Connect with us

Mihai ”danone” CHIRICA ia fața lui Emil BOC! TELEGONDOLE la Iași VS metrou la CLUJ

Iasi

Mihai ”danone” CHIRICA ia fața lui Emil BOC! TELEGONDOLE la Iași VS metrou la CLUJ

Mihai Chirica nu se dezminte! După ce anterior își dădea cu părerea (amintind publicului că este inginer constructor de profesie) despre imposibilitatea construcției metroului la Cluj, investiție asumată de primarul Emil Boc, colegul său de la Cluj, Mihai Chirica a venit cu o idee pe cât de îndrăzneață, pe atât de imposibil de realizat: introducerea transportului în comun cu ajutorul telegondolelor, în zonele aglomerate ale Iașului.

Mihai Chirica susține că așa s-ar cheltui mai puțini bani decât dacă s-ar realiza lucrări de infrastructură la tramvai sau la metrou. Ideea nu este nouă, primul care a a vrut o astfel de idee a fost primarul Gheorghe Nichita cel care l-a introdus pe Mihai Chirica în politica mare. Acesta a introdus telescaunul care să plimbe turiști peste colina Ciricului, una din cele șapte coline ale Iașului.

Opiniile Primarului și ale firmei care a realizat studiul  nu converg 100%

Referindu-se la proiect, Primarul Iașului, Mihai Chirica a declarat:

Nu trebuie să ne scoatem din minte posibilitatea de a gândi mai progresist faţă de cum am făcut-o până acum.

Din acest motiv am şi luat tot ce-am găsit în lumea asta ca soluţie de transport persoane, şi am spus: hai să gândim şi noi să fim cu un pas înaintea celorlalte oraşe din România; nu ştim cum vor evolua tehnologiile”.

Arhitectul Răzvan Molie, care lucrează la  firma Im Design Studio, firmă care a realizat studiul și-a exprimat rezerva față de posibilitatea implementării sistemului de transport cu telecabine în zona centrală a Iașului. Acesta a declarat că singura axă favorabilă complet acestui proiect este axa ”Agronomie-Fundație”.

În plus, chiar arhitectul arată că este un singur avantaj, în timp ce dezavantajele ar fi mai multe, fie numai din considerente pur tehnice:

Un sistem de transport de tip telecabină, poate fi implementat parţial în municipiul Iaşi. Limitările care pot influenţa dezvoltarea unui astfel de sistem sunt de natură constructivă, legislativă şi tehnică (…)Traseele studiate au avut ca scop scoaterea în evidenţă a posibilelor impedimente şi, prin urmare, concluzia la care s-a ajuns, aceea că zona centrală nu poate fi traversată de telecabine, oferă posibilitatea implementării unui astfel de sistem doar parţial. Una dintre axele care ar putea fi studiate mai departe este Agronomie – Fundaţie, întrucât diferenţa de nivel este foarte mare, şi o soluţie subterană este foarte puţin probabilă (…)

Un astfel de sistem nu ocupă spaţiul carosabil, spre deosebire de sistemele existente (tramvai, autobuz), timpul de călătorie este mult mai scurt, costurile de implementare sunt reduse faţă de alte investiţii de amploare (ex. metrou), există posibilitatea efectuării unor legături rapide cu zonele periferice, diferenţele de nivel datorate aspectului colinar al municipiului putând fi uşor ignorate, şi de asemenea alte bariere naturale (râul Bahlui) (…)Constructiv, trebuie gândită o reţea de susţinere a cablurilor, care implică traversarea unor clădiri şi implicit limitarea condiţiilor de construire în jur.

Din punct de vedere legislativ este pe de-o parte necesară exproprierea unor suprafeţe pentru amplasarea turnurilor de susţinere a cablurilor. Pe de altă parte, traversarea oraşului prin zonele cu monumente istorice implică anumite limitări, întrucât amplasarea elementelor de susţinere a cablurilor şi a telecabinelor, de factură industrială, pot obtura perspectivele spre anumite monumente. În plus, din punct de vedere tehnic, telecabinele nu pot funcţiona pe distanţe foarte lungi, ceea ce înseamnă că parcurgerea oraşului de la un capăt la altul ar fi puţin probabilă fără un schimb”.

