Iasi
Acuzații grave ale CCI Iași referitor la evoluția A8! Răspunsul politic al lui Cătălin URTOI este halucinant
autor
În contextul tot mai accentuat al întârzierilor majore în derularea celei mai importante investiții din județul Iași, Autostrada Unirii A8, Sectorul Moțca-Lețcani-Ungheni, cetățenii și comunitatea de afaceri din zonă își exprimă deschis revolta în spațiul public
Un comunicat al Colegiului de Conducere al Camerei de Comerț și Industrie Iași evidențiază că aceste întârzieri afectează semnificativ viitorul Regiunii Nord-Est.
Comercianții si industriașii din Iași subliniază că această regiune are nevoie de Autostrada A8 pentru a se dezvolta corespunzător, având în vedere că aproximativ 70-80% din comerțul exterior al zonei se desfășoară către Europa Occidentală. Totodată, se ridică întrebări cu privire la responsabilitatea pentru aceste întârzieri, fie că sunt premeditate, rezultatul lipsei de interes, din rea voință, din cauza excesului birocratic sau a incompetenței profesionale.
De ce la Cluj-Napoca se poate, dar la Iași nu?!
„În spațiul public și civic este exprimată din ce în ce mai mult revolta cetățenilor din județul Iași față de întârzierile tot mai mari în derularea celei mai importante investiții din județ: Autostrada Unirii A8, Sectorul Moțca-Lețcani-Ungheni.
Pentru dezvoltarea viitoare a Regiunii Nord-Est – al cărei comerț exterior se desfășoară în proporție de 70-80% spre Vest, cu Europa occidentală – nici nu mai contează cum și cui i se mai pasează responsabilitatea și dacă aceste întârzieri sunt premeditate, sunt din lipsă de interes, sunt din rea voință, sunt din exces birocratic sau sunt din incompetență profesională.
Cert este că viitorul Regiunii Nord-Est este afectat pe foarte mulți ani de acum înainte, că este încălcat dreptul la condiții de competitivitate egală de dezvoltare comparativ cu celelalte Euroregiuni, că practic locuitorii acestei părți din România vor fi în continuare condamnați la a rămâne departe de condițiile de calitate a vieții economico-sociale asigurate celorlalți români sau europeni.
Colegiul de Conducere al Camerei de Comerț și Industrie Iași atrage însă atenția și asupra lipsei de strategie și de viziune în proiectarea Autostrăzii A8.
Concret, pe lângă întârzierea uriașă a acestei investiții care este cauzată de tergiversarea de neimaginat a studiilor de specialitate, se poate constata că aceste studii sunt lipsite de o viziune dedicată cu adevărat binelui public, bazându-se pe o superficială documentare a situațiilor, conexiunilor și particularităților de pe traseul propus, a fluxurilor de circulație urbană, metropolitană, regională, a realităților din activitatea economico-socială și a tendințelor de dezvoltare investițională a Iașului!
Reiterăm exemplul de viziune al drumului expres ce deservește centura municipiului Cluj-Napoca, respectiv pe 42 km de centură există 20 (douăzeci) de noduri rutiere, 34 km de drumuri de legătură și chiar 2 km de tunele!
În actuala propunere a proiectanților pentru A8, similar exemplului de mai sus, tronsonul de 31 km Lețcani-Ungheni are funcția de șosea de centură pentru municipiul Iași.
Pe acești 31 km de centură sunt prevăzute 3 (trei!!!) noduri de acces! Unul la bariera Lețcani, unul la intersecția cu DJ 282 (Rediu Horlești) și unul la intersecția cu DN 24 (mai aproape de Sculeni decât de Iași).
De ce la Cluj-Napoca se poate, dar la Iași nu?!
În pofida tuturor solicitărilor autorităților, ale politicienilor, ale organizațiilor civice, ale comunității de afaceri, în pofida tuturor promisiunilor proiectanților de a adapta acest proiect la realitățile Zonei Metropolitane Iași, nimic nu se întâmplă, nimic nu se modifică, „câinii latră, caravana trece”! Motivația că orice fel de modificări ar temporiza și mai mult graficul de implementare este ridicolă, iar ieșenii sunt suficient de inteligenți ca să înțeleagă faptul că ni se bagă pe gât un proiect bazat pe filosofia păguboasă a lui „lasă ca merge și așa, să fiți mulțumiți și cu atât”!
