Suceava
Proiectul Autostrăzii A7 Ploiești-Bacău-SUCEAVA-Siret în linie DREAPTĂ: s-a convenit oficial TRASEUL optim
autor
Liberalul Gheorghe Flutur continuă seria declarațiilor optimiste privind faptul că județul Suceava ar putea fi străbătut atât de ”Autostrada Nordului”, spre Transilvania (Suceava –Baia Mare),cât și de Autostrada de la Ploiești la Siret, numită A7.
De multă vreme se vehiculează o veritabilă ”confruntare” a declarațiilor între Bacău și Iași, pe tema existenței Autostrăzii A8 Ungheni-Iași-Târgu-Neamț-Târgu Mureș. Și chiar un proiect al unei alte autostrăzi spre Brașov. Gheorghe Flutur a declarat că politicienii români din Moldova vor trebui să le arate moldovenilor de peste Prut că ei sunt mai uniți și că pot să îi atragă spre România, fiindcă în ultimii 30 de ani nu au arătat deloc acest lucru. Gheorghe Flutur a declarat că ”o autostradă de la est la vest care să lege Iașul de Târgu Mureș și alta de la nord la sud are să lege Suceava de București cu nod la Pașcani între cele două ar rezolva problema”.
Gheorghe Flutur estimează că în cinci ani, Suceava s-ar putea individualiza ca un nod pentru mai multe autostrăzi care să lege Moldova de Muntenia și Transilvania
Construcția autostrăzilor în Moldova-cheia revenirii forței de muncă în Romțnia, din Diaspora
Gheorghe Flutur a început seria declarațiilor politice din 21 ianuarie 2021, afirmând că Moldova, având autostrăzi, va exista din punct de vedere economic pe harta României, iar mulți moldoveni se vor întoarce acasă, fiindcă autostrăzile vor aduce investitorii și, implicit, locurile de muncă:
” Avem o vină noi, politicienii din această zonă a Moldovei din dreapta Prutului, ca să vorbim așa, corect. Au fost și semănate niște discordii și o să vă dau un exemplu: a apărut proiectul „autostrada Unirii” care nu trece pe la noi, la Suceava, dar nu puteam să zic că nu sunt de acord când Târgul Neamț este la 30 de kilometri de Fălticeni și mai ieșeam și undeva la Broșteni, lângă Poiana Largului, numai că a apărut următoarea teorie a autostrăzii de la Bacău la Brașov și a început cearta dintre Iași și Bacău, însă eu am spus tot timpul că dacă nu vom fi atenți la aceste teme false, nu o să se facă niciuna dintre autostrăzi (…)
Moldova din dreapta Prutului- sunt doar opt județe – ar trebui să fie mai uniți și să nu se certe pe tema autostrăzilor și, în același timp, să prioritizeze proiectele de acest gen (…)Lipsa de solidaritate a județelor din Moldova costă (…) Trebuie să fim uniți și să convingem Bucureștiul că și zona asta a Moldovei există. și nu doar o dată la patru ani! Eu cred că și A7 și A8 sunt obligatorii și urgente.
Ce arătăm noi românilor din stânga Prutului că se întâmplă în dreapta Prutului ca să mizăm că vor merge și ei spre Europa? Noi trebuie să le fim lor un exemplu de bune practici și de povești de succes iar dacă până acum, în 30 de ani, nu am făcut nicio autostradă, moldoveanul se uită de la Chișinău peste Prut iar cei mai sceptici vor spune că nici dincolo nu s-a întâmplat mare lucru. Măcar și pentru asta ar trebui să fim mai uniți, dacă nu și pentru a stopa placarea forței de muncă tinere și calificate de aici spre Occident ”
Discuții privind traseul autostrăzii
Stabilirea traseului autostrăzii A7 Siret – Suceava – Dolhasca – Pașcani – București a avut loc vineri, 22 ianuarie 2021, la sediul Consiliului Județean Suceava. Au participat Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur (PNL), Primarul Municipiului Suceava, Ion Lungu (PNL), reprezentanți ai administrațiilor locale care se vor implica în realizarea viitoarei autostrăzi.
Întâlnirea i-a avut ca invitați și pe reprezentanții Companiei de Naționale de Autostrăzi și Infrastructură Rutieră- CNAIR din Ministerul Transporturilor, alături de specialiști, firme private de proiectare, conducători ai instituțiilor deconcentrate din județul Suceava- Ariile Protejate, Garda de Mediu, Apele Române, Direcția Silvică, Direcția de Cultură, Poliția Suceava, care se vor implica în derularea investiției în domenii specifice.
Discuțiile s-au axat pe decizia adoptării traseului care ar trece prin partea cea mai dens populată a Județului Suceava, apropiindu-se și de hotarul cu Județul Botoșani.
