Domeniul Horeca suferă mult de pe urma pandemiei cu COVID-19
După cum bine cunoaștem cu toții turismul, transporturile, domeniul HORECA în general, au fost primele sectoare lovite dur de criza provocată de CORONAVIRUS.
Felul în care se va desfășura activitatea pe tot restul anului este imposibil de anticipat, având în vedere că incertitudinile și restricțiile impuse în ceea ce privește planurile de vacanță cresc de la o zi la alta.
Astăzi, discutăm cu reprezentanții Pensiunii Colț de Rai Bucovinean despre efectele pe care le va avea epidemia de COVID -19 asupra afacerii lor.
Rep: Planurile de vacanță ale românilor în acest an sunt grav afectate de coronavirus și procentul de vizitatori poate fi unul foarte scăzut față de anii trecuți. Cum vedeți dumneavoastră această situație și care sunt efectele majore pe care le are pandemia de COVID -19 asupra domeniului Hotelier?
P.C.R..B: Impactul într-adevăr este major! Ideea este că noi suntem pensiune cu restaurant și chiar dacă hotelurile au funcționat în toată această perioadă și autoritățile spun că hotelurile vor funcționa după 15 mai când se termină starea de urgență, noi nu putem funcționa pentru că avem restaurant, care va fi închis în continuare.
Din câte am înțeles nu se deschid restaurantele, iar ca noi sunt extrem de multe locații în tot ce înseamnă Bucovina, Gura Humorului.
Noi ca și hotelieri eram dispuși să investim din fonduri proprii pentru măsuri de siguranță și aici vorbesc de dispensere pentru dezinfectanți.
”Dacă ni se impunea ceva de autorități, noi ca hotelieri, eram dispuși să finanțăm doar ca să putem da drumul”
Noi cel puțin deținem două locații și sunt în jur de 40 de angajați în ambele locații. Mulți sunt în șomaj tehnic, au familii și sunt foarte optimiști, pentru că speră ca după 15 mai să fie ceva mai relaxate lucrurile. Situația este destul de tristă.
”Nu vedem din parte autorităților mari eforturi pentru turismul din zona Bucovinei”
Eu consider că domeniul HORECA este destul de dezvoltat și asigură o mare parte din veniturile locale ale statului prin toate viramentele pe care le plătim la stat.
La Consiliul Județean Suceava după tot ce a apărut din presă, a avut loc un comitet cu reprezentanții Horeca pentru a se găsi soluții. Sunt curioasă cine a fost chemat la această ședință! M-am informat și la primăria Gura Humorului dacă au fost chemați colegi din domeniu și nimeni nu cunoaște acest subiect.
”Am dat mesaje la persoane care ne reprezintă în Senat și în Parlament, încercăm să le dăm sugestii, dar nu primim rezolvări”
Discutăm cu cine putem la nivel local. Am dat mesaje la persoane care ne reprezintă în Senat și în Parlament, încercăm să le dăm sugestii, dar nu primim rezolvări.
Autoritățile spun că au cerut părerea reprezentaților din turism, eu vă spun cu siguranță că NU ne-a întrebat nimeni, nimic.
Rep: Au început să se înregistreze pierderi?
P.C.R..B: Avem foarte multe pierderi! Sunt doua luni de rezervări anulate.
În perioada Sărbătorilor de Paște din 34 de camere câte are locația, au fost rezervate toate, ulterior au fost anulate și doar 2 persoane au dorit transformarea avansului plătit în voucher de vacanță. 32 de familii doresc rambursarea avansului în momentul de față și aceste solicitări de rambursare se fac inclusiv cu amenințări cu OPC-ul, doar din frica că nu își vor primi banii.
”Mulți oameni reticenți asociază zona Bucovinei cu Suceava unde există situația de carantină”
Lumea este foarte temătoare, încât am ajuns să facem anulăm tot până în luna august. Noi speram să funcționăm și să păstrez jumătate din angajați, iar cei care sunt veniți în ultimul an, probabil că o să își piardă locul de muncă pentru că noi nu o sa mai avem activitate. Nu le putem asigura salariile.
În momentul de față toată lumea este în șomaj tehnic!
Rep: Oamenii nu mai rezervă vacanțe din timp, însă asta nu înseamnă că nu se gândesc la o posibilă relaxare și la alte măsuri ale autorităților care să le permită o scurt vacanță. Sunteți pregătit pentru această situație? Ce măsuri vor fi luate în cazul în care veți primi în vară turiști?
P.C.R..B: Noi am achiziționat un nebulizator cu ceață pentru dezinfectarea tuturor spațiilor din acesta locație. După ce pleacă turistul se face curățenia aferentă și se
dezinfectează cu acest nebulizator.
Vom reduce distanțarea socială în restaurant, vom scoate din mese, iar pentru mesele cu 6 persoane vom folosi și separatoare. Personalul evident va fi echipat cu măști și mănuși.
Acestea sunt vremurile, încercăm să ne adaptăm, să mergem înainte, dar în primul rând mi se pare foarte important să dezinfectăm toate spațiile comune și camerele de cazare.
Rep: Acum spre final, aveți un mesaj pentru turiști, autorități sau colegii dvs. din domeniul HORECA?
P.C.R..B: Colegilor mei din domeniu le transmit să încerce să facă turism anul acesta atât cât ne este permis în România. Bucovina este pe lista multora, fiind considerată una din cele mai frumoase zone ale țării.
”Cerem autorităților doar să ne asculte și ulterior să fie luate decizii pentru acest domeniu grav afectat de pandemia de CORONAVIRUS”
Rog autoritățile să convoace proprietarii de restaurante și pensiuni și să ofere atenție informațiilor și soluțiilor pe care aceștia le au. Le cerem doar să ne asculte și ulterior să fie luate decizii pentru acest domeniu grav afectat de pandemia de CORONAVIRUS.
Pe clienți, care sunt și cei mai importanți, îi rugăm să nu își piardă speranța, să ne contacteze dacă au nelămuriri și să fie conștienți că vom trece peste această perioadă de grea încercare pentru întreaga populație, cu toții.