Connect with us

87 de milioane de euro, luați de Guvernul de la Sofia de la construcția autostrăzii Ruse – Veliko-Târnovo pentru autostrada spre Serbia

87-de-milioane-de-euro,-luati-de-guvernul-de-la-sofia-de-la-constructia-autostrazii-ruse-–-veliko-tarnovo-pentru-autostrada-spre-serbia

International

87 de milioane de euro, luați de Guvernul de la Sofia de la construcția autostrăzii Ruse – Veliko-Târnovo pentru autostrada spre Serbia

bulgaria autostrada 768x427 1 - Moldova Invest

Guvernul de la Sofia a hotărât ca suma de 87 de milioane de euro alocată inițial pentru autostrada Ruse – Veliko Târnovo să fie redirecționată către finalizarea autostrăzii „Europa”, ce va conecta Sofia de PCTF de la Kalotina.

Conform Rador Radio România, ultima secțiune, cea dintre Sofia și Slivnița, se preconizează a fi finalizată în toamna acestui an, anunță Martin Gheorghiev, șeful Autorității de Management al Programului pentru Transport, citând procesul-verbal publicat de Comitetul de Monitorizare a Programului la sfârșitul lunii ianuarie, la Sofia.

Modificări în Programul de Conectivitate în Transport

Miercuri, Guvernul bulgar a adoptat ajustări ale Programului de Conectivitate în Transport 2021-2027. Aceste modificări au ca scop asigurarea fondurilor necesare pentru finalizarea proiectelor neîndeplinite din perioada anterioară de program (2014 – 2020), proiecte care nu au putut fi încheiate până în vara anului 2024.

Aceste fonduri vor fi alocate în detrimentul proiectelor din actuala perioadă de program. Pe lângă redirecționarea sumei pentru autostrada „Europa” (87 milioane de euro), se preconizează finanțarea finalizării clădirii de recepție a gării feroviare din Nova Zagora și a stațiilor de tracțiune din Ruse, Razgrad și Varna. Ambele proiecte, inițial planificate în perioada anterioară de program, nu au fost finalizate, iar suma necesară pentru finalizare rămâne încă nedeterminată.

De asemenea, a fost introdusă a doua fază a proiectului de dragare în portul de la Burgas, proiect care a fost concesionat către Portul Flotei Marinei Bulgare Burgas, de frații Kiril și Gheorghi Domuschievi. Anunțul guvernamental nu specifică valoarea alocată pentru această fază, menționând doar că „se vor crea condițiile necesare de abordare și noi zone de manevră pentru nave în apele Portului Burgas.”

News Moldova îți recomandă și ...   Transport NEPOLUANT pentru comunele sucevene Baia și Cornu Luncii: proiect de peste 4,6 milioane lei finanțat prin PNRR

Cel mai recent proiect inclus pentru finanțare constă în achiziționarea a cinci trenuri electrice de pasageri, în valoare de 80 de milioane de euro. Contractul a fost semnat de guvernul interimar al lui Dimităr Glavcev cu consorțiul Skoda Transportation și Skoda Vagonka.

Autostrada Ruse – Veliko Târnovo rămâne pentru anul 2040

Implementarea acestor proiecte se face în detrimentul construcției autostrăzii Ruse – Veliko Târnovo (133 km), care a fost considerată prioritară pentru actuala perioadă de program și trebuia finalizată până în 2030. Acum se confirmă că proiectul va fi amânat pentru perioadele de program viitoare, ceea ce implică o finalizare ulterioară anului 2040, conform procesului-verbal al Comitetului de Monitorizare a Programului din ianuarie la Sofia.

Pentru actuala perioadă de program, rămân nefinalizate doar două tronsoane: Ruse – Biala (40 km) și o centură de ocolire a orașului Biala (36 km), pentru care primele săpături au fost realizate la sfârșitul anului 2023. La sfârșitul lunii ianuarie, s-a constatat o întârziere în realizarea tronsonului din cauza apariției bruște a solurilor loessice, ceea ce va duce la o creștere a costurilor construcției centurii de ocolire la Biala.

Comitetul de Monitorizare a Programului de Conectivitate în Transporturi a semnalat o altă problemă: din peste trei ani, statul nu a mai putut derula procedurile de expropriere din cauza lipsei de fonduri. Acum, Agenția pentru Infrastructura Rutieră (API) așteaptă clarificări privind fondurile ce vor fi incluse în bugetul pentru 2025, aflat în a doua lectură în parlament.

