Connect with us

Liderii politici din MOLDOVA pledează pentru 3 AUTOSTRĂZI demarate SIMULTAN! A7 (SV), A8 (IS) și A13 (BC)

Iasi

Liderii politici din MOLDOVA pledează pentru 3 AUTOSTRĂZI demarate SIMULTAN! A7 (SV), A8 (IS) și A13 (BC)

 Liderii politici din MOLDOVA au interese punctuale! 

Sucevenii vor A7, ieșenii A8 și băcăuanii A13. 

A trecut mai bine de un deceniu de când autoritățile promit că vor construi A8, o autostrada care să lege Moldova de Ardeal. Acum mai bine de un an, Parlamentul a votat chiar și o lege care obligă Guvernul să construiască A8. Cu toate acestea, până astăzi, șoseaua n-a prins contur nici măcar pe hârtie.

În același timp, în discuție au intrat și alte două proiecte de autostradă care promit că vor lega Moldova de celelalte regiuni ale României.

A7 și A13 sunt alte două proiecte de infrastructură rutieră care se află în discuții, proiecte pe care liderii politici din Suceava și Bacău le doresc pentru județele lor.

Tehnic vorbind, demararea simultană a celor 3 proiecte de infrastructură este practic imposibilă! Orgoliile, dar și interesele locale ar putea bloca în continuare acest proiect extrem de necesar pentru Moldova. 

Moldova este regiunea care nu are niciun kilometru de autostrada, dar are un sfert din toate drumurile pietruite ale țării

Din cei aproape 86.400 de kilometri de drumuri publice pe care-i are România, cea mai mare parte a lor este în regiunea de Nord-Est, adică în Moldova, potrivit statisticilor pe 2019 provenite de la INS.

Regiunea Moldovei contorizează 14.909 km., cu 2.000 de km. mai mult decât următoarea regiune, Sud-Muntenia. Cu toate acestea, Moldova este regiunea cu cel mai neperformant sistem de drumuri publice pentru că nu are nici măcar un kilometru de autostrada.

”NEWS MOLDOVA” vă propune o prezentare a noilor date cu privire la construirea celor trei autostrăzi care ar lega Moldova de celelalte regiuni ale României.

A7 – principala AUTOSTRADĂ care ar putea fi FINALIZATĂ până în 2026

Primul tronson al A7 (Ploiești  – Buzău) este cel mai avansat tronson la acest moment ca studiu de fezabilitate și proiectare. Potrivit Ministerului Transportului și CNAIR acest tronson va intra până la sfârșitul anului 2021 în licitație de execuție cu finanțare de la Bugetul de Stat și prin fonduri europene.

Tronsonul al II –lea (Buzău – Pașcani) este la stadiul de fezabilitate și proiectare, iar documentația va fi finalizată  în a doua parte a anului și se dorește ca până la sfârșitul anului  2021 să intre în licitație pentru execuție.

Totodată, tronsonul Focșani-Bacău este la stadiul de studiu de fezabilitate și proiect dorindu-se finalizarea până la sfârșitul anului 2021. Având în vedere evoluția primelor două tronsoane, acest tronson va intra în execuție în primul trimestru al anului 2022.

Și al patrulea tronson (Bacău –Pașcani) se află la studiul de fezabilitate și proiect, dar în același timp este cel mai întârziat tronson din Autostrada A7 și va intra în licitație de execuție tot la sfârșitul anului 2022.

Cătălin URTOI, vicepreședintele ”Împreună pentru A8” a luat parte la discuțiile de luni (15.02.-n.r.) și consideră că până la sfârșitul anului acesta va intra în licitație de execuție doar tronsonul Ploiești –Buzău, după care, eșalonat, la o diferență de două – trei luni celelalte tronsoane.

Cătălin URTOI, a declarat jurnaliștilor ”NEWS MOLDOVA”   că este obligatoriu ca cele patru tronsoane să fie finalizate până la finalul lui 2026, altfel, Ministerul Transporturilor și CNAIR nu se încadrează în termenul dat de PNRR.

