fbpx
Connect with us

Camera de Comerț și Industrie Iași: „Autostrada A8, un proiect întârziat care împiedică dezvoltarea economică a Moldovei

camera-de-comert-si-industrie-iasi:-„autostrada-a8,-un-proiect-intarziat-care-impiedica-dezvoltarea-economica-a-moldovei

Iasi

Camera de Comerț și Industrie Iași: „Autostrada A8, un proiect întârziat care împiedică dezvoltarea economică a Moldovei


paul butnariu - Moldova Invest

Paul Butnariu, președintele Camerei de Comerț și Industrie Iași, a fost contactat de către publicația economică Moldova Invest în  progresul autostrăzii A8 Iași-Târgu Mureș și impactul acesteia asupra economiei regionale

Într-o discuție detaliată, Butnariu a subliniat că proiectul autostrăzii A8 a fost pe agenda Camerei de Comerț Iași încă din anul 2000. De-a lungul celor 25 de ani, s-au făcut numeroase referate și memorii, iar discuțiile cu autoritățile s-au intensificat în speranța de a vedea acest proiect finalizat. Totuși, progresul rămâne lent, cu puține secțiuni realizate și multe obstacole birocratice de depășit.

“Autostrada Iași-Târgu Mureș este un coridor principal european, legat de alte două coridoare importante: autostrada A7, de la București la Siret, și autostrada de la Constanța la Nădlac. Deși am avut susținerea parlamentarilor ieșeni pentru a vota legea autostrăzii și există o directivă europeană care impune finalizarea acestor coridoare până în 2030, lucrările sunt întârziate din diverse motive. Autoritățile contractante omit clarificările necesare pentru constructori, iar licitațiile sunt amânate constant”, a declarat Butnariu.

News Moldova îți recomandă și ...   Prima țară care va folosi inteligenţa artificială pentru a „prezice infracţiunile viitoare". De ce se tem experții? - MOLDOVA INVEST

Impactul economic al lipsei de infrastructură

Butnariu a evidențiat impactul economic negativ al întârzierilor. Regiunea Moldova se confruntă cu mari provocări în exportul produselor către Europa de Vest, în special datorită infrastructurii rutiere inadecvate.

“75%-85% din comerțul exterior al regiunii Moldova se face către Europa de Vest. Principalul serviciu de export al României și Republicii Moldova sunt serviciile de transport. Numeroase tiruri din aceste regiuni traversează Munții Carpați, iar de la Iași până la graniță trebuie să străbată 126 de localități, dintre care foarte puține au centuri ocolitoare. Aceasta duce la cheltuieli mărite și o lipsă de competitivitate a produselor fabricate în nord-estul țării”, a explicat președintele Camerei de Comerț.

News Moldova îți recomandă și ...   Noul stadion din Iaşi, un proiect de peste 110 milioane de euro, va avea 24.000 de locuri și facilități moderne

Lipsa unei infrastructuri adecvate descurajează investițiile în zona de nord-est, atât din partea investitorilor străini, cât și a celor români.

“Lipsa infrastructurii este principalul element care descurajează aceste investiții, nu doar investițiile străine, ci și pe cele private românești. Guvernul României trebuie să susțină această regiune defavorizată pentru a recupera decalajul față de restul Europei. Regiunea de nord-est a României, alături de Republica Moldova și regiunea Cernăuți din Ucraina, se află într-un pol al sărăciei”, a adăugat Butnariu.

Exemple concludente din mediul de afaceri

Președintele Camerei de Comerț a oferit un exemplu concret pentru a sublinia impactul negativ al lipsei autostrăzii A8 asupra afacerilor locale. “Avem dovezi clare din partea unei firme din Iași care trimite aceeași pereche de pantofi fabricată în zona Iași-Târgu Frumos și în Italia. Costurile de transport fac ca perechea fabricată la Târgu Frumos să fie cu 5%-7% mai scumpă. Această diferență poate însemna supraviețuirea unei afaceri la Iași sau relocarea acesteia la Oradea”, a spus Butnariu.

News Moldova îți recomandă și ...   Studiul de fezabilitate pentru Tronsonul Moțca – Lețcani – Ungheni al Autostrăzii A8 a primit aviz favorabil

Concluzii și așteptări

În concluzie, Paul Butnariu a evidențiat frustrarea comunității de afaceri față de întârzierea acestui proiect crucial. “Deși există progrese, cum ar fi licitațiile pentru alte drumuri expres și autostrăzi în alte regiuni, proiectele din Moldova rămân blocate. Lipsa de acțiune pentru autostrada A8 este frustrantă, mai ales în contextul prioritizării altor proiecte de infrastructu


Citește articolul integral pe Moldova Invest


Continue Reading
You may also like...
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

More in Iasi

Revista economică “Moldova Invest” – ediția de primăvară 2024

- citeste versiunea e-paper -


Economic magazine “Moldova Invest” – spring 2024 edition

- citeste versiunea e-paper -

Advertisement

Forumul Economic Regional Moldova – Vatra Dornei, 2024

Trending

Advertisement

Echipa News Moldova

To Top