fbpx
Connect with us

Analiză Sierra Quadrant: Record de firme dizolvate în ultimii 12 ani

analiza-sierra-quadrant:-record-de-firme-dizolvate-in-ultimii-12-ani

National

Analiză Sierra Quadrant: Record de firme dizolvate în ultimii 12 ani

Forumul Economic Regional Moldova 2024 – Vatra Dornei, 4–6 iulie


faliment - Moldova Invest

Analiză Sierra Quadrant: Record de firme dizolvate în ultimii 12 ani. În primele patru luni ale acestui an, numărul firmelor dizolvate în România a atins un nivel record, marcând o cifră care nu a mai fost înregistrată în ultimii 12 ani. Conform unei analize realizate de Sierra Quadrant, peste 16.000 de companii și-au închis porțile, înregistrând o creștere de aproape 3000 față de anul precedent.

Analiză Sierra Quadrant: Record de firme dizolvate în ultimii 12 ani

În primele patru luni din 2024 au fost dizolvate 16.153 de firme, față de 13.300 cu un an în urmă și de 10677 în 2012.

Recordul precedent era înregistrat în 2016, cu 13181 de companii dizolvate.

statistica sierra qudrant - Moldova Invest

Cele mai multe firme care au fost dizolvate în primele patru luni din acest an activau în comerț și servicii (4389), urmate de cele din sectorul construcțiilor (1662), activități profesionale, științifice și tehnice (1572) și industria prelucrătoare (1403).

Marea lor majoritate sunt firme din sectorul IMM-urilor, puternic afectate de efectele inflației, creșterilor de taxe și a scăderii consumului.

În topul domeniilor în care au fost dizolvate cele mai multe firme urmează sectorul transportului și depozitării (1202), informații și comunicații (1082), activități de servicii administrative (843) și hoteluri și restaurante (840).

Nici la precedenta criză economică nu am înregistrat un asemenea număr de firme dizolvate, spun analiștii, “semn că încrederea investitorilor în dinamica economică este la un nivel foarte scăzut”.

Economia trece printr-un amplu proces de restructurare, determinat, în mare parte, de efectele creșterilor de taxe, ale inflației, scăderii vânzărilor și accentuării blocajului financiar”, afirmă Ovidiu Neacșu, partener coordonator Sierra Quadrant.

Dacă dinamica dizolvărilor de firme din primele 4 luni se va menține și în lunile următoare, nu este exclus ca numărul firmelor ieșite din peisajul economic să se apropie de pragul de 50.000, față de 39031 în 2023.

Dincolo de situația firmelor dizolvate, datele de la Registrul Comerțului indică un număr total de 58.899 de firme aflate în dificultate (radieri, insolvențe, dizolvări și suspendări de activitate) în primele patru luni din 2024, cu peste 15.000 mai multe decât în 2023 (43.585).

În primele 4 luni din acest an au fost radiate 32626 de firme, 16.153 au fost dizolvate, 7594 și-au suspendat activitatea și 2526 au intrat în insolvență.

Perspectiva asupra restructurării afacerilor este tot mai centrală în peisajul economic al României

Perspectiva asupra restructurării afacerilor este tot mai centrală în peisajul economic al României. La sfârșitul anului trecut, estimările făcute de Sierra Quadrant indicau că până în 2024 vom vedea peste 150.000 de firme cu probleme economice, iar datele recente furnizate de Registrul Comerțului confirmă această tendință.

Comparativ cu anul precedent, când peste 133.000 de firme au intrat în dificultate (16335 de companii și-au suspendat activitatea, 39.031 au fost dizolvate, 71.241 au fost radiate iar 6650 au intrat în insolvență), situația actuală reflectă o creștere semnificativă. Sectoarele cele mai afectate, conform specialiștilor, sunt comerțul, agricultura, industria și construcțiile, unde creșterea taxelor, scăderea puterii de cumpărare și restricțiile privind creditarea au generat numeroase provocări.

,,Printre firmele care și-au închis porțile, în prima parte a anului, cele mai multe suntașa numitele firme zombie, cu capitaluri negative, incapabile să facă față provocărilor din prezent. Probabil numărul lor va crește semnificativ în următoarea perioadă. Pentru restul, șansa continuării activității este dată de necesara restructurare a operațiunilor, de adaptare a ofertei de produse și servicii la noua realitate, de adoptarea unor planuri de planificare strategică’’, spun experții.

