Mesaje Publice
Specializat în “privatizările” anilor ’90, Maricel POPA „pierde” finanțările europene! Banii EUROPENI vin la pachet cu controale RIGUROASE
autor
Chiar dacă banii au fost investiți, Spitalul mobil Iași „se lasă așteptat”. Maricel POPA găsește explicații pentru orice neregulă
Falimente în lanț, piedici puse unui Parc Industrial din Lețcani, comisii ilegale, firme dubioase, proceduri sinuoase de atragere a fondurilor europene, achiziții neconforme și 17, 6 milioane de euro din bani publici care riscă să dispară fără urmă.
Acest șir de acțiuni și decizii contestate de unii, lăudate de apropiați, au fost luate de Maricel Popa, Președinte al CJ Iași, în plină stare de urgență, în perioada 2 aprilie 2020 și 19 mai 2020.
Maricel Popa și ”lanțul amintirilor” falimentare
Maricel Popa, actualul Președinte al Consiliului Județean Iași este cunoscut pentru falimentele răsunătoare ale afacerilor pe care le-a patronat direct sau prin interpuși. Într-o democrație normală, într-un stat cu o reală economie de piață, un om de afaceri cu atâtea falimente la activ, nu ar ajunge nici măcar administratorul unei scări de bloc.
Numai că, România a căpătat tristul renume de ”țara tuturor posibilităților”, în sensul opus expresiei care caracterizase SUA la începutul secolului XX.
Firma Hold SRL a fost radiată în 2006, iar situațiile financiare nu se mai găsesc, este prima firmă falimentată de Maricel Popa
Mega Auto Transport SRL, înființată prin împărțirea firmei Conex Grup SRL, în care Maricel Popa era asociat cu soţii Prisecaru a fost apoi legată de firma lui Maricel Popa- Dawn Rom SRL este în prezent lichidată, radiată. Prin această firmă, Maricel Popa a reușit devalizarea Tehnoton SA, manageriată de către finul lui Maricel Popa, Gabriel Manolache. În 2004, Maricel Popa s-a retras din firmă, cedând locul lui Gheorghe Baciu. Maricel Popa și Gheorghe Baciu (deținător al firmelor Omega BC Comunications și Forest Trading ) au în comun și falimentul Moldoforest. Alte firme prin care Maricel Popa a căpușat și falimentat firma Tehnoton SA au fost: ”Omega Is Comunications”, ”Dawn Rom”, ”Mega Ruslant” și ”Augustus”.
Maricel Popa a reușit să primească pachetul majoritar al firmei Autotransport SA, de la APAPS (Autoritatea pentru Privatizare si Administrare a Participatiilor Statului)
Maricel Popa a mai controlat și firma Mega Design SRL, în asociere cu Cristinel Ionel Badea, firma fiind în lichidare. Antrepriza de Lucrări Drumuri și Poduri Iași – ALDP este o altă ”poveste de faliment” din repertoriul lui Maricel Popa.
OMEGA-TEHNOTON ENERGETIC SRL, parte a grupului de firme OMEGA – TEHNOTON, a aparținut lui Maricel POPA, care a deținut cu 90% din acțiuni. 10% din acțiuni au aparținut firmei VITALEF SRL, parte a grupului OMEGA-TEHNOTON SRL condus de Maricel POPA. În VITALEF SA, acționarul principal este MEDI PAC SRL, deținută în cote egale de POPA VLAD ANDREI și POPA LAURA DENISS, copiii actualului Președinte al Consiliului Județean și Președinte al PSD Iași. MEDI PAC SRL, este administrată de Mihaela POPA, soția lui Maricel POPA.
OMEGA-TEHNOTON ENERGETIC SRL, a fost falimentată înainte ca acest să fie numit secretar în Ministerul Energiei
Vom urmări traseul ciudat al inițiativei spitalului mobil de la Lețcani, în perioada 2 aprilie 2020-19 mai 2020, adică de la momentul declarației, până la momentul în care cele 102 module ar fi trebuit să ajungă, din Turcia, la Iași.
Spitalul mobil Iași gândit ca o afacere de final cu licitații care exclud zona euro
Cu așa trecut, era de așteptat ca orice inițiativă a lui Maricel Popa să trezească suspiciuni. Maricel Popa a avut ideea de a se construi un spital mobil regional, lângă Iași în luna aprilie 2020, când deja se preconiza că starea de urgență se va transforma în stare de alertă. Astfel, printr-o asociație, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Euronest, Maricel Popa a dorit să acceseze fonduri europene pentru acest spital modular.
