Iasi
Cinematograful „VICTORIA” din Iaşi trebuie să mai aştepte lucrările de REPARAŢII CAPITALE, întrucât NU s-au prezentat OFERTANŢI
Lucrările şi serviciile subsumate proiectului reparaţiilor capitale
În data de 5 octombrie a.c., pe platforma de achiziţii publice LicitatiaPublica.ro, prin preluare de pe SEAP, a apărut un anunţ potrivit căruia lucrările de reparaţii capitale la clădirea Cinematografului „Victoria”, solicitate de către Ateneul Naţional din Iaşi (Ateneul Tătăraşi), nu au fost încă adjudecate de nicio firmă, motivul anulării procedurii, potrivit celor publicate pe LicitatiaPublica.ro, fiind dat de faptul că “la data-limită de depunere ofertă nu au existat ofertanţi care au depus ofertă”.
Valoarea estimată a proiectului este de 1.571.429 RON, conform unui document publicat pe pagina web a Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice.
Reparaţiile capitale la nivelul clădirii Cinematografului “Victoria” implică următoarele tipuri de lucrări şi servicii:
- Proiectare tehnică şi întocmirea Documentaţiei Tehnice pentru obţinerea Autorizaţiei de Construire;
- Modernizarea instalaţiei de prevenire, detecţie, alarmare şi stingere a incendiilor;
- Modernizare instalaţii electrice generale;
- Instalare tâmplărie exterioară (perete cortină, trape de desfumare).
Nu e prima dată când procedura se anulează
Se impune să menţionăm că aceasta nu este prima dată când procedura organizată de către Ateneul Naţional din Iaşi se soldează cu un insucces, întrucât şi la începutul lunii septembrie procedura a fost anulată, conform site-ului ebuget.ro, o platformă pe care sunt publicate procedurile de achiziţii publice ale instituţiilor.
Cinematograful “Victoria” – scurt istoric al lucrărilor de renovare
Inaugurarea în 6 decembrie 2019 a Sălii Unirii
În toamna lui 2019 a început modernizarea Cinematografului “Victoria” din Iaşi, drept pentru care în data de 6 decembrie 2019 a fost dată în funcţiune Sala Unirii aceasta beneficiind de lucrări de renovare şi modernizare.
Declaraţiile primarului Mihai Chirică
Cu ocazia acelui eveniment, primarul Iaşului, Mihai Chirică, a dat o declaraţie, contextualizând lucrările de reparaţii executate la nivelul spaţiilor Cinematografului “Victoria”:
“Reabilitarea Cinematografului Victoria face parte din programul municipal de reabilitare a sălilor de spectacol.Până acum am terminat proiectul Cinematografului Dacia la nivel tehnic de execuţie.Refacerea acestui cinematograf ne va costa în jur de trei milioane de euro.
De asemenea, Cinematograful Trianon, fost Republica, se află în fază finală de proiectare şi va fi reabilitat ca un monument istoric.De altfel, clădirea a suferit foarte mult în urma agresivităţii Partidului Comunist, care i-a distrus forma gotică, dar noi o vom reface după planurile originale.Sala Cinematografului Trianon va deveni cea mai mare din Moldova, ajungând la capacitatea pe care o avea în anii ’30, de 1100-1150 de locuri, refăcându-i toate lojele care i-au fost distruse.”
Declaraţiile managerului Andrei Apreutesei
Tot cu prilejul inaugurării oficiale a Sălii Unirii din cadrul Cinematografului “Victoria”, managerul Ateneului Naţional din Iaşi, Andrei Apreutesei, a punctat importanţa reabilitării spaţiilor artistice:
“Cred că asta ar fi trebuit să se întâmple cu cinematografele de stat după 1990.Din păcate, un ochi plânge, un ochi râde.Cel care plânge o face pentru că a trebuit să aşteptăm 30 de ani, cel care râde priveşte faptul că, după doi ani şi jumătate de când am început procedurile legale de preluare, am reuşit să redăm comunităţii cea mai mare sală dintre cele patru cinematografe pe care le-am preluat.