În primele luni ale acestui an, majoritatea firmelor care și-au închis porțile sunt cunoscute sub denumirea de “firme zombie”, caracterizate de capitaluri negative și incapacitatea de a face față cerințelor actuale. Se anticipă că numărul acestora va crește semnificativ în perioada următoare. Pentru restul firmelor, șansa de a-și continua activitatea este legată de necesitatea restructurării operațiunilor, adaptării ofertei de produse și servicii la noile realități și adoptării unor planuri de planificare strategică.

O analogie frecvent utilizată de antreprenori, conform căreia “acoperișul casei se repară când e soarele pe cer”, ilustrează necesitatea intervenției preventive în contextul economic actual. În esență, companiile românești trebuie să-și ia măsuri necesare încă de pe acum pentru a anticipa și preveni efectele negative ale creșterii taxelor sau scăderii vânzărilor. Este ca și cum ai merge la medic pentru un control preventiv, în loc să aștepți ca boala să se instaleze deja.

,,Există o vorbă la români – acoperișul casei se repară când e soarele pe cer- care se potrivește situației din prezent. În esență, dacă vor să evite provocările, hopurile economice care urmează, companiile românești trebuie să își ia de pe acum măsuri necesare pentru a preîntâmpina efectele creșterilor de taxe, scăderii vânzărilor etc. Este ca la medic. Te duci la un control preventiv, nu când boala e deja instalată’’, spune Ovidiu Neacșu.

Experții constată cu regret că multe dintre firmele românești recurg la procedurile de restructurare mult prea târziu, când deja se confruntă cu dificultăți financiare majore și cu probleme în funcționarea afacerii. Pentru a evita aceste situații critice, este crucial ca firmele să-și evalueze periodic situația și să apeleze la instrumentele legale de restructurare încă de la primele semne de dificultate financiară.

România va funcționa, practic, cu frâna de mână trasă în următorii 2 ani

Conform Sierra Quadrant, restructurarea operațiunilor nu se rezumă doar la gestionarea datoriilor și rezolvarea problemelor de finanțare. Mai degrabă, companiile au nevoie de un program cuprinzător de planificare strategică, care să includă o evaluare detaliată a întregului lor business. Acest proces implică o analiză profundă a diverselor aspecte ale afacerii, cum ar fi identificarea clienților cheie, înțelegerea dinamicii pieței, evaluarea concurenței și explorarea posibilităților de inovare.

Prin intermediul unui astfel de program, companiile pot obține o perspectivă clară asupra poziției lor pe piață și pot identifica oportunitățile de creștere și îmbunătățire. Astfel, pot lua decizii strategice informate pentru a-și adapta afacerea la cerințele și provocările mediului de afaceri în schimbare rapidă.

,,În absența unei strategii pe termen mediu și lung, multe dintre firme ajung, după câțiva ani, în aceeași situație în care s-au aflat și în momentul în care au fost restructurate’’, arată analiza.

,,Așa cum avertizam încă de acum 2 ani, restructurarea afacerilor va deveni cuvântul de ordine în business-ul românesc. Sunt sute de companii care au ales să își pregătească afacerile pentru vremuri de criză, să își reducă expunerile și să caute soluții financiare de backup în caz de nevoie. România va funcționa, practic, cu frâna de mână trasă în următorii 2 ani, mai ales în contextul incertitudinii fiscale asociate anului 2025’’, a declarat Ovidiu Neacșu, partener coordonator Sierra Quadrant.

,,Investitorii trebuie să știe că pot să evite insolvența, falimentul, blocarea activității dacă apelează la instrumentele legale pe care le au la dispoziție, precum acordul de restructurare sau concordatul preventiv, proceduri destinate societăților aflate în dificultate și care le oferă perspectiva unui program de însănătoșire a business-ului’’, spune Ovidiu Neacșu.

Acordul de restructurare este un instrument proactiv care oferă companiilor posibilitatea de a aborda problemele financiare într-un stadiu incipient, înainte ca acestea să ajungă la stadiul de insolvență sau chiar faliment. Acest acord permite firmelor să elaboreze și să implementeze un plan de restructurare adaptat nevoilor și particularităților unice ale afacerilor lor, fără a fi constrânse de procedurile stricte și rigide asociate insolvenței.