Mai exact, în data de 2 aprilie 2020, Preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, Maricel Popa, a anunţat că un spital mobil cu 250 de paturi pentru pacienţii diagnosticaţi cu Covid-19 va fi amenajat la intrarea în Iaşi, în câteva săptămâni, iar unitatea medicală va deservi întreaga Regiune de Nord-Est. Maricel Popa a mai declarat că în perioada următoare vom asista la o creştere a numărului de pacienţi infectaţi şi că sistemul sanitar ieşean va fi pus în dificultate.
De aici, a început o lungă serie de acțiuni dubioase
Licitația a fost câștigată de o firmă, SDI Global LLC, despre care s-a scris că ar avea sediul principal în SUA, că a lucrat pentru NATO. Acestă firmă ar fi avut o filială în Ankara, Turcia și alta în Iordania. Că achiziția a fost una de mare anvergură o arată și faptul că la 23 aprilie 2020 site-ul https://seenews.com (https://seenews.com/news/sdi-global-llc-to-build-132-mln-euro-mobile-hospital-in-romania-report-696183) arăta că în România, firma în cauză va ridica un spital cu 13,2 milioane euro:
”De asemenea, compania se așteaptă să semneze alte contracte în valoare de 61 de milioane de euro pentru construirea de spitale de teren în două țări ale UE și trei țări din Orientul Mijlociu, a declarat Adnan Colak, membru al consiliului de administrație al companiei citat de Agenția Anadolu.
Unitatea de 250 de paturi din România va avea 103 paturi de terapie intensivă, 143 de paturi de terapie semi-intensivă, cinci paturi de triaj, cinci paturi de urgență, cameră de radiologie, laborator și o sală de chirurgie”, se arăta pe respectivul site de știri. Nu se știe ce state din UE ar mai fi colaborat cu această firmă.
O firmă din India, Rhymer Infrastructures and Projects PVT a reclamat o serie de nereguli la licitația câștigată de firma din Turcia
Euronest, a fost declarată neeligibilă. Motiv de bucurie pentru că finanțările europene vin la pachet cu controale riguroase. În plus, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Euronest, a fost declarată neeligibilă pentru a accesa fondurile europene necesare spitalului mobil, ceea ce înseamnă că Maricel Popa a ales să folosească banii publici pentru a acoperi costuri de peste 13 milioane euro.
Spitalul urma să fie unul regional, numai că Județul Bacău a refuzat să participe, Maricel Popa, scoțând el banii din visteria publică a Iașului, fiind ajutat doar de baronul PSD Arsene de la Neamț cu 3, 2 milioane euro.
În fapt, CJ Bacău a întârziat să vină cu partea de finanțare (4, 1 milioane euro), bani pe care Maricel Popa i-a pus el din bugetul CJ Iași, ia CJ Botoșani și Vaslui au declarat că nu au fonduri de alocat pentru acoperirea sumei de 17, 6 milioane euro.
La IAȘI au ajuns doar pozele containerelor care ar trebui să formeze viitorul spital
Ideea era că toate componentele spitalului mobil (102 module în total) trebuiau să ajungă la Iași în 19 mai 2020, însă până acum, nu a ajuns măcar un singur modul.
Vicepreședintele PNL Romeo Vatră a declarat că Maricel Popa a dat dovadă de superficialitate în chestiunea spitalului mobil Iași: ”Pentru că au trecut deja 10 zile de la semnarea contractului, iar dumneavoastră sunteți în continuare evaziv cu privire la acest spital, consilierii județeni PNL Iași vă cer în mod public să răspundeți la următoarele întrebări:
Firma din Turcia a achitat garanția de bună execuție a contractului? Dacă da, când? Consiliul Județean Iași a virat suma de 14,6 milioane euro către Asociația Euronest?Consiliul Județean Neamț a virat către Euronest cele 3 milioane euro, partea lor de cofinanțare? În cazul în care contractul semnat cu firma din Turcia nu demarează, Euronest are posibilitatea, din punct de vedere legal, să returneze fondurile primite înapoi la CJ? Presupunând că totul va decurge bine și Euronest va obține ulterior finanțare europeană, există posibilitatea legală de a returna banii către Consiliul Județean?”
