fbpx
Connect with us

Comisia Europeană amenință Polonia cu sancțiuni din cauza blocadei de la granița cu Ucraina. Varșovia rămâne fermă pe poziție

download 4 - News Moldova

International

Comisia Europeană amenință Polonia cu sancțiuni din cauza blocadei de la granița cu Ucraina. Varșovia rămâne fermă pe poziție


Comisia Europeană, prin vocea Adinei Vălean, comisar european pentru transporturi, soția fostului candidat la președinția României, Crin Antonescu, a condamnat ferm blocada de la granița ucraineană inițiată de șoferii de camion polonezi și fermieri, amenințând cu acțiuni legale împotriva guvernului de la Varșovia

Adevărul este că consider situația de la granița poloneză cu Ucraina absolut inacceptabilă“, a declarat Adina Vălean, comisarul european pentru transport, miercurea trecută.

În timp ce susțin dreptul oamenilor de a protesta, întreaga UE, pentru a nu menționa Ucraina, o țară aflată în prezent în război, nu poate fi luată ostatică prin blocarea frontierelor noastre externe. Este atât de simplu.

Începând cu 6 noiembrie, șoferii de camion polonezi și fermierii au blocat tranzitul prin diferite puncte de trecere de-a lungul frontierei polono-ucrainene. Luni, restricțiile non-stop au fost extinse la a patra trecere, la Medyka, amplificând criza.

Doar vehiculele care transportă ajutoare umanitare și militare sunt permise.

adina valean e1701161910483 1280x720 1 - News Moldova

În urma acestei situații, mii de șoferi de camion ucraineni au rămas blocați și au fost forțați să aștepte zile întregi înainte de a ajunge pe cealaltă parte, cu cozi întinzându-se pe peste 30 de kilometri în teritoriul polonez. Condițiile grele de pe teren, inclusiv temperaturi sub zero grade și lipsa facilităților sanitare, au ridicat preocupări privind siguranța.

Doi șoferi ucraineni care așteptau să treacă granița au murit în mașinile lor, amândoi, raportat, din cauze naturale.

Protestatarii polonezi cer reimpunerea regulilor anterioare războiului pentru șoferii de camion ucraineni, care au fost scutiți de obligația de a deține permise de transport. Schimbarea a fost introdusă anul trecut ca parte a “benzi de solidaritate” ale Uniunii Europene, menite să ajute națiunea afectată de război să-și mențină economia națională și relațiile comerciale.

Protestatarii doresc, de asemenea, să excludă camioanele goale care se întorc din Ucraina către UE dintr-un sistem electronic de așteptare instituit de Kiev și introducerea de măsuri pentru a împiedica transportatorii bieloruși și ruși să evite sancțiunile internaționale.

Conform Ministerului polonez al Infrastructurii, schimbările introduse de “benzile de solidaritate” au perturbat în mod drastic concurența în detrimentul șoferilor polonezi: în 2021, anul înainte ca Rusia să lanseze războiul, șoferii de camion polonezi aveau o cotă de piață de 38% în comparație cu cei 62% ai competitorilor lor ucraineni, care oferă tarife mai ieftine și nu sunt supuși standardelor UE. La sfârșitul lunii octombrie, aceste cifre s-au transformat în 8% și, respectiv, 92%.

Dar, spre deosebire de interdicțiile asupra cerealelor ucrainene fără tarife impuse mai devreme în acest an, aceste restricții de frontieră nu sunt stabilite sau susținute de guvernul de dreapta dur, polonez, care a pierdut puterea după alegerile din octombrie.

Rămânem în contact constant cu industria de transport. Vorbim, de asemenea, cu guvernul Ucrainei și Comisia Europeană, deoarece ei dețin cheia pentru înlăturarea cauzelor directe ale acestui protest“, a declarat Alvin Gajadhur, ministrul interimar al Infrastructurii din Polonia, miercurea trecută.

Cu toate acestea, comisarul Vălean părea neconvins de aceste demersuri și a criticat public guvernul polonez pentru neimplicarea sa în rezolvarea disputei.

Nu există bună credință în găsirea unei soluții. Aceasta este evaluarea mea de azi”, a spus Vălean. “Există aproape o lipsă completă de implicare a autorităților poloneze.”

“Spun asta pentru că autoritățile poloneze sunt cele care ar trebui să aplice legea la acea graniță”, a adăugat ea.

Comisarul a spus că există o listă de “măsuri tehnice” care ar putea alina tensiunile și restabili tranzitul, dar acestea “trebuie acceptate de partea poloneză”.

Noi continuăm dialogul, dar ne rezervăm dreptul de a interveni ca Comisie chiar și cu un procedeu de infringement împotriva celor care nu respectă regulile și nu aplică legea“, a subliniat Vălean.

Un procedeu de infringement este unul dintre instrumentele pe care executivul le are pentru a se asigura că legislația europeană este aplicată în mod corespunzător și uniform în întregul bloc. Procedura are mai multe faze și poate duce la un proces în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene, care poate impune amenzi zilnice unui stat membru neconform.

Ucraina este deschisă găsirii unui compromis cu Polonia, dar spune că șoferii săi trebuie să fie asigurați în primul rând cu alimente și servicii de urgență. Ucraina a deschis, de asemenea, posibilitatea de evacuare pentru cei blocați în interiorul Poloniei.

Între timp, șoferii de camion slovaci au amenințat că se vor alătura blocadei începând cu 1 decembrie, cu excepția cazului în care sunt luate măsuri pentru a reduce concurența din partea transportatorilor ucraineni, conform Uniunii Transportatorilor Slovaci (UNAS) din țară.


Continue Reading
You may also like...
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in International

Revista economică Moldova Invest, nr.5

- citeste versiunea e-paper -

Advertisement
Advertisement

Forumul Economic Regional Moldova – Iasi, mai 2023

Trending

Advertisement

Echipa News Moldova

Advertisement
To Top