Iasi
Furt la drumul mare in piețele din Iași – 500.000 euro dispăreau în fiecare an
autor
Se înregistrează creșteri mari în ceea ce privește încasările la piețele din Iași, mai ales în ultima perioadă. Astfel, înlocuirea lui Cristinel Stărică, director Eco Piața, cu Radu Botez a condus la creșteri zilnice, de până la 300%, a veniturilor din activitatea de închiriere a tarabelor.
Surse din societate, care au dorit să își păstreze anonimatul, au declarat că „se luau bani la negru. Erau aceeași încasatori și aceeași polițiști locali responsabili cu piețele de 10-15 ani”.
Potrivit reporteris.ro, încasările se prezintă, după cum urmează: „vineri pe 12 august când era director Stărică, la Nicolina, Alexandru și CUG s-au încasat în total 5.200 lei. După 7 zile, vineri 19 august, cu Radu Botez director, cele trei piețe au strâns din închirierea tarabelor 12.075 lei.
La o diferență medie zilnică de 1.500 de euro (adăugând și celelalte piețe), „gaura” lunară era de 45.000 euro, peste jumătate de milion de euro anual. Bani care intrau în alte buzunare sau erau pierduți din cauza incompetenței și a delăsării.
„Confirm că încasările au crescut”, a afirmat Botez, fără a intra în amănunte. De cealaltă parte, Cristinel Stărică a zis că n-are habar, dar se va interesa: „O să dau și eu un telefon să văd”.”
Stărică și-a păstrat postul de director general timp de mai bine de un deceniu
Încă din anul 2010, Cristinel Stărică și-a păstrat funcția de director general al Eco Piața, acesta fiind cunoscut ca membru al cercului de prieteni al primarului Gheorghe Nichita, trecând ulterior în echipa lui Mihai Chirica. Ce pasiuni comune avea cu fiecare dintre cei doi, daca nu fotbalul?!
Indiferent de faptul că au existat critici repetate la adresa acestuia, Stărică și-a păstrat funcția până acum câteva săptămâni, când a fost schimbat în cadrul Consiliului de Administrație. Imediat după schimbarea din funcție, banii proveniți din închirierea tarabelor aproape s-au triplat.
Creșteri de venituri de 232% în numai 7 zile
Analizând creșterea medie a veniturilor pe cele trei piețe, aceasta a fost de 232% vineri, 19 august, față de vineri, 12 august. Cel mai frapant rezultat a fost cel înregistrat la Piața Sudului (CUG), unde s-a observat o creștere a încasărilor de 269%. Aceasta ca urmare a acțiunii de control inițiată de noul director.
La piețele mari s-au înregistrat venituri mai mici de un sfert din valoarea reală
Potrivit reporteris.ro, Eco Piața dispune de un număr de tarabe situat între 750 si 800, dispuse în Alexandru (până în 400), în Nicolina (până în 300), respectiv în Păcurari, Hala Centrală și Sudului (CUG) (aproximativ 150 în total).
In ceea ce privește ziua de vineri, 12 august, în baza veniturilor, s-a observat faptul că gradul de ocupare în piețele Nicolina și Alexandru a fost de maxim 25%, în sumele încasate intrând atât tarabele, cât si metrii pătrați.
În CUG situația stă un pic diferit, vorbind despre o piață angro, vânzătorii fiind taxați la număr de metrii pătrați ocupați sau la mijlocul de transport folosit pentru comercializarea mărfurilor.
Bugetul prognozat pe anul în curs a prevăzut din start încasări de 44%
Cristinel Stărică a realizat bugetul societății într-un stil aparte, prognozând venituri din închirierea de tarabe de până la 3 milioane lei. Dacă se realizează un calcul simplu și se împarte suma la 25 lei, cat este tariful pe zi, atunci rezultatul este de 120.000 închirieri pe an, respectiv o medie de 328 tarabe închiriate, zilnic, în oraș.
În condițiile în care numărul minim al tarabelor funcționale era de 750, prognoza vechii gărzi a EcoPiața era că, în anul 2022, ele urmau să aibă un grad mediu de ocupare zilnică de numai 44%.
Balanță total dezechilibrată – piețe ocupate în proporție de 80% vs. încasări de numai 25%
Potrivit reporteris.ro, „Pentru comparație, o medie zilnică de 328 tarabe închiriate echivalează cu ocuparea pieței Alexandru în proporție de 85-90% și, absurd, cu zero comercianți în toate celelalte: Nicolina, Păcurari, Hala Centrală, CUG.”