Este o sală absolut normală pentru anul în care ne aflăm, o sală care respectă toate standardele tehnologice, de confort şi siguranţă.Desigur, vom mai avea nevoie de investiţii, mai ales la sistemul de cinema, de climatizare, la faţadă chiar.Cel mai important este că putem reda această sală comunităţii într-o stare bună, frumoasă.”
Proiectul de reabilitare şi renovare a faţadei a generat revolta unor arhitecţi şi a şefului Comisiei de Urbanism Iaşi
De reţinut, din cele susţinute de către managerul Andrei Apreutesei, este că odată fiind executate şi finalizate la finalul lui 2019 lucrările de consolidare a acoperişului, de modernizare a sălii de spectacole şi de racordare la reţeaua termică a municipiului Iaşi, se impuneau lucrări la nivelul faţadei.
Tocmai în legătură cu aceasta la finalul anului trecut au existat diverse neînţelegeri şi contradicţii în ceea ce priveşte soluţia propusă pentru renovarea faţadei.
Clădirea construită în 1963, cu un regim de înălţime atipic pentru zona în care se află (în apropiere se află Hotelul “Traian” şi blocuri înalte), a fost vizată de un proiect de reimaginare a faţadei, drept pentru care s-a ajuns la conturarea unui scenariu arhitectural tip “belle époque”.
Specificăm, înainte de a detalia neînţelegerile, că lucrările circumscrise proiectului de refacere şi reabilitare a faţadei Cinematografului “Victoria” se ridică la peste 150.000 euro şi termenul de finalizare a acestora, potrivit datelor din 2020, era chiar anul acesta.
Direcţia artistică luată în vederea refacerii faţadei, şi anume, în ton cu elementele ornamentale vizibile la nivelul monumentelor istorice precum Hotelul “Traian” şi Palatul Braunstein, a generat dezacorduri şi chiar revolte expuse în mediul online.
Opinia arhitectului ieşean Bogdan Curelariu – apel la concursuri de arhitectură
Astfel, la finalul lui 2020, pe pagina de Facebook a Ateneului Naţional Iaşi a fost postată o imagine cu simularea pe calculator a proiectului de reabilitare şi renovare a faţadei Cinematografului “Victoria”, viziunea diferită a unor arhitecţi observându-se în cadrul a diverse comentarii.
Redăm în cele ce urmează spusele arhitectului Bogdan Curelariu:
“În calitate de arhitect, membru al OAR [Ordinul Arhitecţilor din România] Filiala Iaşi şi al Uniunii Arhitecţilor din România, cred că această propunere îi dezonorează pe toţi cei care au condus la acest rezultat.Pe toţi, începând de la autorităţile locale care nu vor să înţeleagă necesitatea şi utilitatea unor concursuri (pe bune) de soluţii de arhitectură, până la colegii de breaslă care propun aşa ceva.
Oare cât timp trebuie să mai treacă până să ne trezim?Oare OAR Filiala Iaşi, Uniunea Arhitecţilor din România – Filiala Iaşi-Vaslui, Facultatea de Arhitectură din Iaşi, Registrul Urbaniştilor din România – Filiala Iaşi nu au nimic de spus la toate aceste întâmplări nefericite din Iaşi? (vezi pasajele propuse din Podu Roş, vezi propunere cinema Trianon – fost Republica, vezi propunere sală polivalentă şi stadion, vezi Ateneul Tătăraşi).”
Evidenţierea celor două direcţii artistice ce au constituit motivul dezacordurilor
Luarea de poziţie a şefului Comisiei de Urbanism Iaşi
Ca să înţelegem mai bine care a fost motivul revoltei unor arhitecţi, a consilierilor USR-PLUS ai Municipiului Iaşi şi a şefului Comisiei de Urbanism din Consiliul Local Iaşi, trebuie să precizăm că, în acord cu direcţia artistică a perioadei în care a fost construit Cinematograful “Victoria”, trebuia, conform unei luări de poziţie, să se fi găsit o soluţie de renovare a faţadei în acord cu principiile arhitecturale aplicate atunci, ori proiectul refacerii totale a imaginii faţadei prin preluarea elementelor ornamentale tipice unor clădiri precum Hotelul “Traian” şi Palatul Braunstein nu a fost considerat adecvat.