Nu există proiectare pentru legătura facilă, rapidă și accesibilă cu Aeroportul Iași, cu Valea Lupului, cu cartierul Copou, cu Spitalul Regional. Nu există nod de legătură nici la intersecția cu DN 24C, drum strategic care asigură circulația continuă pe malul Prutului, de la intrarea acestuia în țară la Rădăuți Prut până la Galați și care deservește zona de Nord a județului Iași – Vlădeni, Șipote, Bivolari, Trifești, Probota – și zona de Sud-Est a județului Botoșani – Ștefănești, Trușești, Călărași, Răuseni – adică accesul unui important bazin agroalimentar al României în care trăiesc peste 80.000 de cetățeni! Cum de altfel nu există un nod pentru istorica și importanta comună Ruginoasa!
În condițiile actualului stadiu al proiectului, vom avea prăpăd la accesul prin nodul Lețcani, centura va fi utilă cel mult până la nodul Rediu Horlești, în rest vom avea o autostradă de centură muzeu, iar adevărata centură va rămâne tot șoseaua Rosetti.
Rămâne astfel în sarcina ieșenilor și a autorităților locale să găsească soluții tehnice și financiare pentru viitoare drumuri și noduri de legătură care să deservească Aeroportul, Spitalul Regional și municipiul Iași, care să faciliteze circulația și accesul spre A8 și să eficientizeze această investiție!
Dar aceasta va însemna încă alți zeci de ani de eforturi imense, pierderi economice incalculabile, stres și timp pierdut din viața ieșenilor.
Prin urmare, comunitatea de afaceri, Camera de Comert și Industrie Iași, solicită imperativ și cu toată fermitatea proiectanților dar și autorităților competente să își asume răspunderea unui proiect cu adevărat bine făcut, să își respecte fără compromisuri statutul profesional, dar mai ales să îi respecte pe ieșeni prin adoptarea urgentă, în ceasul al 12-lea, a unor soluții care să facă cu adevărat utilă și eficientă Autostrada A8, așteptată de mai bine de un sfert de secol!
Aceasta înseamnă un proiect profesionist care să permită circulația fluidizată și optimizată, în condiții decente, a celor 300.000 de cetățeni ai Iașului, a celor aproape un milion de locuitori ai județului Iași, a celor 2,5 milioane pasageri ai Aeroportului Iași precum și a sutelor de operatori de transport din zona de acoperire a Autostrăzii A8!”, a transmis Colegiul de Conducere al Camerei de Comerț și Industrie Iași.
Paul BUTNARIU: „Nu poți să faci o autostradă care are funcția de șosea de centură, iar pe 31 de km să existe doar 3 noduri”
Contactat de redacția News Moldova, Paul Butnariu, Președintele Camerei de Comerț și Industrie Iași, a subliniat gravitatea întârzierilor în construcția Autostrăzii Unirii A8, evidențiind că acestea au atins proporții alarmante. El și-a exprimat nemulțumirea față de lipsa curajului de a aborda deschis problema, menționând că există reticență în a critica proiectul din frica de a supăra proiectanții sau alte figuri cheie implicate.
„Întârzierile sunt enorme. Pe lângă asta, nimeni nu are curajul să abordeze problema. Pe ideea că nu vrem să supărăm proiectantul, că nu vrem să supărăm nu știu pe cine… Nimeni nu are curajul să spună că proiectul este prost întocmit, n-am alte cuvinte. Nu poți să faci o autostradă care are funcția de șosea de centură, iar pe 31 de km să existe doar 3 noduri.
Proiectantul care face treaba asta a declinat, sau nu a vrut să proiecteze nodul care face legătura cu Aeroportul Internațional Iași. Nodul ăla care oricum e mai aproape de Ungheni (Republica Moldova) decât Iași. Nu există nici un nod care să facă legătura dintre Autostradă, nu contează unde și la ce distanță, dar să fie o legătură pe Autostradă cu Aeroportul Internațional. Aeroportul care devine, ușor-ușor, al treilea Aeroport al României, anul trecut a avut 2,5 milioane de pasageri. Este un aeroport de importanță europeană. Rămânând ca tot pe banii locali, adică pe banii CJ, să se facă această legătură cu Aeroportul.
