Iasi
Se ADÂNCESC exponențial DIFERENȚELE între IAȘI și CLUJ! Ex: Tramvaiul reciclării (IS) vs autobuze fără ȘOFER (CJ)
autor
Două dintre cele mai proeminente orașe ale României, din două regiuni istorice diferite, cunosc evoluții total diferite raportate la aceeași perioadă de timp, aceleași resurse financiare europene și guvernamentale. Este vorba despre orașele Iași, capitala istorică a României și Cluj, cel mai dezvoltat oraș al Transilvaniei.
Oare care să fie explicația pentru această evoluție complet diferită pentru aceste două administrații?
Cu siguranță viziunea conducerii primăriilor, eficiența administrației a staff-urilor, profesionalismul și prioritățile edililor sunt cele care conduc la creșterea semnificativă a decalajelor economico-administrative în raporturile comparative între cele două orașe.
Desigur, condițiile legate de infrastructura rutieră, distanțele față de Centrul Europei cântăresc și ele destul de greu? Dar ce face administrația locală din Iași pentru a surmonta aceste neajunsuri?
IAȘI – orașul promisiunilor NERESPECTATE
În timp ce ieșenii așteaptă de la conducerea municipalității proiecte de anvergură, proiecte de infrastructura rutieră, construirea de creșe, reabilitări de școli , achiziționarea de autobuze și tramvaie noi, transformarea orașului într-un smart city, amenajarea de spații verzi, iluminat public digitalizat, construirea de locuințe pentru tineri, edilul de Iași a inaugurat cu fast în cursul zilei de ieri (01.04-n.r.) un nou tramvai la IAȘI, și nu vorbim despre orice fel de tramvai, ci despre un tramvai al RECICLĂRII.
De ce are nevoie Iașul de un tramvai al RECICLĂRII?
70.000 RON pentru un tramvai care va colecta deșeurie electrice și electrocasnice
Tramvaiul reciclării inaugurat cu fast este un fel de ”Enigmă a Otiliei” pentru mulți ieșeni care erau în zonă și nu înțelegeam utilitatea acestuia.
Potrivit edilului de Iași, tramvaiul reciclării este un proiect inedit prin care se încearcă ecologizarea procesului de colectare.
”Este un proiect inedit prin care încercam să ecologizăm până și procesul de colectare a deșeurilor, pentru că utilizăm un tramvai și este cel mai ecologic mijloc de transport din lume, în momentul de față.
Tramvaiul este pregătit special pentru a colecta deșeurile electrice și electrocasnice. Colectarea este gratuită și se va face doar în weekend. În funcție de solicitări vom multiplica numărul de locații de unde putem prelua asemenea deșeuri”, a declarat edilul de Iași.
Tramvaiul reciclării și a educației
Potrivit primarului de Iași, tramvaiul are rol și de a educa tinerii școlari!
Astfel, primul vagon a fost amenajat pentru ca tinerii să fie educați de către educatorii lor în domeniul ecologic.
Acum ne întrebăm cum va fi posibil să colectezi deșeurile electrice și electrocasnice în timp ce în primul vagon încercăm să educăm tineri!?
Pentru acest proiect, a fost necesară suma de 70 milioane lei, bani asigurați de compania de colectare a deșeurilor, Salubris.
”Având în vedere de utilitățile acestui tramvai, prima partea din față este dedicată Educației. Am amenajat un vagon în care copiii se pot educa împreună cu educatorii lor în domeniul ecologic iar în partea din spate este depozitul pentru deșeuri unde. Colegii de la Salubris culeg aceste deșeuri și le vor duce în vederea valorificării.
Valoarea totală a acestui proiect a fost în jur de 70 milioane RON bani asigurai de compania de salubritate care va valorifica aceste deșeuri”, a mai declarat edilul de Iași.
În timp ce IAȘUL achiziționează tramvaiul reciclării, CLUJUL are autobuze fără ȘOFER
Chiar dacă fac parte din același partid, perspectivele de dezvoltare ale edililor de Iași și Cluj sunt extrem de diferite.
Astfel, în timp ce edilul de Iași inaugura cu fast tramvaiul reciclării, edilul Clujului, anunța o nouă premieră națională. Din această primăvară pe străzile Clujului vor circula autobuzele fără șofer!!! Momentan cursele se vor realiza pe distanțe scurte și vor transporta 10-12 călători.
„Pentru partea că licitația pentru cumpărarea unor autobuze electrice autonome este gata de lansare, avem lansată licitaţia gata de lansare şi vom cumpăra câteva.
Ne rezervăm dreptul de a cumpăra mai multe, dar ideea e de a achiziționa două, ca să vedem cum se vor integra în ecosistemul clujean”, a declarat Emil BOC.
Autobuzele vor avea o capacitate mică de 10-12 locuri și vor fi folosite pentru zona centrală unde nu ajung alte mijloace de transport.