Cei care s-au grăbit să-i satisfacă ciudata fantezie a lui Mihai Chirica au gândit cinci linii de ”transport aerian”, pe axele majore de circulație ale Iaşului:

  • Seminarul Teologic (Breazu) – Tătăraşi Sud (Linia 1 – 9 km);
  • Aeroport – Tehnopolis (Linia 2 – 8,3 km);
  • Păcurari – Podul de Piatră (Linia 3 – 4 km);
  • Podul Roş – Ţuţora (Linia 4 – 5 km);
  • Columnei (Dacia) – Plopii fără Soţ (Linia 5 – 8,8 km);

Din păcate, plimbătorii de hârtii din Palatul Roznovanu grăbiți să împlinească fanteziile de genial constructor ale lui Mihai Chirica pierd din vedere o serie de argumente care ar da de gândit și unui ieșean cu studii medii, nu neapărat unui specialist în construcții:

  1. Iașul ar fi blocat pe aceste axe și așa aglomerate, cu gropi pentru instalarea stâlpilor-piloni de susținere a cablurilor. Asta în condițiile în care trotuarele în Iași, cu greu pot permite unei perechi ținându-se de mână, să circule pe acestea, în condițiile dacă, din sens opus ar veni o persoană sau o altă pereche. Ar trebui prevăzute spații de îmbarcare-debarcare a călătorilor, asta în condițiile în care Iașul nu are nici măcat o autogară ”terestră ” la standarde europene.
  2. Nu s-a realizat conformitatea ideii cu normele de transport în comun din Uniunea Europeană, unde siguranța călătorilor și sănătatea lor sunt pe primul plan.
  3. Se știe că vârstnicii și chiar suferinzii aleg să folosească transportul în comun în Iași. Nu știm cum s-au gândit specialității lui Mihai Chirica să îi transporte pe cetățenii cu probleme cardiace sau pe cei cu probleme privind răul de înălțime.
  4. Iașul este printre cele mai poluate orașe din România. La înălțime, aerul este mai poluat decât cel de la sol, așadar, călătorii vor respira un aer mult mai poluat decât cei de la sol.
  5. Infrastructura de electricitate a Iașului ar trebui să facă față noilor ”consumatori”. Oare ce se întâmplă cu siguranța călătorilor dacă au loc pene de curent și gondolele ar rămâne suspendate în timpul mersului?
  6. Este cunoscut faptul că după câteva accidente de telecabine din stațiunile montane din Franța, Italia, normele de siguranță europene au crescut foarte mult.
  7. Traseele alese de oamenii lui Mihai Chirica sunt în zone cu clădiri înalte, monumente istorice, iar survolarea acestora din telecabină ar pune probleme de siguranță, mai ales în centrul Iașului. După tragedia prăbușirii unei porțiuni de autostradă în Italia, când planșeul s-a prăbușit peste construcțiile aflate sub acesta, orice construcție care presupune un planșeu suspendat, transport aerian pe cabluri trebuie să evite zonele locuite sau aglomerate.
  8. Nu se știe dacă fantezia cu telegondole a primarului Chirica ar fi declarată eligibilă din bani europeni.

Este clar că de când a rămas singurul  ”greu” al politicii liberale ieșene, după ce Costel Alexe a intrat în ancheta DNA, Mihai Chirica încearcă să profite de spațiul mediatic creat și vrea să apară mereu în atenția presei cu idei, nu neapărat dintre cele mai fericite, mai ales că, după câte se pare, Iașul are șanse tot mai mici ca să fie conectat de restul României printr-o autostradă.

Mihai Chirica a mai avut și alte idei ”năstrușnice”, precum o centrală care să funcționeze cu energie geotermală, transport ecologic electric (în schimb, ieșenii vor avea 21 rable, adică autobuze second-hand).


Continue Reading
You may also like...

Lect. univ. dr. Florian Olteanu

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.

More in Iasi

Advertisement
Advertisement

Comentarii recente

Advertisement

Trending

Advertisement

Echipa News Moldova

Advertisement
Advertisement
To Top