Evident că “marele” om de afaceri Maricel POPA, specializat în “privatizările” anilor 90, lucrează mai bine fără finanțări europene care sunt urmate de controale riguroase și chiar de riscul returnării integrale a finanțării în eventualitatea în care nu sunt respectate toate criteriile în baza cărora a fost castigat proiectul.
Declarații de tipul ”perdele de ceață”
Întregul eșafodaj al acestei înșelătorii de mare anvergură pusă la cale de baronul Maricel Popa la Iași tinde să se dezmembreze. De aceea, pentru a ascunde situația, au început să fie lansate ”perdele de ceață”, declarații porivit cărora, starea de urgență din Ankara, Turcia ar face imposibilă livrarea componentelor viitorului spital, ceea ce nu este deloc adevărat. Alina Popa, directorul Euronest a declarat:
”Producătorul din Turcia s-a dovedit a fi de bună-credinţă. A prezentat imagini şi poze cu containerele realizate pentru spitalul mobil. Suntem într-un dialog permanent. Din păcate, traversăm o situaţie atipică la nivel mondial, fiecare ţară fiind nevoită să adopte propriile reguli şi măsuri pentru protejarea populaţiei.
Suntem într-o situaţie de forţă majoră în care, conform contractului, putem accepta solicitarea de prelungire a termenului de livrare cu perioada în care este incidentă situaţia de carantină totală din Turcia, care afectează inclusiv localitatea în care îşi desfăşoară activitatea producătorul. Vom respecta întocmai legislaţia în vigoare şi termenii contractuali, inclusiv în privinţa penalităţilor, dacă va fi cazul”.
În fapt, Alina Popa reia o informație publicată de ediția în limba engleză a ziarului turc ”Huryett” vorbește de carantina în care se află Ankara dar nu e precizat nicăieri că transporturile de echipamente sanitare, medicale ar fi afectate. În plus, se fac trimiteri vagi la anunțurile generale ale MAE de la București, deși avem ambasador, consulate în Turcia, care ar putea da mai multe informații.
Amplasamentul de la Lețcani fără avize, nereguli în lista de achiziții și Comisia de evaluare, posibil ilegală
Locația viitorului spital trebuia să fie la Lețcani, comună vecină cu Municipiul Iași, în Parcul Industrial Transagropolis. Relația lui Maricel Popa cu acest Parc Industrial este ambiguă. Când ideea a aparținut PNL (partid care a deținut controlul CJ Iași, până în 2016), PSD critica și punea bețe în roate. Când a ajuns la CJ Iași, PSD prin Maricel Popa a început să laude investiția de acolo.
Primăria Lețcani, controlată de PNL, a constatat nereguli, iar avizele nu au fost acordate. Declarațiile publice au arătat că a existat o Comisie care a făcut necesarul de materiale și de personal, numai că acolo, ca membri erau persoane care nu ar fi avut experiența necesară. În plus, lipseau anumite dotări prezente de regulă în spitale mobile. O mare necunoscută era modul în care ar fi fost angajată resursa umană. Lucrările de amplasare a Spitalului mobil la Lețcani au fost încredințate lui Ion Echimov, un apropiat al lui Maricel Popa, Echimov controlând firma EKY SAM SRL din Târgu-Frumos. Firma a fost condamnată definitiv în 2018 pentru fraude de 6 miliarde de lei din fonduri europene de către Curtea de Apel Iași.
Maricel Popa și Euronest se apără cu declarații lacrimogene
Maricel Popa a dat publicității o scrisoare deschisă lacrimogenă în care justifică în fața ieșenilor bâlbele făcute, dând vina, evident, pe PNL și guvernul controlat de acest partid. El invocă faptul că Euronest nu este la prima accesare de fonduri europene și că la mijloc ar fi o manevră a PNL:
”În cei 12 ani de funcționare, EURONEST a implementat proiecte cu finanțare europeană și a derulat proceduri în valoare de peste 170 milioane lei, inclusiv pentru echipamente pentru situații de urgență. Nici uneia dintre aceste proceduri nu i-au fost vreodată aplicate corecții sau penalități, desi au făcut obiectul a numeroase misiuni de verificare și audit din partea entităților abilitate.
