Connect with us

12 ofertanți din 6 țări concurează pentru tronsonul Lețcani–Iași–Ungheni, parte din A8 | Investiție record de 5,29 miliarde lei

12-ofertanti-din-6-tari-concureaza-pentru-tronsonul-letcani–iasi–ungheni,-parte-din-a8-|-investitie-record-de-5,29-miliarde-lei

Iasi

12 ofertanți din 6 țări concurează pentru tronsonul Lețcani–Iași–Ungheni, parte din A8 | Investiție record de 5,29 miliarde lei

A8 IASI UNGHENI - Moldova Invest

Autostrada A8, cunoscută și sub denumirea „Autostrada Unirii”, proiect emblematic pentru regiunea Moldovei, a intrat într-o etapă decisivă: competiția internațională pentru tronsonul 3, Lețcani – Iași – Ungheni.

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a confirmat primirea a 12 oferte din partea unor constructori din șase țări, inclusiv Italia, Spania, Turcia, India, Bulgaria și România.

Cost record și complexitate urbană

Tronsonul de 17,7 kilometri, estimat la 5,29 miliarde lei (peste 1 miliard de euro), devine astfel cel mai scump proiect de infrastructură rutieră din România, cu un cost mediu de aproximativ 59,5 milioane euro/km. Durata totală a lucrărilor este planificată la 46 de luni, din care 10 luni pentru proiectare și 36 pentru execuție.

Chiar dacă traseul se desfășoară pe teren de șes, complexitatea proiectului este determinată de densitatea urbană și de numeroasele structuri necesare: 18 poduri și pasaje, 6 tuneluri rutiere, două noduri rutiere majore și un centru de monitorizare și control al traficului. De asemenea, o parte semnificativă din buget va fi alocată exproprierilor, relocării utilităților și măsurilor de protecție fonică și ecologică.

News Moldova îți recomandă și ...   Republica Moldova a primit șase recomandări cheie din partea Comisiei Europene pentru consolidarea sectorului Justiție, Libertate și Securitate

Pentru comparație, secțiuni montane ale A8 și ale altor autostrăzi din România, precum A3 sau A1, au costuri situate între 34 și 40 milioane euro/km, ceea ce evidențiază caracterul excepțional al investiției din zona Iași. Specialiștii estimează că, în cazul în care oferta câștigătoare se va apropia de valoarea estimată, tronsonul Lețcani – Iași – Ungheni ar putea deveni cel mai scump proiect rutier per kilometru din Uniunea Europeană în 2025.

Competitori internaționali și piața românească

Lista ofertanților include atât giganți europeni, cât și companii asiatice cu experiență internațională, printre care:

  • Ceigall India Limited (India)
  • FCC Construcción S.A. (Spania)
  • Webuild S.p.A. (Italia)
  • Cengiz İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş. (Turcia)
  • Asocieri românești și mixte (Erbașu – Conest – EKY-SAM – Frasinul, Danlin XXL – Intertranscom – Evropeiski Patishta – Groma Hold Ltd, Concelex – X-WAY Infrastructure, Makimsan Asfalt – Veta Global SRL, Biskon Yapi – Straco Holding – MIS Grup – Ilgaz Construction, Ozaltin Insaat – Fernas Insaat – Ozkar Insaat).
News Moldova îți recomandă și ...   Autostrada Unirii (A8), investiție de peste 26 miliarde lei, afectată de reduceri bugetare: peste 666 milioane lei tăiate de la tronsoanele vitale pentru Moldova

De remarcat este absența UMB Spedition, compania românească care domină alte șantiere majore de autostrăzi, inclusiv A1 și A7. Aceasta deschide oportunitatea pentru firme mai puțin cunoscute pe piața locală, dar cu experiență internațională relevantă.

O autostradă strategică și simbolică

Tronsonul Lețcani – Iași – Ungheni reprezintă capătul estic al Autostrăzii Unirii, care va lega Moldova de Transilvania prin Munții Meseș și Carpații Orientali. În extremitatea estică, autostrada va trece peste Prut printr-un pod nou, conectând direct România cu Republica Moldova și viitoarea Autostradă Chișinău – Ungheni.

Autostrada A8 este inclusă în rețeaua transeuropeană de transport TEN-T și se bucură de finanțare prin Programul Connecting Europe Facility (CEF) și fonduri PNRR. Prin aceste conexiuni, proiectul nu are doar o valoare economică, ci și una simbolică și strategică, consolidând legătura dintre cele două state și între regiunile României.

News Moldova îți recomandă și ...   Tancuri de ultimă generație și echipamente militare: România lansează un program strategic de modernizare a armatei, în valoare de peste 7,5 miliarde de dolari

Perspective și așteptări

Tronsonul 3 Lețcani – Iași – Ungheni este ultimul din cele cinci loturi ale secțiunii Iași – Ungheni. Tronsonul 1 (Târgu Neamț – Târgu Frumos) a fost deja atribuit, iar Iașul va deveni astfel pentru prima dată un oraș conectat la rețeaua națională de autostrăzi, inclusiv la Autostrada Moldovei (A7).

O atribuire fără contestații și respectarea termenelor de execuție ar putea face ca Iașul să devină primul mare oraș al Moldovei conectat la o autostradă complet funcțională până la sfârșitul acestui deceniu. Până atunci, competiția pentru tronsonul 3 continuă, reflectând nu doar dimensiunea investiției, ci și ambiția și comple…


Citește articolul integral pe Moldova Invest


Continue Reading
You may also like...
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in Iasi

Centrul de Analiză și Planificare a Dezvoltării Regionale

Forumul Economic Regional Moldova – Vatra Dornei, 2025

Via Moldovia

Advertisement

Trending

Advertisement

Echipa News Moldova

To Top