Vorbim și de alte aspecte aici: trece Autostrada peste un drum care intră în comuna Ruginoasa, care este o localitate importantă. Nu facem o bretea că există una la 10-15 km mai încolo. O tratare discriminatorie a Iașului față de alte proiecte mai mari care s-au desfășurat în țară. De aceea am și dat ca exemplu Clujul. Acolo s-a făcut un proiect adevărat, care ține cont de realități și de dezvoltare și fluxurile de circulație. Vorbim de 36 de km drum de legătură. Alea sunt drumuri care dezvoltă investițiile. Pentru că nu vine nimeni să facă un parc industrial pe autostradă și să nu aibă pe unde urca pe autostradă. Nu se face la marginea autostrăzii și duce după aceea nu știu unde. Aceste drumuri oferă posibilitatea unor investitori să vină să-și facă o hală, o fabrică, să-și cumpere un teren, să facă un parc industrial, parc tehnologic.
Cine poate să combată acest comunicat, să spună că e tendentious, că e politizat, că nu e adevărat, eu îi dau lada cu mere din buzunarul meu. Iar acele trei noduri sunt și ele “cu ciuboțele roșii”, ca să zic așa. Mai exact, prin unul dintre ele se va face accesul la vreo 70% din arondarea teritorială a Iașului: nodul de la Lețcani. Acest nod va fi principalul nod de intrare, pentru că de pe acolo se vine și de pe șoseaua de centură sud-est a Iașului, din cartierele de Sud ale Iașului, pe acolo se vine din zona centrală a Iașului și din cartierele mari din zona centrală. O să fie niște ambuteiaje cum mai vezi doar prin București la momentele de vârf. Ori, tu să faci o centură la nivel de autostradă nouă și să pleci din start cu acest handicap este revoltător pentru mine și pentru noi, colegiul Camerei, care totuși reprezentăm mediul de afaceri ieșean, care nu-I mediu de afaceri pomanagiu din România, suntem pe locul al 5-lea în topul județelor din România, avem producție, avem IT, avem universități. Iașul nu este un oraș pe lângă care treci și nu te interesează ce se întâmplă.
Noi am luat-o într-un fel birocratic: am făcut memoriu la CNAIR și la Ministerul Transporturilor, am spus despre toate aceste probleme. Ni s-a răspuns că, deocamdată, e în stadiu de proiectare, vor constata proiectanții ce măsuri sunt necesare pentru modificarea proiectului. Am așteptat. Am avut întâlnire cu miniștri secretari de stat, cu reprezentanții CNAIR-ului, invitați de către CJ, le-am spus exact ce am menționat și în comunicat. E inadmisibil să se întâmple așa. Suntem 300 de mii de ieșeni și încă 150 de mii în zona metropolitană. Un proiect prost făcut va crea probleme încă zeci de ani de acum înainte. Cheltuieli enorme, pierderi enorme în condițiile în care stai ore în șir să urci pe autostradă. Noi am transmis acest comunicat pentru ca măcar o bună parte dintre ieșeni să afle care este situația reală.
Noi avem documente încheiate conform cărora studiul acesta de fezabilitate trebuia predat și finalizat de acum 20 de luni. Termen care s-a tot prelungit până când am ajuns în situația în care din luna februarie s-a făcut luna aprilie ca să-l predea. Păi sunt doi ani întârziere. Numai de întârzieri, să nu mai vorbim de calitatea proiectului și de faptul că el răspunde sau nu circulației din Iași”, a declarat, pentru News Moldova, Paul BUTNARIU, Președintele Camerei de Comerț și Industrie Iași.
Cătălin Urtoi, consilierul Ministrului PSD al Transporturilor Sorin Grindeanu: „Directorul General CNAIR este liberal, deci nu văd de ce Camera de Comerț Iași, al cărei Președinte este tot liberal, nu discută direct cu ei”
News Moldova a încercat să obțină un punct de vedere și din partea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere (CNIR), motiv pentru care l-a contactat pe Cătălin Urtoi, consilierul ministrului Transporturilor și director general al Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere (CNIR).
„Acel document se adresează celor de la CNAIR. Proiectul A8 este la CNAIR și ei gestionează realizarea acestuia. Una peste alta, Directorul General CNAIR este liberal, deci nu văd de ce Camera de Comerț Iași, al cărei Președinte este tot liberal, nu discută direct cu ei. Când va ajunge la CNIR acest proiect, vă garantez că voi avea răspunsuri la toate întrebările”, ne-a declarat Urtoi.
Cătălin Urtoi, fost activist pro-autostradă, a fost desemnat consilier onorific al ministrului Transporturilor și va asigura interimatul în funcția de director al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) până la desfășurarea unui concurs.
Paradoxal, Urtoi s-a declarat el însuși scandalizat pe tema întârzierilor „inacceptabile” în privinţa aprobărilor pentru Autostrada Unirii.