a7
Dr. Zinovy BROYDE, Director al Centrului EcoResource: „Pe termen lung, A7 poate contribui la tranziția către o economie circulară, în care resursele sunt utilizate în mod optim și durabil”
autor
EcoResource, sub conducerea Dr. Zinovy Broyde, promovează dezvoltarea durabilă a teritoriale-resurselor și a s spațiale-ecurității în Ucraina și pentru cooperarea transfrontalieră cu vecinii
În contextul construcției autostrăzii A7, este esențial să echilibrăm creșterea economică cu protecția mediului. Organizații precum EcoResource joacă un rol important în asigurarea dezvoltării infrastructurii responsabile din punct de vedere ecologic.
Cum vedeți impactul construcției Autostrăzii A7 asupra me- diului şi a gestionării resurselor naturale din regiune?
Fiind unul dintre elementele cheie ale noului coridor TEN-T „Baltică – Marea Neagră – Marea Egee”, aprobat de UE la 22.12.2023, autostrada A7 și calea ferată paralelă sunt esențiale pentru punerea în aplicare a sarcinii-cheie stabilite de comisar. A.Vălean la 11.12.2019 pentru implementarea European Green Deal: „Ca parte a Pactului Verde al UE, noastre scop este la muta un semnificativ parte de cel în interior marfă făcut de vehicule la șină şi în interior căi navigabile . Capacitate mai mare şi multimodalitate solutii sunt nevoie ”
Construcția A 7 va avea un impact semnificativ asupra mediului, în special asupra resurselor naturale ale regiunii, trecând prin zone sensibile, bazinele principalelor afluenți ai Dunării și regiuni și coridoare importante din punct de vedere ecologic. Combinația corectă de transport multimodal rutier și feroviar va reduce fragmentarea habitatelor, impactul asupra biodiversității, râurilor, zonelor umede și a altor componente de mediu.
Este important ca proiectele de infrastructură la scară largă, cum ar fi autostrada A7, să fie dezvoltate în conformitate cu principiile dezvoltării durabile, integrând soluții ecologice de-a lungul întregului ciclu de viață al construcției și exploatării acestor sisteme de transport.
Ce măsuri credeți că ar trebui implementate pentru a mini- mizo impactul asupra mediului al acestui proiect?
Necesitatea dezvoltării orientate către mediu a unor astfel de conexiuni multimodale în bazinele transfrontaliere ale Siretului și Sucevei a fost convenită în cadrul reuniunii UA-RO a grupului de lucru interguvernamental pentru transport și infrastructură de la Cernăuți din 17-18 mai 2018. necesitatea de a optimiza construcția A7 în zona principalului punct de control internațional „Porubnoye – Siret”, iar reconstrucția principalei puncte de trecere a căii ferate „Vadul-Siret – Vicșani” a fost discutată cu proiectanții A7 și reprezentanții regiunilor de graniță la un întâlnire interministerială on-line din 12.03.2020.
Drept urmare, proiectul A 7 prevede o ocolire a orașului Siret prin satul Vășkauți, unde se propune conectarea acestei autostrăzi pe cel mai scurt traseu cu gara Vadul-Siret prin tranziția Vălcineț Noi – Vășcauți, cu condiția pentru prin acordul interguvernamental din 1996. Pentru aceasta se propune realizarea a 8 km (6 pe partea ucraineană și 2 – din partea română) paralelă de drum și cale ferată, care leagă Vadul-Siret de calea acum inactivă Siret – Dornești și autostrada A7 spre Vășcauți.
Evaluarea strategică de mediu și evaluarea impactului asupra mediului prevăzute de legislația internațională și ucraineană va permite reducerea la minimum a riscurilor de mediu pentru ecosistemele acvatice, faună etc., inclusiv reabilitarea zonelor afectate de construcții.
De asemenea, trecerea la tehnologiile de transport care respectă European Green Deal va face posibilă atragerea de fonduri din programele europene pentru asigurarea mobilității electrice a transporturilor, dezvoltarea energiei verzi și a altor elemente ale infrastructurii verzi.