De asemenea, fiind o entitate de utilitate publică, situațiile financiare sunt auditate anual de un auditor extern, selectat prin procedură publică. Nici aceste rapoarte nu au consemnat în vreun an abateri de la prevederile legale. Acum, guvernul PNL spune că toate aceste lucruri nu contează, că asociația de utilitate publică formată din toate Consiliile Județene din Moldova, care a achiziționat cu fonduri europene ambulanțe pentru SMURD, mașini și echipamente pentru Inspectoratele pentru Situații de Urgență din toată regiunea de Nord-Est nu are voie să fie eligibilă pentru fondurile europene alocate pentru lupta cu Covid-19, deși OUG nr. 43/2020 din data de 6 aprilie precizează clar că se decontează spitalele mobile. Oamenii trebuie să înțeleagă că aceasta e doar o decizie politică, o decizie a unui grup de interese (PNL-PMP) fără nicio justificare obiectivă. Un om cu un pix în mână a scris că acest spital trebuie plătit doar de ieșeni și nemțeni, iar alții au avizat și aprobat că așa vor ei. Simplu.
Fără nici o repercursiune, fără nici o remușcare, fără nici o jenă. Prin POIM au fost repartizate României 50 milioane de euro doar pentru spitale mobile. Am făcut tot ceea ce a depins de noi să decontăm cheltuielile cu spitalul pe fondurile europene. Concret, în data de 3 aprilie am alocat suma necesară prin Hotărâre a Consiliului Județean, pe 6 aprilie a fost dată OUG nr. 43/2020 cu includerea spitalelor mobile în lista cheltuielilor eligibile, iar pe 30 aprilie am transmis propuneri la Ghidul aflat în dezbatere publică pentru includerea consiliilor județene și a asociațiilor de dezvoltare intercomunitară în lista solicitanților eligibili.
Din păcate, ieri a apărut varianta finală a Ghidului având ca potențiali solicitanți, doar IGSU și MAPN. Nu dezarmăm. Mai avem și alte posibilități de obținere a finanțării, pe alte axe, inclusiv luăm în calcul o asociere cu IGSU, așa cum s-a mai procedat și în trecut. Să țineți minte dragi ieșeni! Să nu uitați ce fac acești oameni pentru dumneavoastră. Să vă amintiți atunci când vin la dumneavoastră și vă cer votul. Să vă amintiți de ei când vin la Iași cu sacul de promisiuni!”
La rândul său, Directoarea Euronest Alina Popa, a primit de la membrii Comisiei de Sănătate a PNL Iași un set de întrebări privind neregulile constatate în privința dotărilor:
” 1. De ce nu se specifică ce conțin paturile ATI? Ce tipuri de paturi se dorește a se achiziționa? Vor avea în dotare aparat de ventilație pulmonară, monitor, defibrilator, aparat care previne escarele, electrocardiograf, injectomat și aparat de dializă?
- Lista de materiale și echipamente precizate drept cerințe minimale prezintă discrepanțe serioase. Am observat cantități nejustificat de mari pentru anumite repere, în paralel cu lipsa unor echipamente și materiale strict necesare în lupta epidemiologică pe care o purtăm. În mai multe cazuri nu este nici măcar definită unitatea de măsură!!! Vom da doar câteva exemple dintr-o listă mai lungă de probleme, pe care le-am identificat în urma unor consultări cu specialiști în domeniu:
- De ce nu este detaliat necesarul de materiale pentru cele două luni de funcționare prevăzute în caietul de sarcini? Cum se calculeaza necesarul de materiale?
- Cine va lucra în acest spital, ținând cont de faptul că la 6 paturi, pe o tură de opt ore este nevoie de un medic, un asistent și 2-4 infirmiere. De unde se va asigura resursa umană? Aveți un plan concret aprobat de Ministerul Sănătății?
- Cum se explică faptul că stația de de generare a energiei cu un generator diesel este opțională, când este atât de necesară alimentarea cu energie în cazul unei întreruperi a curentului electric, având nevoie de alimentare electrica non stop la ventilatoarele și echipamentele de monitorizare a funcțiilor vitale la paturile ATI? Dacă există generator la TransAgropolis, de ce e trecut în caietul de sarcini ca fiind opțional acest echipament? Pentru a oferi furnizorului ocazia să ceară mai mulţi bani din facilități opționale?
