fbpx
Connect with us

Alexandru RAFILA: „Asistența medicală de urgență NU poate face parte din activitatea M.A.I.”

Alexandru RAFILA: "Asistența medicală de urgență NU poate face parte din activitatea M.A.I." - News Moldova

National

Alexandru RAFILA: „Asistența medicală de urgență NU poate face parte din activitatea M.A.I.”

Forumul Economic Regional Moldova 2024 – Vatra Dornei, 4–6 iulie


Alexandru Rafila, ministrul Sănătății a transmis o scrisoare deschisă către Camera Deputaților prin care își exprimă nemulțumirea față de proiectul de Lege privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne, proiect afișat în procedura de transparență decizională pe data de 12 aprilie 2022.

În documentul transmis, Rafila subliniază că unele prevederi propuse încalcă norme din legislația aflată în vigoare. Acesta se referă în principal la asistența medicală de urgență care conform proiectului ar urma să fie coordonată de către Departamentul pentru Situații de Urgență ceea ce contravine Legii privind reforma în sănătate nr. 95/2006, care prevede expres că ”asistenţa de sănătate publică este coordonată de către Ministerul Sănătăţii” și că “asistența medicală de urgență este parte a asistenței de sănătate publică” 

Ministrul Sanatatii consideră că asistența medicală de urgență este componentă a sistemului de sănătate publică și nu poate face parte din domeniu de activitate al Ministerului Afacerilor Interne, aparținând domeniului de activitate al Ministerului Sănătății.

Alexandru Rafila este nemulțumit și de faptul că expunerea de motive a proiectului de Lege privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne nu conține Ministerul Sănătății între avizatori.

Rafila a mai transmis că s-a adresat și Ministerului Afacerilor Interne, cu solicitarea de a reanaliza proiectul de lege și de a exclude sintagma ”asistența medicală de urgență” din conținutul actului normativ.

Considerăm așadar că asistența  medicală  de urgență este componentă a sistemului de sănătate publică și NU poate face parte din DOMENIUL DE ACTIVITATE  al Ministerului Afacerilor Interne, aparținând DOMENIULUI de activitate al Ministerului Sănătății.

Acest punct de vedere este, desigur, concordant cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerul Sănătăţii, cu modificările și completările ulterioare. Conform HG 144/2010, Ministerul Sănătății ”reprezintă autoritatea centrală în domeniul asistenţei de sănătate publică” (art 1) și, în îndeplinirea obiectivelor sale, realizeză, între alte atribuții și organizarea, coordonarea şi controlul asistenţei medicale de urgenţă (art 4 pct 1).                         

Ca ultimă remarcă, observăm că EXPUNEREA DE MOTIVE a proiectului de Lege privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne NU conține Ministerul Sănătății între avizatori, deși proiectul are prevederi referitoare la asistența medicală de urgență, aflată în domeniul de responsabilitate al Ministerului Sănătății. De asemenea, deși  la pct 3 din  EXPUNEREA DE MOTIVE a proiectului de Lege s-a precizat că ”se impune realizarea unor corelări ale actului normativ de organizare și funcționare a M.A.I. cu prevederile O.u.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, în ceea ce privește rolul ministerului, funcțiile și atribuțiile acestuia, aspectele de organizare ș.a.”, prevederile referitoare la asistența medicală de urgență încalcă atât Codul administrativ, cât și alte acte normative în vigoare care reglementează domeniul sănătății„.

RAFILA: „Unele dintre prevederile propuse încalcă flagrant norme din legislația actuală în vigoare”

La o primă analiză a proiectului de lege am constatat că unele dintre prevederile propuse încalcă flagrant norme din legislația actuală în vigoare. Ne referim în principal la:

  • 6 alin. (2), pct 8 și 9, care prevăd următoarele:
  1. asigură coordonarea integrată, la nivel național, a activităților de protecție civilă, de prevenire și gestionare a situațiilor de urgență, de prim ajutor calificat și asistență medicală de urgență;
  2. asigură, potrivit competențelor, activități de sprijin aerian și transport medical de urgență;
  • Art 14 alin. (5), care prevede:

”(5) Departamentul pentru situații de urgență coordonează integrat, la nivel național, activitățile de protecție civilă, prevenire și gestionare a situațiilor de urgență, asigurarea resurselor umane, materiale, financiare și de altă natură, necesare restabilirii stării de normalitate, inclusiv de prim ajutor calificat și asistență medicală de urgență, potrivit legii.

Punctele sus-menționate contravin fără echivoc prevederilor Legii privind reforma în sănătate nr. 95/2006, cu modificările și completările ulterioare, care are următoarele prevederi:

  1. 2 alin. (6) din Legea nr 95/2006 prevede expres că ”asistenţa de sănătate publică este coordonată de către Ministerul Sănătăţii”.
  2. 6 lit. h din Legea nr 95/2006 prevede expres că asistența medicală de urgență este parte a asistenței de sănătate publică şi că ”se realizează prin toate tipurile de unităţi sanitare de stat sau private, constituite şi organizate conform legii”.

Ministrul Sănătății, Alexandru RAFILA: „Prevederile de la art. 6 și art. 14 din proiectul de lege în discuție încalcă și OUG 57/2019 – Codul administrativ”

Art 52 că ”toate ministerele au atribuţii comune şi atribuţii proprii potrivit competenţei, în conformitate cu DOMENIUL LOR DE ACTIVITATE.

Potrivit art. 1 din proiectul de lege, cât și conform  art. 1 din OUG nr 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea MAI (legislația în vigoare în prezent), Ministerul Afacerilor Interne exercită atribuții în ”DOMENIUL afacerilor interne, pentru apărarea drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanei și a proprietății publice și private”.


Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in National

PROFIL DE CANDIDAT

Revista economică Moldova Invest, nr.5

- citeste versiunea e-paper -

Advertisement

Forumul Economic Regional Moldova – Iasi, mai 2023

Trending

Advertisement

Echipa News Moldova

To Top