„Până acum s-au plătit trei milioane de leva doar pentru tronsonul de ocolire de lângă Biala. Terenurile de pe tronsonul de la Ruse la Biala nu au fost încă expropriate”, a declarat Petia Țolova de la API, în cadrul Comitetului de Monitorizare a Programului de Conectivitate în Transporturi.

News Moldova îți recomandă și ...   Lucrările la linia electrică Bălți–Suceava, precum și a stațiilor aferente, declarate de utilitate publică națională

Ministrul bulgar al dezvoltării regionale, Ivan Ivanov, a promis că în luna mai se va iniția prima săpătură la tronsonul de la Ruse la Biala. Punctul de plecare pentru acest tronson nu este încă stabilit, deoarece acesta depinde de amplasamentul al doilea pod peste Dunăre între Ruse și Giurgiu, proiect realizat de partea română.

În prezent, primele două tronsoane ale autostrăzii Ruse – Veliko Târnovo se construiesc cu fonduri bugetare, deoarece, pentru al treilea an consecutiv, Agenția Rutieră nu a reușit să pregătească formularul de cerere pentru finanțare europeană. Acest formular este, momentan, coordonat cu programul Jaspers, conform declarațiilor Zlatka Peteva de la API.

Totuși, fondurile alocate pentru primele două tronsoane în cadrul Programului pentru Conectivitate în Transport nu vor fi suficiente, subliniază Zlatka Peteva, fără a specifica suma necesară suplimentară. Construcția primilor 76 de km ai autostrăzii este evaluată la peste 1,5 miliarde de leva fără TVA, conform contractelor semnate acum trei ani. La sfârșitul lunii ianuarie s-a clarificat că și constructorii solicită indexarea contractelor din cauza întârzierilor proiectului și a inflației, însă ministrul Ivan Ivanov nu a precizat suma exactă.

Din 2023, Agenția Rutieră și diverși miniștri ai dezvoltării regionale au anunțat că achiziția publică pentru ultimul tronson de autostradă de la Biala la Veliko Târnovo va fi comunicată „foarte curând”, dar acest lucru încă nu s-a întâmplat. Procedura de licitație pentru această secțiune este coordonată cu Agenția de Achiziții Publice, conform declarațiilor Zlatka Peteva la sfârșitul lunii ianuarie.

News Moldova îți recomandă și ...   Wizz Air își extinde operațiunile din Republica Moldova și alocă o nouă aeronavă

„Construcția autostrăzii de la Ruse la Veliko Târnovo va depăși cel mai probabil două, dacă nu chiar trei perioade de program. Motivul este legat de condițiile dificile ale solului, în special de porțiunile de soluri loessice”, a comentat Stefan Chaikov, fost șef al Agenției Rutiere și actual reprezentant al Asociației Capitalului Industrial din Bulgaria, în cadrul Comitetului de Monitorizare a Programului de la sfârșitul lunii ianuarie. Având în vedere că aceasta este prima perioadă de program pentru această autostradă, care se încheie în 2030, se estimează că autostrada de la Veliko Târnovo la Ruse ar putea fi finalizată după 2040, însă acest termen este incert. Pe termen lung, se discută posibilitatea unei schimbări în politica UE privind fondurile de coeziune, întrucât o parte din acestea ar putea fi direcționate către securitatea și apărarea Europei, având în vedere noile realități.

În sfârșit o autostradă până la granița cu Serbia

Vestea pozitivă este că, după peste 10 ani de întârzieri, autostrada de la Sofia până la granița cu Serbia va fi finalizată în această toamnă. În anul 2010, premierul bulgar de atunci și liderul GERB, Boiko Borisov, promisese că autostrada Sofia – Niș va fi finalizată în 2012. Totuși, tronsonul bulgar este încă în construcție, în timp ce partea sârbă a autostrăzii este dej


Citește articolul integral pe Moldova Invest


Continue Reading
You may also like...
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in International

Revista economică “Moldova Invest” – ediția de toamnă 2024

- citeste versiunea e-paper -


Economic magazine “Moldova Invest” – summer edition 2024

- read the e-paper version -

Advertisement

Forumul Economic Regional Moldova – Vatra Dornei, 2024

Trending

Advertisement

Echipa News Moldova

To Top