Prin intermediul unui acord de restructurare, companiile pot negocia și implementa modificări în structura lor financiară, înțelegând și gestionând mai eficient datoriile, resursele și activitățile operaționale. Acest lucru oferă flexibilitate și libertate de acțiune în gestionarea crizelor financiare și în adaptarea afacerii la schimbările de pe piață sau la provocările interne.

De asemenea, acordul de restructurare poate implica și implicarea creditorilor și a altor părți interesate în procesul de negociere și de implementare a planului de restructurare. Prin colaborare și angajament comun, se poate ajunge la soluții durabile și viabile pentru redresarea afacerii, evitând astfel colapsul financiar și protejând valoarea și viabilitatea întreprinderii.

,,În loc să treacă prin proceduri complexe și de lungă durată de insolvență, companiile pot continua să funcționeze în timp ce sunt în desfășurare negocieri și eforturi de restructurare. În plus, acordul de restructurare poate permite afacerilor să acceseze noi finanțări pentru a acoperi golurile de lichiditate, sub termeni care ar putea fi mai favorabili decât finanțarea de urgență sau de criză’’, spun experții de la Sierra Quadrant.

Specialiștii consideră că o restructurare rapidă poate juca un rol crucial în prevenirea erodării valorii întreprinderii, un fenomen care deseori însoțește procedurile prelungite de insolvență. Prin abordarea rapidă a dificultăților financiare și implementarea unui plan eficient de restructurare, companiile pot limita deteriorarea valorii lor și pot evita consecințele negative asociate unei situații de insolvență.

Un cadru bine structurat pentru gestionarea dificultăților financiare permite părților interesate, cum ar fi furnizorii, clienții și angajații, să păstreze sau să recâștige încrederea în viabilitatea și stabilitatea afacerii. Prin colaborare și transparență, se poate construi o atmosferă de încredere și angajament, care să faciliteze procesul de restructurare și să asigure succesul acestuia.

Acordul de restructurare reprezintă, în esență, o alternativă la insolvență, oferind companiilor posibilitatea de a-și reorganiza operațiunile și de a-și redresa situația financiară fără a suporta stigma negativă asociată insolvenței. Prin concentrarea pe reabilitare și adaptabilitate, companiile pot schimba perspectiva asupra situației lor, transformând povestea de la un eșec la o demonstrație de reziliență și abilitate de adaptare la schimbare. Acest aspect nu numai că poate consolida încrederea partenerilor de afaceri, dar poate și să impulsioneze motivarea și determinarea internă pentru a depăși provocările și a atinge succesul în viitor.

,,Acordul de restructurare oferă, în esență, o alternativă la insolvență, care adesea poartă o stigmă negativă. Concentrându-se pe reabilitare, narațiunea se schimbă de la eșec la reziliență și adaptabilitate’’, afirmă Ovidiu Neacșu.

Un studiu de opinie realizat de Sierra Quadrant la sfârșitul anului precedent a relevat că 3 din 5 investitori (62%) și-au stabilit ca principal obiectiv pentru anul 2024 restructurarea și optimizarea operațiunilor financiare.

Antreprenorii au invocat mai multe motive pentru această orientare, iar în fruntea listei se află creșterea taxelor, menționată de 67% dintre respondenți, urmată de scăderea vânzărilor (43%), accentuarea blocajului financiar (41%) și creșterea costurilor operaționale (38%).

Cu o experiență consolidată de peste 25 de ani în peisajul business-ului din România, Sierra Quadrant se remarcă ca una dintre cele mai influente companii specializate în gestionarea și soluționarea complexă a situațiilor financiare dificile. Ne ocupăm cu precădere de cazuri ce implică un nivel ridicat de complexitate, caracterizate prin active diverse și extinse, alături de o gamă variată de probleme legale ce necesită rezolvare imediată. Printre acestea se numără evaluarea impactului asupra mediului, gestionarea substanțelor periculoase, clarificarea servituților și rezolvarea litigiilor legate de patrimoniu.


Citește articolul integral pe Moldova Invest


Continue Reading
You may also like...
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in National

PROFIL DE CANDIDAT

Revista economică “Moldova Invest” – ediția de primăvară 2024

- citeste versiunea e-paper -


Economic magazine “Moldova Invest” – spring 2024 edition

- citeste versiunea e-paper -

Advertisement

Forumul Economic Regional Moldova – Vatra Dornei, 2024

Trending

Advertisement

Echipa News Moldova

To Top