Connect with us

TRANSPORTUL public BOTOȘANEAN cel mai PROST din țară! Cine RĂSPUNDE domnule FLUTUR pentru NESIGURANȚĂ, poluare și LIPSA CONFORTULUI

Ultima Ora

TRANSPORTUL public BOTOȘANEAN cel mai PROST din țară! Cine RĂSPUNDE domnule FLUTUR pentru NESIGURANȚĂ, poluare și LIPSA CONFORTULUI

Transportul în comun și fenomenul globalizării

Debutul secolului XXI, a surprins extinderea galopantă a globalizarii în contextul dezvoltarii sistemului de transport, structură care a urmat îndeaproape progresul economiei mondiale și care a impus totodata majorarea constrictivă a calibrului de mărfuri transportate.

Cu alte cuvinte, principalul efect al globalizării ce se rasfrange în mod direct asupra sectorului de transporturi constă în conexiunea dintre augmentarea economică și cea a transportului de mărfuri și persoane. Un prim rezultat pozitiv al globalizării s-a conturat în sectorul economic.

Revoluționarea acestei sfere, a impus în cele din urmă optimizarea sistemului de transporturi, pledând pentru o mai mare deschidere către zona dezvoltării durabile

Prin urmare, țelul dezvoltării sectorului de transporturi consistă în reducerea semnificativă a poluării produsă de emisia gazelor precum și a dioxidului de carbon. Acest lucru este posibil doar prin investirea în mijloace de transport performante, echipate corespunzator care dețin un grad de poluare vizibil mai mic și sunt bazate pe operativitate și rapiditate.

În Romania, transportul reprezintă un factor dinamizator, iar de la an la an s-a înregistrat o creștere succesivă a cerilor privind modernizarea infrastructurii orașelor.

Municipiul Botoșani în fruntea celor mai slabe orașe dezvoltate

Municipiul Botoșani se află în topul orașelor slab dezvoltate în ceea ce privește restructurarea principalelor artere de circulație precum și a transportului în comun. Amprenta timpului și-a conturat vădit identitatea odată cu degradarea vizibilă a principalelor mijloace de transport, tramvaiele. Căile de rulare au devenit odată cu trecerea timpului, impracticabile din cauza șinelor învechite și a ecartamentului.

Așadar, în urma evaluării stadiului de deterioare, s-a dispus implementarea unui plan concret care să înglobeze toate nevoile reale ale cetățenilor județului.

Achiziția celor 9 tramvaie .. rămasă în plop

În primă fază, municipalitatea în parteneriat cu Ministerul Lucrarilor Publice Dezvoltării și Administrației, a semnat  ordinul de achiziție a celor 9 vagoane de tramvaie noi, destinate transportului public botoșănean, surse din cadrul primăriei declarând: ”Valoarea totală a contractului este de 86.863.840 lei, iar municipalitatea va aduce o contribuție în cuantum de 1.557.276.

Mai apoi (ulterior), după lansarea licitației, „Achiziționarea a 9 tramvaie unidirecționale cu lungimea de cca.18m destinate transportului public urban de călători”, aceasta nu s-a putut desfășura în condiții normale doarece Guvernul României a anulat, se pare, derularea licitației, motivele fiind necunoscute.

Autobuze în loc de tramvaie

Municipalitatea, însă, a anunțat că, anularea licitației nu constituie o problemă majoră, iar tramvaiele vor fi înlocuite temporar cu autobuze achiziționate prin programul de leasing operațional, surse din cadrul primăriei declarând: “în ceea ce privește transportul local, s-a semnat un contract de leasing operational, iar societatea Eltrans urma să achiziționeze un număr de 9 autobuze pentru a se asigura transportul în siguranță a călătorilor. Cu această ocazie, tramvaiele vor fi scoase defintiv din uz și vor rămîne în istoria orașului.”

În altă ordine de idei, aceste mijloace de transport în comun vor fi utilizate pe o perioadă temporară de 5 ani până  la reabilitarea completă și riguroasă a infrastructurii orașului.

În acest sens, municipalitatea a depus două cereri de finanțare în cadrul Programului Operațional 2014-2020, primul dintre acestea consemnând proiectul “„Transport urban durabil în municipiul Botoşani prin reabilitarea, modernizarea şi extinderea transportului public local cu tramvaiul – reabilitare cale de rulare traseu 101”, în valoare de 20.000.000 euro, iar cel de-al doilea cuprinzând reabilitarea căii de rulare pe traseul 102 în valoare de 19.945.827 euro.

Conform declarațiilor celor din cadrul primariei, autobuzele ar trebui să intre în circulație la mijlocul lunii Mai al acestui an. Din pacate însă, la momentul achiziționării acestor 9 autobuze diesel, municipalitatea nu a ținut cont de reducerea gradului de poluare respectiv a emisiilor de carbon, nerespectând standardele Uniunii Europene.

Transportul ecologic, un vis greu de realizat

Cu alte cuvinte, până la reabilitarea căii de rulare, planurile de mobilitate urbană durabilă rămân pe hârtie, iar transportul ecologic, un vis frumos, reprezentanții primăriei declarând: “Reabilitarea căilor de rulare este fundamentală, deci, mult importantă decât achiziționarea celor 9 tramvaie în acest moment. Unde-i graba?”

Lucările de reabilitare vor fi demarate în acest an, iar unul dintre contracte este deja semnat de edilul orașului, Cătălin Flutur, surse din cadrul primăriei afirmând: “Lucrările se vor întinde pe o perioadă de 60 de luni, timp în care, Ministerul Dezvoltării va avea timp destul să reia licitația într-o manieră profesionistă și să reusească să achiziționeze cele 9 tramvaie.”

În concluzie, dezvoltarea și eficientizarea sectorului de transport din municipiul Botoșani, impune o strategie pe termen lung care, privită la nivel macroscopic, respectă îndeaproape normele în materie de poluare pretinse de Uniunea Europeană.


Continue Reading
You may also like...

Lect. univ. dr. Florian Olteanu

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in Ultima Ora

Revista economică “Moldova Invest” – ediția de toamnă 2024

- citeste versiunea e-paper -


Economic magazine “Moldova Invest” – summer edition 2024

- read the e-paper version -

Advertisement

Forumul Economic Regional Moldova – Vatra Dornei, 2024

Trending

Advertisement

Echipa News Moldova

To Top