Ieșit la declarații, liberalul Gheorghe Flutur a declarat:
” Ca o concluzie finală a acestor discuții, varianta optimă care s-ar contura ar face o legătură a centrelor populate de la Dolhasca, Fălticeni, Suceava și zona Siret – Rădăuți în primul rând și ar rezolva și două centuri ocolitoare despre care se tot vorbește, cea de la Fălticeni, pentru că varianta discutată ar rezolva această problemă, dar și centura ocolitoare, de est, a municipiului Suceava. S- ar rezolva în cea mai mare parte traseul care a fost propus de primărie, pe zona Ipotești – Salcea.
În felul acesta deservim partea cea mai populată a județului Suceava, partea de Est, iar traseul se apropie foarte mult și de granița cu județul Botoșani. În felul acesta facilităm și populației din județul Botoșani să beneficieze de autostrada A7 în condiții avantajoase”.
În marea lor majoritate, cei prezenți la întâlnire au convenit ca traseul autostrăzii A7 să cuprindă (cel puțin la stadiul de punct de plecare) cele trei puncte esențiale – intrarea în Județul Suceava, Dolhasca, Municipiul Suceava și orașul Siret (punctul terminus al Autostrăzii).
Pentru a justifica opțiunea, Președintele CJ Suceava, liberalul Gheorghe Flutur a declarat că a avut în vedere ca și centura ocolitoare a Municipiului Fălticeni să poată fi prinsă în această investiție, degrevând autoritățile locale de la o implicare suplimentară și bugetul de stat d ela o altă investiție:
”Poziția mea a fost că e bine de luat în calcul varianta care vine de la Dolhasca aproape de municipiul Fălticeni și apoi spre municipiul Suceava undeva la est și traversează DN 29 drumul Suceava – Botoșani prin zona Salcea.
De ce am optat pentru această variantă? Pentru că în felul acesta am rezolva și centura ocolitoare a Municipiului Fălticeni pe de o parte, iar pe de altă parte discutăm de o zonă populată, sunt câteva zeci de mii de locuitori și s-ar scurta distanța până la viitoarea autostradă de la Fălticeni și din împrejurimile municipiului Fălticeni.
Pe de altă parte, este obligatoriu să fim cât mai aproape de municipiul Suceava și de Aeroport și atunci proiectanții au prezentat variante cu un nod undeva în zona Burdujeni, deasupra drumului național care leagă Suceava de Botoșani. Un nod de descărcare atât pentru Aeroport, cât și pentru Municipiul Suceava, și apoi sunt câteva variante prin estul Județului Suceava, pe Valea Siretului spre orașul Siret”.
Liberalul Gheorghe Flutur a declarat că trebuie avute în vedere toate elementele care ar putea perturba traseul viitoarei Autostrăzi A7, dacă nu se vor uni toți actorii implicați, inclusiv cei care se vor ocupa de certificatele de descărcare de sarcină arheologică. Trebuie gândită varianta care să protejeze și arii naturale protejate precum Pădurea Zamostea. Traseul este de fapt prima variantă de lucru convenită în majoritate, care să genereze apoi varianta finală:
„Sigur, nu s-a fixat astăzi o variantă, dar foarte important este să fie implicate toate structurile și în primul rând primarii, pentru că se va ține seama de toate trecerile, podurile peste râuri, Suceava, Siret și afluenți.
De asemenea, liniile de înaltă și medie tensiune, rețelele de gaze naturale, intersecții cu drumuri naționale și județene, zone cu arii protejate, păduri sau rezervații care protejează diferite specii vegetale sau animale…. Toate acestea trebuie luate în calcul, dar în primul rând va trebui să se țină seama de costuri. Sunt optimist. Am cerut proiectanților să grăbească și să ne prezinte o variantă finală”.
Ce se vrea și ce există până acum
Autostrada A7 (Autostrada Moldovei) se află în construcție. Primul tronson în lungime de aproape 16 km, a fost dat în folosință la finalul anului 2020, ca o parte a Centurii Bacăului. Tronsoanele Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău și Bacău-Pașcani, se află în etapa de proiectare și vor fi licitate pentru începerea efectivă a execuției în anul 2021.
Autostrada A7 ar mai avea și alte variante de traseu. Numai între Municipiul Suceava și orașul Siret au fost gândite cinci variante de traseu: trei prin estul municipiului Suceava, două prin vestul municipiului.
Tronsonul Pașcani-Dolhasca-Suceava a fost gândit în șase variante de traseu pe Valea Siretului, în paralel cu calea ferată, dar există și variante dinspre Dolhasca spre Fălticeni care ocolesc Fălticeniul prin vest sau est.
Anul trecut, Gheorghe Flutur estimase că Autostrada care va lega Suceava de București ar putea costa 1, 8 miliarde euro și că și-ar dori să fie inclusă în proiectele din Planul de Reziliență cu Uniunea Europeană. Trebuie precizat că în noul exercițiu bugetar european multianual, 2021-2027, România ar putea accesa până la 80 miliarde de euro pentru investiții mari.
Redactor Șef al News Moldova, moderatorul emisiunii Retrospectiva Săptămânii (https://www.facebook.com/newsmoldovaro/videos ), Coordonatorul PARTENERIATULUI regional pe Moldova între News Moldova și DIGI FM