Cu părere de rău, eu consider că nu se va reuși acest lucru, iar până la sfârșitul anului acesta va intra în licitație de execuție doar tronsonul Ploiești –Buzău, după care, eșalonat, la o diferență de două, trei luni celelalte tronsoane, în așa fel încât până anul viitor în luna mai să avem toate tronsoanele în licitație de execuție.

Totodată, este obligatoriu ca cele patru tronsoane să intre în execuție, altfel, Ministerul Transporturilor și CNAIR nu se încadrează în termenul dat de PNRR, deoarece cele patru tronsoane trebuie să fie finalizate până la finalul lui 2026. Dacă cele patru tronsoane nu vor fi finalizate, statul român trebuie să dea banii înapoi, dar rămân cu autostradă. Dacă lucrurile se vor desfășura conform ultimelor date, din 2026 românii vor circula de la Ploiești până la Pașcani pe A7”,  a declarat Cătălin URTOI.

Devine tronsonul Suceava – Siret – Pașcani din A7 drum EXPRES!?

A7 implică și tronsonul Suceava – Siret – Pașcani, tronson care la acest moment este în stadiul de licitație, studiu de fezabilitate și proiectare.

Totodată, potrivit surselor ”NEWS MOLDOVA” din Ministerul Transportului la acest moment există discuții potrivit cărora, acest tronson este luat în calcul să rămână DRUM EXPRES.

Totodată, tronsonul Suceava – Siret – Pașcani nu va intra pe finanțare PNRR deoarece nu a fost început studiul de fezabilitate și proiectul.

Cătălin URTOI a declarat jurnaliștilor ”NEWS MOLDOVA” că nu ar trebui să ne așteptăm să circulăm pe acest tronson mai devreme de 2026.

”Cel mai sigur, până în 2026 nu vom circula pe tronsonul Suceava – Siret – Pașcani. Acest tronson va intra pe o finanțare ulterioară, care nu a fost stabilită până la acest moment.

Suceava – Siret – Pașcani ar fi imposibil să intre pe PNRR deoarece nu au început studiul de fezabilitate și proiectul. Cel mai sigur acest tronson va intra pe un program operațional de transport (2021-2027) cu finalizare până în 2030”,  a declarat Cătălin URTOI.

A8 – una dintre cele mai dorite AUTOSTRĂZI din MOLDOVA

Autostrada A8 este unul dintre cele mai ambițioase proiecte din cele trei autostrăzi care se doresc a fi construite în regiunea Moldovei.

Astfel, pentru tronsonul Tg. Mureș – Tg. Neamț se lucrează la studiul de fezabilitate, iar cel târziu în luna iulie 2021 va fi finalizat. Totodată, , acordul de mediu, va fi finalizat în octombrie 2021.

Având studiul de fezabilitate și acordul de mediu se poate trece la organizarea licitației pentru proiectare și execuție.

Totodată, se dorește finanțarea prin PNRR a capetelor de autostradă Tg. Mureș –Miercurea Mirajului (28 km.) și Tg. Neamț –Moțca (25-30 km), iar acest lucru ar face posibilă finalizarea până în 2026.

Tronsonul Moțca – Ungheni se află în licitație pentru studiul de fezabilitate și proiectare, iar reprezentanții CNAIR au declarat că la sfârșitul lunii februarie, va fi anunțat câștigătorul licitației.

Cătălin URTOI a mai precizat se dorește la acest moment ca tronsoanele Moţca – Tg.Frumos,  Golăieşti – Ungheni și Pod Ungheni să fie finanțate prin programul operațional de transport și finalizate până în 2030.

Tg. Mureș –Miercurea Mirajului (28 km.), Tg. Neamț –Moțca (25-30 km) ar putea fi finalizate până în 2026, urmând ca restul de autostradă, de la Miercurea Mirajului – Ditrău – Tg. Neamț să fie executate și finanțate prin programul național de transport.