Ilustrative în acest sens sunt susţinerile din decembrie 2020 ale lui Iulian Nicolau, şeful Comisiei de Urbanism din cadrul Consiliului Local Iaşi:
“Când se pune în discuţie o intervenţie la o clădire publică existent, sunt trei direcţii posibile: 1.dacă are valoare arhitecturală, se face tot posibilul ca aceasta să fie restaurată şi să se revină la forma desăvârşită în care a fost concepută; 2.dacă nu, se reabilitează conform principiilor de arhitectură contemporană; 3.mimetismul.”
Iulian Nicolau a atras atenţia asupra mimetismului, principiu artistic ce a dominat proiectul de reimaginare arhitecturală a faţadei
Şeful Comisiei de Urbanism din Consiliul Local Iaşi a continuat, prin a accentua riscurile aplicării unei soluţii mimetice:
A treia direcţie este dezastruoasă! (…)Niciodată însă mimetismul nu este permis să fie exportat, ca volum de sine stătător, în apropierea imobilului cu valoare de monument, deoarece construcţia mimetică nu va căpăta valoarea monumentului ci, dimpotrivă, existenţa copiei în vecinătatea originalului va afecta iremediabil valoarea arhitecturală şi/sau istorică a acestuia din urmă (…)
În cazul de faţă, după 88 de ani, o clădire din secolul XX, aparţinând modernismului comunist, primeşte o propunere anacronică, ce imită elemente arhitecturale din sec.XIX pe care nu le-a avut niciodată, falsificând astfel trecutul clădirii.
De aceea, avizul negativ dat de către Comisia Zonală a Monumentelor Istorice este perfect justificat (…)În altă ordine de idei, apreciem interesul managerului Ateneului din Iaşi şi al Primăriei de a pune în valoare această clădire, dar o investiţie responsabilă nu ar avea în vedere doar o cosmetizare a faţadelor, care în urma proiectului propus riscă să fie doar o pastişă în centrul oraşului, ci mai ales activarea acestui spaţiu cu mare potenţial pentru viaţa culturală a oraşului şi funcţionalizarea interiorului, pentru a-l aduce în secolul 21.”
Iulian Nicolau, în aceste condiţii, a făcut apel la “realizarea unui concurs internaţional, bugetat şi jurizat corespunzător.”
Avizul negativ al Comisiei Monumentelor Istorice a generat reacţii din partea managerului Ateneului Tătăraşi
Andrei Apreutesei – Exponentul celeilalte tabere
La celălalt pol se află managerul Ateneului Tătăraşi, Andrei Apreutesei, acesta criticând avizul negativ al Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice:
“Noi ne dorim să-i avem ca parteneri [trimitere la Comisia Zonală a Monumentelor Istorice], să fim sprijiniţi în a face totul ca la carte, pentru a înfrumuseţa oraşul şi a-i reda imaginea clădirilor istorice.Ar fi fost mai bine să o lăsăm cu <<patina timpului>>, din vremuri comuniste şi să-i dăm un banal var?A te spăla pe mâini, pur şi simplu, nu e corect.
În Piaţa Unirii avem clădiri-monument aparte:Hotel <<Traian>>, Palatul <<Braunstein>>, Biserica <<Talpalari>> şi statuia domnitorului Alexandru Ioan Cuza.Refacerea faţadei de la <<Victoria>> vrea să completeze arhitectural frumos acest areal.
Aşadar, să primesc răspuns nonşalant că, la o clădire comunistă din 1956 trebuie să-i păstrez patina timpului, înseamnă să-mi insulte cineva inteligenţa.Nu e normal aşa ceva şi nu am să tac!Mă voi lupta pentru Iaşul istoric şi regenerarea urbană.”
În aşteptarea ofertelor…
Fiind expuse aceste date din trecutul recent al Cinematografului “Victoria”, revenim la tema cu care a fost început prezentul articol, prin a preciza că vom urmări în ce măsură următoarea procedură de atribuire organizată de către Ateneul Tătăraşi se va finaliza cu un succes, acela al prezentării ofertanţilor şi de selectare a unei oferte adecvate sub raport calitativ cu privire la lucrările de reparaţii capitale.