- După ce consilierii județeni au aprobat proiectul unui spital mobil chirurgical de tip ROL 3, așa cum este specificat în nota de fundamentare redactată de Euronest, atașată la proiectul de hotărâre privind aprobarea acestei investiții, justificând astfel un anumit buget, acum constatăm că de fapt achiziția se face pentru un spital de tip ROL 2, fără săli de operații echipate cu toate dotările necesare. Cine a luat această decizie a schimbării obiectivului de investiție fără acordul consilierilor județeni? Faptul că dotarea cu săli de operații este acum opțională încurajează menținerea unui preț ridicat.
- De ce nu este prevăzut în caietul de sarcini un timp maxim de răspuns pentru intervențiile de remediere a problemelor tehnice la echipamentele ofertate, ținând cont de specificul acestui spital?
- De ce se cere un container pentru camera de radiologie, în mod obligatoriu, dacă aparatul fix de radiologie este opțional?
- Cine își va asuma administrarea acestui spital? Nu suntem convinși că ISU, așa cum a propus inițial executivul CJ, are experiența și competențele necesare pentru administrarea unui spital cu specific de boli infecțioase, în condițiile în care ei sunt specializati pe intervenții de prim ajutor.
- Din cauză că specificatiile tehnice sunt extrem de generale în mare parte și nejustificat de specifice în alte cazuri, ne face să credem că se preferă o anumită ofertă servită din timp, dar în același timp nu se știe ce se vrea și nu se știe ce să se ceară. Aceste aspecte ne fac să credem că în alcătuirea caietului de sarcini nu au fost implicați specialiști în terapie intensivă, epidemiologi, fizicieni medicali etc. S-a făcut până acum un plan de management pentru acest spital mobil?”
Așadar, se constată o neconformitate în lista de echipamente pentru achiziții și nici nu se precizează în clar la cât se ridică numărul viitorilor angajați, sumele care vor fi plătite pentru salarizare, consum de utilități și alte alocări (hrană, consumabile, medicamente etc).
Modul de constituire a Comisiei de Evaluare ar încălca OUG 395/2016, privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice. Articolul 126 din OUG 395/2016 prevede în alineatul 1 că autoritatea contractantă are obligația de a desemna persoane responsabile pentru evaluarea ofertelor și, după caz, a solicitărilor de participare, care se constituie într-o comisie de evaluare. Alineatul 2 prevede că din cadrul comisiei de evaluare pot face parte membri aparținând compartimentelor autorității contractante. În cazul în care beneficiarul final al contractului/acordului-cadru este o altă autoritate contractantă, se poate face parte din comisie.
Comisia de Evaluare a avut următoarea componență: Alina Popa, directorul ADI Euronest, președintele acestui așa-zis comitet, dr. Bogdan Costăchescu (Spitalul de Neurochirurgie), dr. Costică Mitrofan (director medical la Spitalul de Pneumoftiziologie), Lavinia Ionescu, dr. Bogdan Doroftei (director medical la Maternitatea „Cuza Vodă”). Din comisie au mai făcut parte și Cristian Andrieș (director financiar contabil Maternitatea „Elena Doamna”), dar și Cristian Paveliuc (Șeful Logisticii din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Iași).
Medicii din spitalele ieșene administrate de Consiliul Județean Iași trebuiau să aibă numai un rol consultativ
În comisie, membrii Euronest, Consiliului Județean Iași și Neamț, ISU nu puteau avea decât rol de beneficiari. Așadar, Comisia nu a fost constituită cu respectarea normelor legale în vigoare.
Maricel Popa continuă seria declarațiilor și oferă variante multiple pentru a justifica întârzierea lucrărilor. Acesta declară ba că s-a dus la Giurgiu să obțină de la autoritățile vamale bulgare permisiunea de trecere pentru transportul modulelor, ba că a terminat de aranjat platforma unde va fi amplasat spitalul mobdil, ba că nu există contestații la achiziția efectuată, deși, în mod normal, dacă a constituit o Comisie de Evaluare neconformă, întreaga licitație ar putea fi anulată.
În prezent, există avertismente despre calitatea îndoielnică a firmei din Turcia. Nu se știe în ce măsură cele 17, 6 milioane euro puse în joc mai pot fi recuperate, cât din această sumă a plecat deja spre conturile societății din Turcia.