Tronsonul Moțca – Ungheni se află în licitație pentru studiul de fezabilitate și proiectare. Cei de la CNAIR au declarat că la sfârșitul lunii februarie, va fi anunțat câștigătorul licitației.

Totodată, se dorește ca tronsoanele Moţca – Tg.Frumos,  Golăieşti – Ungheni și Pod Ungheni să fie finanțate prin programul operațional de transport și finalizate până în 2030”,  a mai declarat Cătălin URTOI.

Conform Comisiei Europene și masterplan-ului de transport cele mai importate autostrăzi și cele mai avansate ca studiu de fezabilitate și proiectare în momentul de față sunt A7 și A8.

Comisia Europeană și masterplan-ul de transport indică faptul că cele mai importate autostrăzi și cele mai avansate ca studiu de fezabilitate și proiectare în momentul de față sunt A7, urmată de A8. Dacă cineva dorește să oprească aceste finanțare, o face doar politic”, a mai declarat Cătălin URTOI.

A13 – autostrada care la acest moment nu are sursă de FINANȚARE

A13 (Bacău – Brașov) se află la studiul de fezabilitate și proiectare.

Totodată, potrivit oficialilor CNAIR, la acest moment nu se discută introducerea acestui tronson de autostradă într-un program de finanțare, deoarece proiectul este într-o fază incipientă.

În același timp, reprezentanții Consiliului Județean Bacău și Consiliului Județean Brașov solicită introducerea prin PNRR a tronsonului Bacău-Brașov.

Eurodeputatul Dragoș BENEA militează pentru construirea autostrăzii A13 și a declarat că un transport durabil nu înseamnă doar mijloace de transport non-poluante, ci şi căi de transport prietenoase cu mediul, ceea ce A13 Bacău – Braşov, poate oferi.

”Am atras atenția cu privire la riscul adâncirii disparităților şi inegalităților atât între statele membre, cât şi între regiunile aceluiaşi stat, i.e. România. Redresarea şi Reziliența trebuie să fie un instrument european de binefacerile căruia să aibă parte toate regiunile României, egal afectate de pandemie.

În acest context, am subliniat că Moldova trebuie să urce şi ea în trenul redresării, fie chiar şi „pe scări”, iar cel mai bun mod de a asigura coeziunea socială şi teritorială a României, ca stat membru UE, este construirea unei autostrăzi spre regiunea Nord-Est, speculând oportunitatea furnizată de PNRR.

Pentru că un transport durabil nu înseamnă doar mijloace de transport non-poluante, ci şi căi de transport prietenoase cu mediul, ceea ce A13 Bacău – Braşov este cu asupra de măsură (doar 8% impact de mediu, cel mai puțin agresiv cu mediul proiect de autostradă din Moldova)”, a declarat Dragoș BENEA.

Totodată, președintele CJ BACĂU, Valentin IVANCEA a declarat că a prezentat ministrului GHINEA un memoriu privind necesitatea de a asigura finanțarea autostrăzii A13 Bacău – Brașov din fonduri europene.

”I-am prezentat dlui. Ghinea un memoriu privind necesitatea de a asigura finanțarea autostrăzii A13 Bacău – Brașov din fonduri europene, PNRR fiind o bună oportunitate în acest sens, mai ales că A13 este cel mai avansat proiect de autostradă din Moldova și singurul cu adevărat fezabil.

În intervenția avută, am subliniat că pentru Comisia Europeană coeziunea socială și teritorială a statelor membre UE rămâne un obiectiv prioritar: în acest context, chiar OUG 155 precizează că proiectele finanțate prin PNRR trebuie să „aibă un impact semnificativ pentru dezvoltarea economică la nivelul regiunilor de dezvoltare ale României”, a mai declarat președintele CJ BACĂU, Valentin IVANCEA.

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in Iasi

To Top