Un vehicul autonom de acest fel are o valoare între 250.000 şi 350.000 de EURO, iar astfel de modele există deja la Paris, Lyon sau Viena.
IAȘI – orașul din ROMÂNIA cu cele mai vechi TRAMVAIE. Ultimul tramvai NOU a fost achiziționat în 1977
Iașul are unul dintre cele mai vechi parcuri din România destinat tramvaielor, unde ultimul tramvai NOU achiziționat a fost în 1977.
Tramvaiele care au ajuns la Iași în 1977 au fost achiziționate din Cehoslovacia, dar între timp au fost scoase din uz.
Totodată, din 1977 și până în 2021, ieșenii au primit doar rebut-urile altor țări, precum Germania și Elveția. Multe dintre aceste rebut-uri au fost scoase din uz, din cauza defecțiunilor tot mai dese.
În 2012 CLUJUL achiziționa tramvaie PESA
În 2012, Clujul cumpăra tramvaie noi de la PESA cu bani dintr-un credit, în timp ce viziunea de dezvoltare a transportului la Iaşi se oprea doar la vehicule second-hand.
Municipalitatea ieșeană a promis tramvaie noi în 2019…suntem în 2021 și ieșenii încă așteaptă
În 2019, primarul Chirica a declarat că la Iași vor ajunge 16 tramvaie PESA. În 2019, aceeași conducere garanta că primul tramvai din cele 16 va fi livrat la Iași în decembrie 2020.
Ulterior, conducerea municipalității s-a răzgândit și a prezentat o altă perspectivă asupra tramvaielor din Iași, astfel, conducerea primăriei a declarat că are încheiate două contracte pentru livrarea a 32 de vehicule: 16 din Polonia (de la producătorul PESA) şi alte 16 din Turcia (de la Bozankaya).
Un nou termen pentru cele 32 tramvaie– 2023
Primele tramvaie noi din cele 32 sunt aşteptate să ajungă la Iaşi până la sfârşitul lui 2021, în condiţiile în care livrarea celor 32 de vehicule va fi făcută etapizat.
Totodată, conducerea primăriei garantează, din nou, că cel târziu până în decembrie 2023 ar trebui să avem la IAȘI, 32 de tramvaie noi.
IAȘUL a rămas și fără finanțare prin PNRR
IAȘUL spera la finanțarea a 45 de proiecte prin PNRR, cu o valoare totală de circa 2,27 miliarde de euro.
După prezentarea somptuară de la Palatul Roznovanu, a celor 45 de proiecte, autoritățile naționale au dat verdictul! IAȘUL va avea un singur proiect prins pe PNRR.
IAȘUL este amintit doar de două ori în acest document, la un singur proiect.
La ”transport rutier și autostrăzi” e notată ”Legătura Autostrada A8 – Lețcani Vest – Bypass Iași – Iași Dacia”, o bretea rutieră care, probabil, ar urma să asigure accesul pe A8, atunci când această autostradă va fi realizată.
CLUJUL – fruntaș la proiecte prin PNRR
Printre proiectele finanțate prin PNRR la Cluj se numără: metroul, trenul metropolitan, centura metropolitană, o bucată de autostradă și o cale ferată. În total, cinci proiecte principale, plus altele mici unde lupta se dă între Cluj, Brașov, Arad și Timișoara.
La momentul în care primarului Clujului, Emil BOC făcea anunțul construirii metroului la CLUJ, primarul de Iași îl ironiza declarând că acest lucru nu este posibil.
”Să vă spun o chestie care m-a pus pe gânduri. Municipiul Cluj Napoca avanseaza un proiect de metrou cu o valoare de 1 miliard de euro. Am luat si eu studiul de prefezabilitate si acolo spune ca se va construi o rețea de metrou de 14 km.
Păi noi la Iași facem cu doar 15 milioane euro 2 pasaje rutiere în Podu Roș. M-am uitat pe site-urile din Cluj să văd reacția oamenilor față de costurile metroului, nu-i interesează, poate să fie și 7 miliarde, numai să se facă. Bine, că n-o să se facă, asta e altceva. La noi însă e atâta scandal pentru cele 15 milioane de euro necesare pasajelor din Podu Roș”, a declarat edilul de Iași.
Autoritățile naționale au demonstrat contrariul și au prioritizat proiectul lui BOC!
Prin prioritizarea și acceptarea proiectelor propuse de municipiile din România pentru PNRR, Guvernul a arătat printre altele și care este importanța Iașului și a liderilor care îl conduc în ierarhia politică a României.
Redactor Șef al News Moldova, moderatorul emisiunii Retrospectiva Săptămânii (https://www.facebook.com/newsmoldovaro/videos ), Coordonatorul PARTENERIATULUI regional pe Moldova între News Moldova și DIGI FM