Cum poate contribui infrastructura modernă la dezvoltarea durabilă a regiunii?
Această dezvoltare a comunicațiilor este prevăzută de declarația Summitului de la București din 30 aprilie 2001 „Dezvoltarea durabilă și mediul în regiunea Carpato -Dunăreană”. Totodată, această construcție întrunește principiul principal al Protocolului de transport al Convenției Carpaților, inițiat de acest summit – optimizarea fluxurilor de transport care traversează și ocolesc Carpații (în special, autostrăzile internaționale E-85/A7 și E 58).
În același timp, conform primei priorități a Inițiativei Trei Mări, conexiunile multimodale de-a lungul autostrăzii A7 asigură, ocolind Carpații, comunicații de bază, inclusiv mobilitate militară, atât de-a lungul flancului estic al UE, cât și al NATO (din Finlanda până în Turcia), și între principalele zone ale expansiunii lor – Balcanii de Vest, Ucraina și Moldova.
În același timp, intensificarea fluxurilor de mărfuri și de pasageri (turistice) contribuie la dezvoltarea serviciilor relevante, a industriei construcțiilor și a grupării economice, la consolidarea unității interne a României și a cooperării interteritoriale cu regiunile Ucrainei, Moldova, Polonia și Țările Baltice.
Astfel, dezvoltarea infrastructurii moderne de transport contribuie la crearea de noi locuri de muncă și la stimularea economiei locale
Ce iniţiative are EcoResource Centre pentru a sprijini protec- to mediului în contextul dezvoltării de infrastructuri la scară largă, cum ar fi Autostrada A7?
EcoResource Centre cooperează activ cu autoritățile locale și regionale, precum și cu structurile de stat și internaționale pentru a promova dezvoltarea infrastructurii orientată spre mediu.
De bază este utilizarea tehnologiilor geo-informaționale (GIS) și schimbul de informații geo -spațiale între bazele de date distribuite. Așa cum a arătat proiectul tripartit la scară largă (RO-UA-MD) EAST AVERT privind riscul de inundații și gestionarea resurselor de apă în bazinele Prut și Siret, această abordare este cea mai promițătoare pentru planificarea, proiectarea, construcția și mijloacele de trai în comun ale dezvoltării teritoriale, inclusiv monitorizarea mediului și interacțiunea națională și transfrontalieră în situații de urgență.
Ați interacționat cu autoritățile sau companiile implicate în proiect pentru a implemento soluții ecologice?
Da. Centrul de EcoResurse a fost unul dintre inițiatorii și creatorii Euroregiunii pilot ucraineno-româno-moldovene „Prutul de Sus”, care a inclus județele Suceava și Botoșani din România, regiunile Cernăuți și Ivano-Frankivsk din Ucraina și 7 unități teritoriale ale „Nord” zona Moldovei. Un model este în curs de dezvoltare pe baza acestei euroregiuni EcoEuroRegion Carpați – Marea Neagră, unde dezvoltarea durabilă și ecologizarea sistemelor de transport, energie și apă sunt prioritățile principale.
De la formarea Euroregiunii „Prutul de Sus” în anul 2000, EcoResource a asigurat funcționarea Comisiei sale de lucru privind siguranța tehnologic-ecologică, protecția mediului, dezvoltarea durabilă și EcoEuroRegion. Consiliul Euroregiunii și Comisiile sale de lucru interacționează cu autoritățile centrale ale statelor. Un exemplu a fost ședința Consiliului din 29.05.2010 când 3 țări au aderat la Strategia UE pentru Dunăre, la care au participat ministrul Cabinetului de Miniștri al Ucrainei și 4 Secretari de Stat din ministerele cheie ale României.
În acest context, EcoResurs a participat la discuții cu autoritățile și companiile furnizoare de proiectul autostrăzii A7, precum și cu compania românească Grampet.
Ce planuri aveți pentru a monitoriza şi sprijini gestiona- rea durabilă a resurselor pe durata şi după construcțio autostrăzii?
