Doina Federovici, Președintele Consiliului Județean Botoșani în perioada 2020-2024, a jucat un rol important în promovarea și avansarea proiectelor de infrastructură esențiale pentru județele Botoșani și Suceava
În mandatul său, Federovici a susținut constant necesitatea dezvoltării rețelelor de drumuri de mare viteză pentru a asigura conectivitatea regiunii Moldova și pentru a stimula dezvoltarea economică a județelor pe care le-a reprezentat.
Cum vedeți rolul drumurilor de mare viteză, precum drumurile expres și autostrăzile, în dezvoltarea județului Botoșani și a întregii Regiuni Moldova?
Drumurile de mare viteză sunt cheia pentru dezvoltarea Moldovei. Ele conectează localitățile izolate la marile coridoare economice, reduc timpul de transport și fac județul mai atractiv pentru investitori. Infrastructura modernă este indispensabilă pentru dezvoltarea industrială, turistică și economică.
De ce considerați că fără o infrastructură rutieră adecvată nu se poate vorbi despre dezvoltare regională?
Fără o infrastructură rutieră adecvată, regiunea noastră rămâne izolată. Fără conectivitate, afacerile nu pot să crească, iar investitorii nu sunt atrași să vină aici. O infrastructură modernă deschide noi orizonturi pentru creștere economică și bunăstare.
Ce importanță au Drumul Expres Botoșani – Suceava și Autostrada A7 pentru dezvoltarea județului Botoșani?
Aceste proiecte sunt „pașaportul nostru pentru dezvoltare”. Drumul Expres și A7 vor transforma județul Botoșani într-un punct nodal, conectându-l la restul țării și la rețelele europene. Aceste proiecte vor deschide noi oportunități de afaceri și vor atrage investiții în zonă.
Ați fost primul politician care a cerut public o autostradă pentru Botoșani. Cum ați accelerat avansarea acestui proiect?
Am adus la masa discuțiilor toate părțile implicate – Consiliul Județean Botoșani, Suceava, Primăriile din ambele județe – și am preluat documentația tehnică pentru a grăbi procesul. Eforturile noastre au dus la obținerea finanțării din Programul de Transport și la realizarea primelor studii de fezabilitate.
Care au fost primii pași concreți în realizarea Drumului Expres Botoșani – Suceava?
Primul pas major a fost semnarea acordului de parteneriat în 2022. Acest acord a permis preluarea documentației tehnice de la CNAIR și gestionarea locală a proiectului. Astfel, am reușit să avansăm rapid cu studiile de fezabilitate și proiectele tehnice.
Puteți detalia care sunt etapele de realizare a documentației tehnice și cum ați obținut finanțarea din Programul de Transport?
Am obținut finanțarea prin Programul de Transport, care ne-a permis să adjudecăm licitația pentru realizarea studiului de fezabilitate, proiectului tehnic și obținerea autorizațiilor necesare. Am pregătit și documentația pentru atribuire și asistența tehnică pe durata execuției lucrărilor.
Care sunt cele trei variante de traseu propuse și care este importanța nodurilor de descărcare?
Cele trei variante de traseu oferă soluții adaptate pentru conectivitatea județului. Nodurile de descărcare sunt esențiale – ele facilitează accesul rapid la Autostrada A7, iar nodul de la Huțani, spre exemplu, deschide calea către parcul industrial Bucecea și orașul Dorohoi, stimulând dezvoltarea locală.
De ce este nodul de la Huțani esențial pentru dezvoltarea județului Botoșani?
Nodul de la Huțani este important pentru că va lega nordul și vestul județului la rețeaua de autostrăzi. Aceasta va permite un flux mai rapid de mărfuri și va stimula activitatea economică din Bucecea, Dorohoi și alte zone limitrofe.
Cum va contribui dezvoltarea parcului industrial de la Bucecea la consolidarea rețelei economice locale?
Parcul industrial Bucecea va deveni un hub logistic și industrial important datorită conexiunii rapide cu Autostrada A7. Acesta va atrage investiții semnificative și va crea locuri de muncă, oferind astfel un impuls pentru economia județului Botoșani.
Cum contribuie Drumul Expres Botoșani – Suceava la conectivitatea județului Botoșani la rețeaua națională de drumuri de mare viteză?
Drumul Expres va conecta Botoșaniul direct la Autostrada A7 și la rețeaua națională. Astfel, județul va avea acces rapid la piețele naționale și internaționale, fiind conectat atât cu sudul, cât și cu vestul țării prin viitoarea Autostradă A8.
Ce importanță are legătura dintre Autostrada A7 și Autostrada Unirii (A8) pentru dezvoltarea județului?
Autostrada A8 va crea o conexiune esențială între estul și vestul țării, iar nodul de legătură dintre A7 și A8, situat la Pașcani, va transforma Botoșaniul într-un centru economic și logistic cheie pentru regiunea Moldovei.
În ce stadiu se află proiectul Drumului Expres Botoșani – Suceava?
Proiectanții pregătesc acum documentația tehnică pentru prima analiză multicriterială. Dorim să avansăm cât mai mult în această fază, astfel încât proiectul să fie ireversibil și să fie continuat de administrațiile viitoare.
De ce considerați că acest proiect este „pașaportul nostru pentru dezvoltare”?
Acest proiect deschide județul Botoșani către oportunități economice majore. Prin conectivitatea oferită de Autostrada A7 și Drumul Expres, județul va deveni un punct nodal pe harta infrastructurii naționale și va atrage investiții majore.
Cum răspundeți criticilor care consideră acest proiect „fantasmagoric”?
Acest proiect este absolut realist. Am demonstrat deja că putem avansa cu documentația tehnică și că avem finanțare asigurată. Criticile nu reflectă realitatea și nu subminează importanța acestui proiect pentru viitorul județului.
Puteți oferi mai multe detalii tehnice despre Drumul Expres Botoșani – Suceava?
Drumul va avea 20 km lungime, va începe din apropierea Aeroportului Salcea și va trece prin localități precum Dumbrăveni, Huțani, Vlădeni și Baisa, cu două benzi pe sens și o viteză maximă de 120 km/h. Acesta va lega Botoșaniul de rețeaua națională de drumuri de mare viteză.
…
Citește articolul integral pe Moldova Invest