care se ocupă de SF –ul tronsonului Tg. Mureș – Tg Neamț a fost prezent astăzi (01.01-n.r) și a promis în fața tuturor că va finaliza până în luna iulie studiul de fezabilitate, dar nu va putea preda acordul de mediu, acesta se va completa abia în luna octombrie 2020”, a declarat Cătălin URTOI, reporterilor Ziarului ”Bună Dimineața Iași”.

Totodată, pentru tronsonul Tg.Neamt – Iași – Ungheni, câștigătorul SF-ul trebuia să fie anunțat la data de 23.01.2021, dar reprezentanții CNAIR au anunțat un nou termen pentru comunicarea câștigătorului licitației SF-ului la jumătatea lunii februarie a.c.

”Pentru tronsonul Tg. Neamț- Iași- Ungheni, așteptăm să fie finalizată licitația cu întârzierea de rigoare. Ei ne-au garantat că în prima decadă a lunii viitoare”, a mai declarat Cătălin URTOI.

Cătălin URTOI a mai declarat că orice întârziere va afecta ireversibil finalizarea acestui proiect până în 2030.

”Orice întârziere va afecta ireversibil finalizarea acestui proiect până în 2030. Afectarea proiectului presupune prinderea pe niște fonduri și finanțarea propriu zisă, dar ca să poți finanțezi, trebuie ca absolut toate documentele să fie finalizate în prealabil, respectiv, SF-urile și proiectele. Fără aceste lucruri nu se pot accesa fonduri europene”, a mai declarat Cătălin URTOI.

Reprezentanții Asociaţiei „Împreună pentru A8” au depus ieri (01.01-n.r.) la București un plan de soluții pentru fiecare tronson în parte, cerând prin acest plan, oficialilor de la București că tronsoanele de autostradă  să fie finanțate prin POT și PNRR.

Cătălin URTOI a declarat că miniștrii prezenți la întâlnire au părut interesați de propunerea Asociaţiei „Împreună pentru A8„, dar vor oferi un răspuns în maxim două săptămâni.

Va avea vreodată Moldova autostrada mult PROMISĂ?

A trecut mai bine de 14 ani de când autoritățile promit că vor construi A8, o autostrada care să lege Moldova de Ardeal. Acum mai bine de un an, Parlamentul a votat chiar și o lege care obligă Guvernul să construiască A8.

Cu toate astea, până astăzi, autostrada n-a prins contur nici măcar pe hârtie.

Cătălin URTOI, a declarat că din partea parlamentarilor ieșeni, nu poate menționa nici un nume care a dorit să ajute în implementarea acestor proiecte.

Cătălin URTOI a mai declarat că, politicienii de Iași fac doar promisiuni electorale și visează la o centură de sud a Iașului și la trenuri metropolitane, în timp ce adevăratele probleme nu sunt rezolvate.

Cătălin URTOI: ”În comparație cu ardelenii, noi nu știm să ne rezolvăm problemele și să luptăm pentru adevăratele proiecte”

 

Exact! Se împlinesc 14 ani de când vorbim despre acest proiect! Pe noi nu ne-a susținut nimeni, iar de la Iași nu pot menționa nici un nume. Pe parlamentarii de Iași nu îi interesează de această dezvoltare la care ar trebui să munci cu toții.

 În comparație cu ardelenii, noi nu știm să ne rezolvăm problemele și să luptăm pentru adevăratele proiecte.

În loc să sară cu toții pe un proiect mare cum este A8, politicienii de Iași fac doar promisiuni electorale și visează la o centură de sud a Iașului și la trenuri metropolitane”, a mai declarat Cătălin URTOI.

Ideea autostrăzii A8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni – numită și „a Unirii”, tocmai pentru că e gândită să facă legătură între provinciile istorice, a apărut acum mai mult de 14 ani.

Compania de Drumuri (fosta CNADNR, transformată ulterior în CNAIR) a început încă din 2007 să întocmească documentația necesară construcției șoselei. În următorii 3 ani și cu o cheltuiala de circa 4,8 milioane de euro, s-a întocmit un studiu de fezabilitate. Din păcate, nu unul suficient de riguros.

În 2012, Comisia Europeană (CE) a acceptat să finanțeze construcția șoselei, dar doar dacă documentația urmă să fie refăcută.

CNAIR a demarat procedurile necesare revizuirii documentației. Imediat ce Curtea de Conturi a început să întrebe de ce se cheltuiesc din nou bani pentru aceeași documentație, revizuirea a fost abandonată. Iar studiul de fezabilitate, așa imprecis cum era, a rămas la sertar.

Pe vremea când era ministru al Transporturilor, deputatul de Bacău, Lucian Șova a susținut că  în loc să ne mai chinuim atât cu A8, mai bine am construi Autostrada A13, care să lege provinciile istorice românești pe ruta Brașov – Bacău.

În cele din urmă, pe 9 noiembrie 2018 (cu ocazia centenarului marii uniri), la presiunile opiniei publice, Parlamentul a adoptat o lege care obligă Guvernul să înceapă, în numai o luna, demersurile pentru construcția Autostrăzii A8, pe traseul Târgu Mureș-Iași-Ungheni.

Oamenii politici susțineau că, în sfârșit, s-a deblocat proiectul autostrăzii, a cărei realizare urmă să înceapă.

Din păcate, deși s-a scurs deja mai bine de un an de la acele noi promisiuni, nici măcar nu s-a stabilit un traseu final al autostrăzii. Ba mai mult, pentru unele dintre porțiuni nici nu s-au lansat, așa cum ar fi trebuit, licitațiile pentru revizuirea documentației. În plus, mai sunt și porțiuni parțial blocate, pentru construcția cărora autoritățile n-au găsit, încă, soluții.

Bătaie de joc pentru regiunea MOLDOVEI! Primii 200 de kilometri, încă la stadiul de studiu de FEZABILITATE

Că să poate fi construită mai ușor, Autostrada A8 a fost împărțită în mai multe loturi.

– Târgu Mureș – Sovata – Ditrau (92 km)
– Ditrau – Târgu Neamț – DN 2 (110 km)
– DN2 – Iași (61 km de autostrada și 8 km de drumuri de legătură)
– Iași – Ungheni (circa 34 de kilometri)
– podul peste Prut până la Ungheni, în Republica Moldova (sector lung de circa 1 km).

Pentru primii 200 și ceva de kilometri dintre Târgu Mureș – Sovata – Ditrau – Târgu Neamț – DN 2, spaniolii de la Ingineria Especializada Obra Civil e Industrial revizuiesc studiul de fezabilitate, în baza unei licitații câștigate.

Continue Reading
You may also like...

Redactor Șef al News Moldova, moderatorul emisiunii Retrospectiva Săptămânii (https://www.facebook.com/newsmoldovaro/videos ), Coordonatorul PARTENERIATULUI regional pe Moldova între News Moldova și DIGI FM

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in Administrativ

News Moldova LIVE

Advertisement
Advertisement

Trending

Advertisement
Advertisement
Advertisement

Jurnalisti

To Top