Unul dintre obiectivele Centrului de EcoResurse este introducerea sistemelor de prognoză, planificare și proiectare, inclusiv monitorizarea mediului, bazate pe GIS, cu ajutorul acestora, parametri precum aerul, apa și calitatea solului sunt integrați în sistemele de management de stat și municipal și interacțiunea cu societatea civilă, unind prognoza pe termen lung, monitorizarea impactului asupra naturii și sănătății umane cu planificarea acțiunilor corective adecvate.
Cum considerați că poate promova Autostrada A7 utili- zorea soluțiilor şi tehnologiilor durabile în dezvoltorea infrastructurii?
Crearea unui sistem de transport multimodal în zona autostrăzii A7 poate deveni un exemplu de infrastructură durabilă care integrează soluții durabile și cele mai bune tehnologii disponibile (BAT).
Un aspect important este promovarea mobilității cu emisii de carbon prin instalarea de stații de încărcare a vehiculelor electrice de-a lungul traseului. Prin urmare, utilizarea materialelor de construcție ecologice și promovarea tehnologiilor de reducere a consumului de energie în timpul construcției și exploatării sunt măsuri importante.
Pe termen lung, A7 poate contribui la tranziția către o economie circulară, în care resursele sunt utilizate în mod optim și durabil, reducând astfel deșeurile și poluarea.
Care sunt principalele provocări de mediu pe care le vedeți, legate de acest proiect, și cum pot fi ele gestionate eficient?
Una dintre provocările majore este fragmentarea habitatelor naturale, care poate avea un impact negativ asupra biodiversității. Aceasta poate fi gestionată prin crearea de pasaje pentru fauna sălbatică și coridoare verzi care să asigure continuitatea habitatelor. De asemenea, o prioritate reprezintă protecția resurselor de apă, in special în zonele in care autostrada intersectează râuri și lacuri. Implementarea unor sisteme de drenaj eficiente și utilizarea barierelor naturale pentru filtrarea poluanților sunt soluții esențiale pentru protecția ecosistemelor acvatice. Nu în ultimul rând sunt provocări care necesită soluții tehnologice inovatoare și un angajament ferm față de sustenabilitate gestionarea deșeurilor rezultate din construcție și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
Aveți recomandări pentru maximizarea beneficiilor ecologice și sustenabilității Autostrăzii A7?
Recomandările noastre pentru maximizarea beneficiilor ecologice includ:
- implementarea infrastructurii verzi. Autostrada A7 ar trebui să fie echipată cu elemente de infrastructură verde, cum ar fi panourile solare și zonele de reîncărcare pentru vehicule electrice, pentru a reduce amprenta de carbon.
- coridoare ecologice. Este de o necesitate stringentă să se creeze coridoare ecologice care să permită faunei să traverseze în siguranță autostrada și să minimizeze impactul asupra habitatelor naturale.
- monitorizare continuă. Înființarea unui sistem de monitorizare pe termen lung a impactului asupra mediului, bazat pe GIS, pentru a asigura respectarea standardelor de mediu pe durata întregului ciclu de viață al autostrăzii.
Cum poate Centrul EcoResource să colaboreze mai eficient cu partenerii din România și Ucraina pentru a promova inițiativele ecologice în regiune?
Centrul EcoResource deja colaborează cu parteneri din România și Ucraina pentru a promova soluții ecologice în proiectele de infrastructură. Cred că extinderea colaborării prin proiecte transfrontaliere în cadrul inițiativelor regionale, precum Inițiativa celor Trei Mări și Strategia UE pentru Regiunea Dunării, va aduce beneficii semnificative.
Prin schimbul de expertiză și crearea de rețele transfrontaliere pentru schimbul de date geospațiale putem monitoriza și gestiona mai eficient resursele naturale. De asemenea, colaborarea cu comunitățile locale și guvernele regionale va fi esențială pentru implementarea unor soluții durabile și pentru educarea publicului cu privire la importanța protecției mediului.
