International
Fermierii polonezi blochează din nou granița cu UCRAINA. Volodimir Zelenski este îngrijorat că solidaritatea cu Ucraina se erodează pe zi ce trece
autor
Situația la granița dintre Ucraina și Polonia escaladează din nou, cu fermierii polonezi blocând traficul la șase din cele nouă puncte de control. De data aceasta, protestatarii au extins restricțiile, impiedicând nu doar trecerea mărfurilor, ci și a transportului de pasageri, inclusiv autobuze și trenuri, conform informațiilor furnizate de BBC
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a exprimat preocupare cu privire la evoluția situației de la graniță, afirmând că ceea ce se întâmplă „nu poate fi considerat normal sau obișnuit” și subliniind că aceasta „demonstrează erodarea solidarității în fiecare zi”.
În perioada noiembrie-ianuarie, frontiera a fost blocată de companiile de transport poloneze, care solicitau impunerea unei cote asupra numărului de camioane ucrainene admise în UE. Principala lor nemulțumire viza faptul că transportul de marfă ucrainean era general mai accesibil decât cel european, iar firmele europene angajau acum ucraineni pentru a efectua transporturi în interiorul UE, nu doar din Ucraina în UE și retur.
Pe 9 februarie, fermierii polonezi au aderat la protest, cerând oprirea noilor inițiative de mediu ale UE, inclusiv programul Green Deal, care implica reforme esențiale în producția agricolă, restricții privind importul de produse agricole mai ieftine din Ucraina și adoptarea de măsuri pentru sprijinirea creșterii animalelor.
După câteva zile de la începerea blocadei, fermierii au aruncat cereale ucrainene direct pe sol, provocând o reacție vehementă din partea Ucrainei, pentru care exporturile de cereale reprezintă una dintre puținele surse profitabile în contextul economiei fragile din timpul războiului.
Ministrul polonez al Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Czeslaw Sekierski, a prezentat scuze pentru incidentul cu cerealele, menționând că, deși nu a fost „o formă de protest pe deplin adecvată”, fermierii se confruntă cu dificultăți economice semnificative, având în vedere lucrările de primăvară iminente și lipsa resurselor financiare pentru achiziționarea îngrășămintelor și produselor fitosanitare.
Un aspect particular al protestelor actuale constă în faptul că participanții nu permit trecerea nu doar a transportului de mărfuri, ci și a celui de pasageri. Într-un videoclip apărut pe rețelele de socializare la 18 februarie, protestatarii apar oprind autobuze obișnuite.
În aceeași zi, 18 februarie, Căile Ferate Ucrainene (Ukrzaliznytsia) au informat că protestatari polonezi au încercat să blocheze circulația trenului de pasageri Kiev-Chelm, care avea la bord 260 de călători, majoritatea femei și copii (deoarece bărbaților de vârstă militară le este, în mod obișnuit, interzis să părăsească Ucraina)
După intervenția poliției poloneze și a personalului feroviar, linia a fost redeschisă, iar trenul și-a continuat călătoria.
Compania ucraineană a emis un comunicat în care a mulțumit colegilor polonezi pentru cooperarea lor și rezolvarea rapidă a problemei, dar a subliniat că blocarea traficului feroviar este inacceptabilă. Au considerat că astfel de acțiuni ale protestatarilor sunt scandaloase, având în vedere istoria parteneriatului și relațiilor economice dintre cele două țări.
Din cauza conflictului declanșat de Rusia, căile ferate și alte mijloace de transport terestru reprezintă singura modalitate prin care ucrainenii pot călători în străinătate.
În plus, în declarația Căilor Ferate Ucrainene s-a evidențiat că astfel de acțiuni subminează capacitatea de apărare a Ucrainei și „securitatea granițelor UE în fața agresorului rus”.
Ministrul Dezvoltării Comunităților, Teritoriilor și Infrastructurii din Ucraina, Alexander Kubrakov, a caracterizat situația drept o amenințare directă la adresa securității țării. Într-o discuție cu omologul său polonez, a subliniat că femeile și copiii care fugeau de război și se întorceau acasă din diverse motive nu ar trebui să devină ostatici ai intereselor de afaceri. Kubrakov a avertizat că astfel de acțiuni și manifestări inumane la granița UE pot fi exploatate de serviciile speciale rusești pentru a intensifica un conflict artificial între cele două țări. De asemenea, el a menționat că, conform informațiilor sale, în zilele precedente, protestatarii nu au permis trecerea mai multor camioane cu armament.
La data de 19 februarie, situația la granița dintre Ucraina și Polonia s-a agravat, conform rapoartelor emise de Serviciul Frontierei de Stat a Ucrainei și Ministerul Infrastructurii. În timp ce transportul de pasageri se desfășura în conformitate cu programul, situația cu transportul de mărfuri a devenit „și mai critică„.
Reprezentantul oficial al Serviciului de Frontieră al Ucrainei, Andrei Demcenko, a declarat că pe 19 februarie, șase puncte de control la frontieră au fost închise: Yagodin, Ustilug, Ugrinov, Rava-Russkaya, Shegini și Krakovets. Aproximativ 2.900 de camioane au așteptat să treacă granița pe partea poloneză, iar situația cea mai dificilă s-a înregistrat la punctele de control Yagodin și Krakovets.
În ciuda promisiunilor părțiii poloneze de a permite trecerea mai multor camioane pe oră către Ucraina, situația rămâne tensionată. Ministrul adjunct al infrastructurii din Ucraina, Serghei Derkach, a subliniat că situația este critică la punctul de control Yagodin – Dorohusk, unde transportul de mărfuri a fost complet oprit. Camioanele cu mărfuri umanitare, mărfuri perisabile și combustibil nu au primit permisiunea să treacă, afectând capacitatea de apărare a Ucrainei.
Sindicatul fermierilor independenți polonezi, Solidaritatea, a anunțat că în cadrul grevei generale a fermierilor de 30 de zile, toate protestele vor viza blocarea completă a tuturor punctelor de trecere a frontierei dintre Polonia și Ucraina, începând cu 20 februarie. Blocada propusă ar fi mult mai amplă, afectând nu doar punctele de trecere, ci și centrele de comunicații și intrările în stațiile de transbordare feroviară și porturile maritime.
Detaliile exacte ale planurilor fermierilor nu sunt cunoscute, inclusiv dacă restricțiile vor afecta doar transportul de mărfuri sau și pe cel de pasageri.
Spre deosebire de negocierile anterioare, găsirea unei soluții în această situație devine din ce în ce mai dificilă. Autoritățile ucrainene și poloneze negociază constant, însă ministrul polonez al agriculturii, Czeslaw Sekierski, a indicat că este dificil să se găsească un acord care să nu afecteze piața poloneză.
Există preocupări că această criză ar putea duce la introducerea de „măsuri comerciale de barieră” din partea Ucrainei pentru produsele poloneze, inclusiv interdicții sau restricții semnificative asupra importului de produse lactate și fructe. Autoritățile ucrainene iau în considerare această opțiune și vor lua decizii în funcție de rezultatele negocierilor.
În contextul războiului în curs de desfășurare, închiderea frontierei ar putea avea consecințe grave pentru Ucraina, deoarece majoritatea bunurilor sunt livrate prin rute terestre peste granița de vest. Pierderea accesului la aceste rute ar putea afecta bugetul țării cu aproximativ 7,7 miliarde de grivne (aproximativ 200 de milioane de dolari) până la sfârșitul lunii, conform estimărilor. Această sumă ar putea avea un impact semnificativ asupra țării aflate într-un context de conflict.
