fbpx
Connect with us

Exportul de petrol al Kazahstanului prin conducta caspică, imun la tensiunile politice și conflictele militare

Caspian Pipeline Consortium to Suspend Activity Petromidia - News Moldova

International

Exportul de petrol al Kazahstanului prin conducta caspică, imun la tensiunile politice și conflictele militare


Președintele KazMunaiGaz, Magzum Mirzagaliyev, și-a exprimat mulțumirea față de modul în care care companiile americane, europene și rusești care operează conducta caspică colaborează în mod constructiv

Kazmunaygas 1200x782 1 - News Moldova

Cu toate tensiunile prezente în Marea Neagră, Kazahstanul își menține dependența de conducta caspică care se extinde până în portul rusesc Novorossiysk pentru exportul de țiței. Conform șefului companiei petroliere naționale  (KMG), Magzum Mirzagaliyev, nu sunt anticipate “probleme majore” pe ruta vitală de export a țițeiului prin conducta caspică CPC, aceasta funcționând eficient în ciuda recentelor tensiuni din Marea Neagră. Această asigurare vine ca rezultat al dialogului activ între partenerii americani, ruși și kazahi.

Conducta caspică, administrată de Caspian Pipeline Consortium (CPC), care se întinde pe o distanță de 1.500 km, conectează marile câmpuri petroliere din zona caspică cu Marea Neagră, terminându-se în terminalul marin al portului rusesc Novorossiisk. CPC are un număr divers de acționari, cel mai semnificativ fiind statul rus reprezentat prin Transneft cu 24% din acțiuni, urmat de KazMunayGas, compania petrolieră națională a Kazahstanului, și de mari companii petroliere occidentale precum Chevron, Exxon, Eni, alături de rușii de la Lukoil. O parte din țițeiul transportat prin CPC ajunge la rafinăria Petromidia, deținută de KMG. Kazahstanul reprezintă, de asemenea, principala sursă de petrol pentru România, iar pe această rută este transportată aproximativ 80% din producția de țiței a Kazahstanului.

Kazahstanul joacă un rol strategic în aprovizionarea Europei cu petrol

Blendul de țiței CPC reprezintă o sursă vitală de țiței pentru piața europeană, mai ales în contextul sancțiunilor impuse asupra petrolului rusesc. La data de 3 octombrie, această calitate a fost evaluată la un discount de 1,60 dolari/baril față de referința Brent, conform datelor S&P Global Commodity Insights.

Cu toate acestea, transportatorii se confruntă cu un risc crescut în contextul conflictului din Marea Neagră, ceea ce a determinat o creștere semnificativă a costurilor de asigurare, conform participanților din piață.

Magzum Mirzagaliyev a subliniat că aceasta este cea mai sofisticată și eficientă rută folosită timp de peste 20 de ani. A mulțumit acționarilor consorțiului care operează conducta, inclusiv operatorului rus de conducte Transneft, Chevron, ExxonMobil și Shell, pentru asigurarea continuității dialogului între acționari. A făcut referire la întreruperile din 2022, care au inclus pagube produse de furtuni la instalațiile de încărcare și o dispută juridică legată de probleme de mediu, ambele în contextul unor tensiuni militare.

Cu toate incidentele, oficialii americani au exprimat îngrijorare pentru prima dată în luna precedentă cu privire la posibilul impact asupra exporturilor de țiței prin CPC în urma agravării conflictului dintre Rusia și Ucraina în Marea Neagră. Aceasta a inclus și relatări despre prezența minelor plutitoare și atacuri asupra instalațiilor portuare.

Se preconizează un volum record de țiței  exportat de Kazhstan

În concluzie, reprezentanții industriei rămân relativ optimiști că transporturile de țiței prin CPC vor continua, datorită implicării unui număr variat de părți interesate, inclusiv mari companii petroliere și de gaze din SUA și Europa, precum și statul rus. Este important de menționat că aproximativ 10% din fluxurile CPC provin din petrolul rusesc transportat prin conductă din câmpurile operate de Lukoil.

Previziunile indică faptul că volumul de țiței transportat prin CPC în acest an ar putea atinge 63,7 milioane de tone, depășind astfel recordul din 2019. Până la 3 octombrie, în terminalul marin din Novorossiisk au fost încărcate 48,2 milioane de tone de țiței în 441 de petroliere.

De asemenea, se preconizează modernizarea infrastructurii CPC. Kairgeldy Kabyldin, directorul adjunct al Consorțiului, a declarat cu câteva zile în urmă că în 2026 se va începe înlocuirea celor două puncte de acostare din larg (există trei în total), aflate în funcțiune din 2001. Intenția este de a produce toate echipamentele necesare pentru acestea în Rusia. În plus, în următorii ani, se dorește înlocuirea a 400 km de conductă principală.


Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in International

Revista economică Moldova Invest, nr.5

- citeste versiunea e-paper -

Advertisement
Advertisement

Forumul Economic Regional Moldova – Iasi, mai 2023

Trending

Advertisement

Echipa News Moldova

Advertisement
To Top