Connect with us

Care sunt IMPLICAȚIILE legii Big Brother în ROMÂNIA?

Agenda Primarului

Care sunt IMPLICAȚIILE legii Big Brother în ROMÂNIA?

Legea nr. 191/2020 pentru completarea art. 4 din Legea serviciului de iluminat public nr. 230/2006 a fost inițiată de către deputatul Partidului Social Democrat, Andrei Pop şi  a fost adoptată de Camera Deputaților, în calitate de cameră decizională,  în data de 28 iulie 2020.

Cum vor putea fi făcute urmăriri ilegale cu mijloace video instalate legal, în plin an electoral

Deputatul PSD Andrei Pop a declarat în cadrul ședinței de plen că:

Este o modificare simplă, dar foarte importantă pentru administraţiile locale. Unităţile administrativ-teritoriale vor avea dreptul de a monta echipamente video de supraveghere fără alte costuri către operatorul de iluminat public (…)Reducem birocrația, înlăturăm costuri și aducem o reparație morală pentru că această infrastructură asociată a fost cofinanţată sau finanţată sau cedată de către administraţiile locale. Sistemele de supraveghere video înseamnă mai multă securitate pentru cetăţeni”.

A devenit tot mai des invocat motivul că dacă o lege reduce cheltuieli, este automat o lege bună. Așa s-a întâmplat și în cazul alegerii primarilor într-un singur tur, care a redus costurile electorale, dar a dus la absența reprezentativității candidatului ales. S-a ajuns astfel, ca un candidat să fie ales cu procente mici (uneori sub 10%) din totalul alegătorilor din lista permamentă.

În an electoral, se modifică legea iluminatului public

Legea nr. 191/2020 pentru completarea art. 4 din Legea serviciului de iluminat public nr. 230/2006, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 767 din 21 august 2020, prevede că: ”Unitățile administrativ-teritoriale au dreptul de a monta echipamente electronice de supraveghere video pe stâlpii ce compun sistemul de iluminat public, cu obligația respectării prevederilor Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare, fără obligația de plată către proprietarul sistemului de iluminat public.”

Așadar, primăriile nu ar mai fi obligateplătească taxe de închiriere către proprietarii stâlpilor de iluminat care sunt de fapt companiile de electricitate. Deși legea invocă normele naționale și europene de garantare și de respectare a drepturilor cetățenești, la o analiză a modului în care se va aplica legea, pot să apară aspecte care să încalce legi deja existente, ceea ce ar putea duce la conflicte de natură sau chiar constituțională.

„Să am buget pentru camere de supraveghere, iar după ce am buget sunt de acord pentru că și eu sunt interesat să montez aceste camere dar dacă nu am venituri la bugetul local, nu am această posibilitate.

Este foarte bună această inițiativă pentru siguranța cetățenilor și pentru a ajuta poliția. „,  declarat primarul municipiului Rădăuți Nistor Tătar pentru Ziarul Bună Dimineața Suceava.

”Verde” la urmăriri ilegale, cu mijloace legal amplasate

Această lege a fost promulgată vineri 21 august 2020 de către Președintele României Klaus Iohannis. Legea a intrat în vigoare luni 24 august 2020  și astfel unitățile administrativ-teritoriale vor avea dreptul de a monta echipamente electronice de supraveghere video pe stâlpii ce compun sistemul de iluminat public.

Nimeni nu contestă buna credință a legiuitorului, fiindcă în teoria general a dreptului, buna credință este temeiul inițierii oricărei norme sau legi. Motivația protejării colectivității de pericolul infracțiunilor, garantarea siguranței în spațiul public sunt câștiguri ale legii, dar, pe lângă acestea sunt și situații care pot fi deturnate în interesul politic al primarilor.

” Este necesară dar în spate trebuie să ai buget. Dacă vrem să facem supraveghere video unei comunități, avem nevoie de bani. Eu am montat 6 camere în comună acum ceva timp dar pentru mai multe astfel de camere am nevoie de un buget mult mai mare.”, a declarat primarul comunei Ciprian Porumbescu Dumitru Nimițean.

Ideea este că primarii au libertatea să decidă unde vor instala aceste camere. Nu toți primarii vor alege să pună acele camere în zonele unde sunt raportate infracțiuni, sau unde sunt locuitori care fac parte din grupuri vulnerabile. S-au întâmplat numeroase cazuri în care primarii au ales să își ”spioneze” la propriu, rivalii politici. Primarii semnează contractele cu firmele care  montează și operează sistemele publice de supraveghere.

De aceea, primarii pot să pună camerele acolo unde un rival are o firmă, unde alți rivali se întâlnesc și pot să țină chiar o mică petrecere, unde rivalii lor au locuințe, sau la adrese pe care aceștia le frecventează.

S-au întâmplat numeroase cazuri în care primarii au ales să își ”spioneze” la propriu, rivalii politici

Este clar că legea are multe imperfecțiuni iar normele de aplicare trebuie să le remedieze, fiindcă este sigur faptul că legea ar putea fi atacată ușor la Curtea Constituțională (se încalcă dreptul la viață intimă, la imagine și la viață privată) sau pot să fie reclamate situații în care se încalcă normele legii protecției datelor cu caracter personal.

În plus, primarul care folosește acest sistem în mod ilegal poate fi oricând acționat în instanță pentru abuz în serviciu și pentru încălcarea corectitudinii pe parcursul competițiilor electorale.

Să nu uităm că legea va spori ceea ce se petrece de mult în foarte multe comune din țară, unde sunt deja contracte în derulare, licitații de achiziție a sistemelor de supraveghere video, în sensul că instalarea acestor echipamente se va face mai rapid, nemaifiind nevoie de costuri către proprietarii stâlpilor de iluminat public.

” Eu pot să vă spun că pe administrativul comunei Mălini cu o suprafață de 15 km pătrați, o populație de 7864 de locuitori avem 6 camere de luat vederi montate și cred că sunt suficiente.

La noi sunt puse în zonele frecventate de copii și anume la unitățile de învățământ. Iar pentru protejarea cetățeanului eu cred că este mai indicat să ai un drum bun, un iluminat public, sau condiții de apă și canal. Nu cred că dacă îi pui camere video cetățeanul se simte mai protejat.

Mai protejați ar fi cetățenii în momentul în care faci un apel la 112 pentru un accident spre exemplu, să ajungă mai repede autospecialele. Să mărească colectivul la echipajul SMURD,  sanitar, la poliție, pompieri nu la camere de luat vederi. Este o părere personală.

Sunt de acord cu aceste camere dar în punctele importante, unități de învățământ, spital nu pe toate drumurile publice.”, a declarat primarul comunei Mălini Petru Nistor pentru Ziarul Bună Dimineața Suceava.

 


Continue Reading
You may also like...
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in Agenda Primarului

Revista economică “Moldova Invest” – ediția de toamnă 2024

- citeste versiunea e-paper -


Economic magazine “Moldova Invest” – summer edition 2024

- read the e-paper version -

Advertisement

Forumul Economic Regional Moldova – Vatra Dornei, 2024

Trending

Advertisement

Echipa News Moldova

To Top