Surse din societate, care au dorit să își păstreze anonimatul, au declarat următoarele: „Mergeți măcar în cele două piețe mari, Alexandru și Nicolina, și veți vedea că sunt aproape pline, peste 80% grad de ocupare fiecare, chiar și în zilele considerate «moarte» din punct de vedere al comerțului, cum ar fi lunea, marțea. Banii din chirii se drenau pe alte surse”.
7 ani i-au trebuit lui Chirica pentru a NU demara digitalizarea în piețe
Actualul director, Radu Botez, nu a prezentat o analiză clară, însă a recunoscut faptul că veniturile au crescut din momentul schimbării conducerii. Trebuie menționat faptul că mandatul acestuia va fi de doar 3-4 luni, până la momentul organizării concursului de ocupare a postului. Potrivit spuselor acestuia, Radu Botez nu va participa la respectivul concurs.
Indiferent de perioada scurtă de timp, acesta a venit cu anunțul potrivit căruia va implementa un sistem capabil să afișeze, în timp real, situația închirierii tarabelor, precum și gradul de ocupare, evitându-se astfel închirierea la negru.
„Să-i spunem digitalizare, dacă nu e prea mult. Să știm, pe fiecare piață în parte, câte tarabe sunt închiriate, în fiecare moment, dar să le oferim comercianților și posibilitatea să achite chiria online. În paralel, vom continua acțiunile de control efectuate cu echipe formate din personalul de la sediul central Eco Piața”.
Reacțiile din Opoziție, cu privire la mafia piețelor, nu au întârziat să apară
Senatorul USR care dorește să candideze la Primărie, Marius Bodea, a venit cu un avertisment pentru mafia piețelor: „Mafia piețelor înseamnă o participare activă a șefilor din Primarie, a șefilor Ecopiata, a șefilor de piețe. Nimeni nu poate fura dacă nu este aliniat până la cel mai înalt nivel. Și de aceea este sărăcia asta din piețe, niște improvizații cap-coadă. Pentru că totul se fură.
Toate aceste hoții vor ajunge la parchete. Dacă trebuie să facă 100 de ani de pușcărie, 100 să facă!”
Reacțiile consilierilor locali cu privire la creșterea încasărilor din închirierea tarabelor
Răzvan Timofciuc, liderul consilierilor locali USR, a declarat următoarele: „Foarte bine ca au crescut încasările, este o confirmare că de ani de zile Eco Piața a fost căpușată. Dar este o confirmare care vine târziu, după mulți ani în care actuala administrație a tolerat un management defectuos. Propunerea USR ca reprezentant al Adunării Generale a Acționarilor la Ecopiața SA, Marius Ciobanu, lector la Universitatea de Științele Vieții, este un specialist care va aduce reforme reale”.
De asemenea, Bogdan Crucianu, liderul de grup al aleșilor locali PSD, este de părere că: „Am spus de multe ori că unele schimbări sunt necesare, iar Eco Piața este un exemplu. Nu știu dacă în perioada directorului Stărică au existat încasări la negru sau a fost vorba doar despre incompetență, însă ar trebui să ne îndreptăm atenția spre cei care au protejat vechea conducere, pentru a vedea cu exactitate cine se face vinovat de managementul dezastruos al acestei societăți! Cred că ar fi necesare schimbări similare și la alte societăți ce țin de municipalitate, astfel încât acestea să nu mai fie mori de tocat bani publici”.
EcoPiața are, de puțin timp, un nou director interimar, în persoana lui Radu Botez
Radu Botez nu a avut perioadă de acomodare de la momentul preluării interimatului EcoPiața. Aceasta din cauza faptului că, încă din prima zi, s-a trezit pus în fața unui sistem bolnav, „căpușat”, care impune implementarea de acțiuni imediate. Goluri imense pe toate palierele (administrativ, economic, resursă umană) au făcut din misiunea noului director o adevărată luptă cu sistemul.
Implementarea de noi măsuri la EcoPiața
Potrivit lui Radu Botez, „Mandatul meu este unul scurt, sunt director interimar, doar 4 luni, nu voi participa la concurs și nu voi rămâne director. Pentru a încerca să rezolvăm lucrurile acolo ar trebui să împărțim pe categorii. Pentru latura economică am luat deja măsuri pentru a spori încasările. Sunt zone în care lucrurile funcționează bine și sunt zone în care lucrurile nu funcționează bine. Pentru a doua latură economică am avut deja discuții pentru a vedea cum scădem cheltuielile și mai ales cele mai importante, legate de utilități, dar nu numai. Vedem toate contractele care sunt încheiate sau în curs de încheiere și încercăm să le analizăm pentru a încerca o scădere a cheltuielilor”.
