fbpx
Connect with us

CFR-iștii nu au ajuns la un consens, după negocierile cu Guvernul: „Oprim lucrul dacă rectificarea bugetară nu se face la 1 iulie!”

CFR-iștii nu au ajuns la un consens, după negocierile cu Guvernul: „Oprim lucrul dacă rectificarea bugetară nu se face la 1 iulie!” - News Moldova

National

CFR-iștii nu au ajuns la un consens, după negocierile cu Guvernul: „Oprim lucrul dacă rectificarea bugetară nu se face la 1 iulie!”

Forumul Economic Regional Moldova 2024 – Vatra Dornei, 4–6 iulie


Președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), Maxim Rodrigo, a declarat că aproximativ 500 de angajați ai căilor ferate (ceferiști) au participat la un miting de protest în fața Ministerului Transporturilor, luni. Aceștia au solicitat majorarea salariilor cu 25%.

Mitingul de protest a avut ca scop atragerea atenției autorităților asupra nevoii de îmbunătățire a condițiilor de muncă și de creștere a veniturilor angajaților din domeniul transporturilor feroviare, care au rămas în urmă. Angajații din sectorul feroviar au adus în prim-plan problema salarizării și au cerut măsuri concrete pentru a îmbunătăți situația lor financiară.

„Astăzi am avut o întâlnire cu secretarul de stat Ionuţ Săvoiu, cu preşedintele Autorităţii de Reformă Feroviară, Ştefan Roşeanu, cu preşedintele Direcţiei Transporturi, cu directorul general al CFR Călători. Ni s-a promis că la 1 iulie 2023 se va face rectificarea bugetară şi repede şi negocierea – şi se va aplica şi salarizarea”, a menţionat Maxim Rodrigo.

„Creşterea va fi puţin mai mare pentru că trebuie să cuprindă şi reîntregirea, adică acei 16% care s-au dat în anul anterior ca şi creştere a salariilor cu rata inflaţiei în septembrie şi decembrie 2022, care nici pe aceea Guvernul României nu vrea să o recunoască. Va trebui să se facă mai întâi acea reîntregire şi aplicat acel coeficient de 25% ca şi creştere a fondului de salariu. Noi le-am spus că la 1 iulie vom face ce am spus şi vom aştepta până se face rectificarea bugetară. Dacă acea rectificare bugetară nu se face la 1 iulie şi se facem mai târziu, vom opri lucrul. Practic, oprim că vrem, nu vrem, că n-avem cu ce să circulăm. Aşteptăm şi aplicarea Legii 195/2020 cu creşterea salarială, pentru că legea este în vigoare de la 1 ianuarie 2023, cu aplicare de la 1 iulie 2023 şi orice lege trebuie respectată şi de Guvernul României, cum o respectă şi ceferiştii”, a susţinut acesta.

Maxim Rodrigo a menționat că există riscul ca, în lipsa fondurilor, să nu fie trenuri de călători suficiente în plin sezon estival.

„Ceferiştii s-au săturat să fie înjuraţi, apostrofaţi, bătuţi de călători pentru că nu le oferă confortul necesar şi nu le asigură mobilitatea necesară pentru că nu au trenuri suficiente ca să-i transporte unde vor. Călătorii au perfectă dreptate, dar trebuie să înţeleagă că nu noi, salariaţii CFR Călători şi CFR Infrastructură, suntem de vină, ci Guvernul României, care refuză să le aprobe bugetele de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 – şi la fel face an de an. Suntem la jumătatea anului şi nu le-a aprobat”, a adăugat el.

În ceea ce priveşte nivelul salariilor, el a precizat că un mecanic de locomotivă debutant are un salariu 3.300 de lei brut, „un salariu de necalificat”.

„Întotdeauna mecanicul de locomotivă a fost unul dintre cei mai bine plătiţi în calea ferată, iar acum s-a ajuns ca un mecanic de locomotivă debutant să primească salariul minim pe economie, în condiţiile în care în toată Uniunea Europeană un mecanic de locomotivă are între 3.000 şi 5.000 de euro salariul lunar, adică de şapte-opt ori mai mare decât în România, în condiţiile în care preţurile sunt aceleaşi în toată Uniunea Europeană şi în România, deci practic avem aceleaşi preţuri, dar salariile sunt de şapte-opt ori mai mici. Practic, ne luptăm să ieşim din subzistenţă, pentru că un salariu minim brut pe economie nu face altceva decât să te ţină la subzistenţă, ţinând cont că un coş minim pentru un salariat, conform studiului CES (Consiliului Economic şi Social), este de 4.053 lei net. Salariul minim brut pe economie de 3.000 lei înseamnă 1.815 lei net, deci nu poţi să-ţi asiguri nici măcar coşul minim”, a atras atenţia Maxim Rodrigo.


Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in National

PROFIL DE CANDIDAT

Revista economică Moldova Invest, nr.5

- citeste versiunea e-paper -

Advertisement

Forumul Economic Regional Moldova – Iasi, mai 2023

Trending

Advertisement

Echipa News Moldova

To Top