fbpx
Connect with us

Limitare drastică a atribuțiilor STS în procesul electoral? Senatorul Claudiu Târziu a depus un proiect de lege de lege în acest scop

Limitare drastică a atribuțiilor STS în procesul electoral? Senatorul Claudiu Târziu a depus un proiect de lege de lege în acest scop - News Moldova

Romania

Limitare drastică a atribuțiilor STS în procesul electoral? Senatorul Claudiu Târziu a depus un proiect de lege de lege în acest scop

Forumul Economic Regional Moldova 2024 – Vatra Dornei, 4–6 iulie


Claudiu Târziu, liderul senatorilor AUR, a depus un proiect la Senat care propune restricționarea atribuțiilor Serviciului de Telecomunicații Speciale în timpul procesului electoral. Conform acestui proiect, în timpul desfășurării alegerilor, STS ar avea responsabilitatea doar de a furniza Autorității Electorale Permanente infrastructura informatică solicitată împreună cu documentația necesară. De asemenea, în situații de urgență, STS ar fi responsabil pentru efectuarea reparațiilor solicitate în scris de Autoritatea Electorală Permanentă

Proiectul de lege propune modificări și completări ale Legii nr. 370/2004 referitoare la procedura alegerii Președintelui României, precum și ajustări ale Legii nr. 208/2015 privind alegerile pentru Senat și Camera Deputaților, incluzând și organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente.

Limitare drastică a atribuțiilor STS în procesul electoral? Senatorul Claudiu Târziu a depus un proiect de lege de lege în acest scop - News Moldova

Pe durata desfăşurării procesului electoral, atribuţiile Serviciului de Telcomunicaţii Speciale sunt limitate la a pune la dispoziţia Autorităţii Electoral Permanente infrastructura informatică solicitată de aceasta, împreună cu documentaţia necesară şi, dacă se impune, la asigurarea reparaţiilor de urgenţă solicitate în scris de Autoritatea Electorală Permanentă. Instructajul privind utilizarea infrastructurii informatice se asigură de Autoritatea Electorală Permanentă, în baza documentaţiei tehnice puse la dispoziţie de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale”, prevede propunerea legislativă.

Concret: „Înregistrările video-audio şi fotografia procesului-verbal se transferă pe un mediu de stocare propriu al AEP şi se păstrează pentru o perioadă de 12 luni de la data încheierii perioadei electorale, în condiţiile legii. AEP pune la dispoziţia organelor competente să constate contravenţii şi fraude electorale sau să urmărească infracţiuni, la cererea acestora, copii ale înregistrăilor video-audio”.

Liderul senatorilor AUR argumentează că există o redundanță în atribuțiile Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) de a furniza autorităților competente înregistrările audio-video pe care Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) le deține, având în vedere că AEP ar putea transmite direct aceste înregistrări solicitatorilor.

În prezent, atât legea 370/2004, cât şi legea 208/2015 prevăd atribuţii semnificative pentru STS în legătură cu sistemele de calcul utilizate în desfăşurarea procedurilor din secţiile de votare, dar nu numai, acestea extinzându-se până la verificarea existenţei înregistrărilor audio-video efectuate de membrii birourilor electorale pentru numărarea voturilor şi păstrarea acestora  pe mediile proprii de stocare pe perioade extinse. În legătură cu acest din urmă aspect, aceste legi prevăd faptul că STS va pune la dispoziţia organelor competente să constate contravenţii şi fraude electorale sau să urmărească infracţiuni, copii ale înregistrărilor deţinute. Aceste aceste înregistrări sunt deţinute şi de AEP, care le-ar putea transmite în mod direct solicitanţilor, ceea ce face ca această activitate a STS să fie redundantă”, prevede proiectul.

Pentru a înlătura aceste specificităţi ale procesului electoral, care singularizează negativ România faţă de bunele practici electorale din democraţiile occidentale consacrate, pentru îndeplinirea scopului mai sus menţionat, acela de a «demilitariza» procesul electoral, prin excelenţă şi definiţie unul civil, prin propunerea de faţă se oferă o soluţie legislativă mult îmbunătăţită ca valenţe ddemocratice, prin care atribuţiile STS sunt cu mult restrânse şi limitativ prevăzute de lege, toate acestea urmând a fi preluate de către autoritatea care are atribuţii în materie, AEP. (…) E firesc ca AEP să fie unica autoritate cu atribuţii în procesul electoral, fără imixtiunea oricăror alte autorităţi ori instituţii, cu atât mai puţin a unei unităţi militare – parte a sistemului naţional de apărare. În acest sens, AEP urmează a prelua atribuţiile STS din legile în vigoare şi va asigura pe deplin coordonarea şi supravegherea procesului electoral, fără posibilitatea vreunei alte interferenţe instituţionale”, adaugă senatorul AUR.

În acelaşi timp, trebuie avută în vedere şi realitatea că AEP nu deţine în prezent sisteme informatice necesare pentru buna desfăşurare a alegerilor, iar aceasta justifică, măcar pentru moment, ca AEP să utilizeze în continuare tehnica aparţinând STS, tehnică pe care STS o va pune temporar la dispoziţia AEP, în baza unei solicitări exprese, împreună cu documentaţia tehnică necesară, care va sta şi la baza instructajului operatorilor, misiune ce urmează a fi realizată, de asemenea, tot de către AEP. (…) Totodată, având în  vedere că AEP poate să asigure medii proprii de stocare a înregistrărilor audio-video efectuate în birourile electorale din secţiile de votare, nu există niciun argument care să justifice ca STS să aibă calitatea de intermediar în obţinerea acestora, motiv pentru care această instituţie militară este înlăturată complet din această reglementare”, se concluzionează în expunerea de motive.


Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in Romania

PROFIL DE CANDIDAT

Revista economică Moldova Invest, nr.5

- citeste versiunea e-paper -

Advertisement

Forumul Economic Regional Moldova – Iasi, mai 2023

Trending

Advertisement

Echipa News Moldova

To Top