Connect with us

Președintele Asociației pentru Turism Bucovina, Ciprian ȘLEMCO, vine la Moldova Invest! TURISMUL: între potențial nevalorificat și posibilități reale

presedintele-asociatiei-pentru-turism-bucovina,-ciprian-slemco,-vine-la-moldova-invest!-turismul:-intre-potential-nevalorificat-si-posibilitati-reale

Suceava

Președintele Asociației pentru Turism Bucovina, Ciprian ȘLEMCO, vine la Moldova Invest! TURISMUL: între potențial nevalorificat și posibilități reale

Managementul destinației turistice este un concept integrat, care pune laolaltă patrimoniul natural și antropic existent, posibilitățile de petrecere a timpului (sport, distracție, relaxare, experiențe locale etc.) și toată infrastructura care există într-o regiune sau țară.Este unica abordare care duce în mod durabil la o dezvoltare armonioasă și solidă a unei regiuni sau a unei țări.

 Cum ați caracteriza, într-o manieră sintetică, industria turismului din regiunea Moldovei, evidențiind potențialul turistic al fiecărui județ?

Dezlânată. Avem povești de succes (de la parte din dezvoltarea turismului din zona rurală a Bucovinei până la formatul compozit al centrului Iașiului sau revitalizarea din Vatra Dornei), dar avem și zone uitate sau unde lucrurile arată bine, dar nu sunt integrate.

Aș vrea să văd o hartă cu Miclăușenii, Stănceștii, Zaiceștii, Delenii acolo, dar și să simt că acești oameni se pun la aceeași masă și stabilesc un parteneriat. Da, fiecare județ este o entitate administrativă, însă un turist nu călătorește pe acest tipar. Mai degrabă are nevoie de un drum al conacelor, altul al mănăstirilor, al treilea al bucatelor locale sau vinurilor.

Mai mult, el are nevoie de o imagine clară. Iar aceasta, dincolo de stema unui județ sau a altuia, înseamnă un brand. O marcă regională, care să-i dea ghes să meargă acolo, și aceasta nu pe principiul frugal al lui ‚been there, done that, what’s next?’.”, a declarat CIPRIAN ȘLEMCO, PREȘEDINTE AL ASOCIAȚIEI PENTRU TURISM BUCOVINA.

Există o statistică a gradului de înnoptare a turiștilor în județele Moldovei? Putem considera ca fiind un indicator de succes acest concept al gradului de înnoptare folosit pentru măsurarea interesului pe care îl manifestă turiștii în raport cu destinațiile turistice din diferite zone geografice?

Gradul de ocupare al unităților de cazare este atât un indicator de eficiență a investiției (în literatura de specialitate se consideră un prag al eficienței un grad de circa 70-80%, cu variații în funcție de specificul unității de cazare vizate), cât și unul al activității turistice în ansamblul său.

Dincolo de acest lucru însă, într-o zonă unde turismul de tranzit sau transfrontalier (studenți, comerț, diverse activități lucrative implicând cazări punctuale), pe noi ne ajută acest indicator doar dacă îl calculăm punctual, pe anumite localități sau arealuri, nu atât la nivel de regiune sau județ, pentru că ne-am orienta greșit dacă am pune laolaltă, de pildă, întregul Județ Suceava.

PNRR pune un accent deosebit pe ORGANIZAȚIA de MANAGEMENT a DESTINAȚIEI în domeniul turismului. Practic, ce reprezintă această formă de organizare și ce impact preconizat estimează autoritățile locale prin adoptarea acestei metode de lucru?

Managementul destinației turistice este un concept integrat, care pune laolaltă patrimoniul natural și antropic existent, posibilitățile de petrecere a timpului (sport, distracție, relaxare, experiențe locale etc.) și toată infrastructura care există într-o regiune sau țară.

Este unica abordare care duce în mod durabil la o dezvoltare armonioasă și solidă a unei regiuni sau țări. Altfel, dacă avem o sută de pensiuni și hoteluri în zona mănăstirilor pictate, dar nu și o paletă bine dezvoltată și promovată de servicii alternative turismului strict cultural, o infrastructură calibrată nevoilor turiștilor, de la transport în comun și până la poteci marcate pentru durmeție, turismul va fi subdimensionat, iar turiștii vor sta în zonă doar 1-2 nopți, cât să viziteze mănăstirile pictate, și se poate mult mai bine de atât.

În prima jumătate a lui 2021 de pildă, la nivel național am avut o ședere medie de 2 nopți în cazul turiștilor români, respectiv puțin peste 2 nopți la cei străini. Acest lucru spune multe despre adoptarea unui concept de management al destinației care să promoveze cu adevărat o zonă prin toate cele existente acolo.

Legat de impact, turismul are un efect multiplicator în economia locală, deci adoptarea unui astfel de concept va duce, de pildă, la dezvoltarea comerțului (oamenii, cu cât stau undeva mai mult, apelează la comerțul local mai mult) sau a serviciilor (de la închiriat de biciclete, încondeiat de ouă și până la tururi ghidate), dar în egală măsură încurajează micii producători locali, menține sau revigorează tradițiile, iar dacă este organizat corect duce la protejarea mediului, localnicii fiind înclinați să păstreze pădurea dacă ea atrage turiști pe termen lung, decât să o taie pentru un profit punctual.

PNRR propune 3 reforme si 2 investiții pentru a răspunde provocărilor și a propulsa turismul de destinație. Bugetul total alocat este de 200 milioane euro. Ce procent din această valoare se estimează să revină Moldovei? S-a început deja conturarea unor proiecte care ar putea întruni condițiile de finanțare prin intermediul acestor alocări bugetare predefinite prin PNRR?

Avem acea componentă cu cele 12 trasee turistice incluse în PNRR, dintre care, de pildă, este cel al mănăstirilor din zona Moldovei. Și probabil că vom avea cele 12 trasee. Dar, dacă prestatorii locali nu sunt parte a acestui plan, dacă traseele nu pleacă de la nevoile turiștilor, situația pieței actuale, respectiv dacă nu îi integrează și integrează pe prestatori, vom avea o altă Via Transilvania unde turiștii sunt alergați de câinii de la stâne, iar promovarea lasă mult de dorit.

Astfel că, până să mă aștept la ceva de la PNRR, l-aș invita pe cel din dreapta, din stânga și de peste drum la un pahar de vorbă, apoi am merge cu toții cu jalba-n proțap la primar și tot așa. Nu sunt vorbe-n vânt, avem exemple de turism integrat la Izvoare, în Harghita, de pildă, unde oamenii n-au așteptat, s-au asociat și pus pe treabă.

Turismul a fost poate cel mai crunt lovit domeniu de pandemia de Covi


Citește articolul integral pe Moldova Invest


Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.

More in Suceava

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement

Trending

Advertisement

Echipa News Moldova

Advertisement
Advertisement
Advertisement
To Top