Suceava
Gestionarea deșeurilor în Bazinul Dornelor din Suceava: Intre problemele semnalate și soluțiile propuse
autor
Pe data de 20 februarie 2025, la Vatra Dornei, a avut loc o întâlnire având ca subiect Contractul de delegare privind activitatea de colectare și transport a deșeurilor municipale încheiat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Gestionare a Deșeurilor din Județul Suceava și asocierea S.C. FRITEHNIC S.R.L. și CONBUCOVINA S.A., prin liderul de asociere FRITEHNIC S.R.L., semnat în septembrie 2024, ale cărui prevederi vor intra în vigoare începând pe data de 2 iunie al acestui an. La întâlnire au fost prezenți vicepreședintele Comsilului Județean Suceava, Stelian Simerea, primari de localități din Bazinul Dornelor și reprezentanți ai S.C. FRITEHNIC S.R.L.
În urma întâlnirii desfășurate la Primăria Vatra Dornei în data de 20 februarie 2025, primarii mai multor unități administrativ-teritoriale din Bazinul Dornelor au semnalat o serie de probleme referitoare la gestionarea serviciilor de salubrizare. Printre principalele aspecte ridicate se numără facturarea considerată nejustificată a serviciilor de către operatorul SC FRITEHNIC SRL , lipsa transparenței în stabilirea cantităților de deșeuri colectate și impactul financiar asupra bugetelor locale.
În acest context, Moldova Invest a inițiat o anchetă jurnalistică în scopul clarificării situației, identificării cauzelor deficiențelor semnalate și a posibilelor soluții, obținând puncte de vedere din partea primarilor care au avut contracte sau au contracte în derulare cu FRITEHNIC, Consiliului Județean Suceava, societății de salubritate SC FRITEHNIC SRL.
Probleme și soluții în gestionarea salubrizării. Situația din comuna Vama. Răspunsurile Primăriei privind contractul cu Fritehnic
„Nu avem nicio certitudine că metoda de cântărire la groapa de gunoi de la Moara reflectă cu exactitate cantitățile provenite din localitatea noastră”, a transmis primarul Tiberius Constantin Lucuțar. Deși s-a solicitat un sistem mai transparent de verificare, operatorul de salubrizare nu a propus momentan o soluție concretă.
Costurile ridicate ale serviciului de salubrizare pun presiune pe bugetul local, iar Primăria Vama a fost nevoită să acopere circa 80% din valoarea facturilor în anul 2024. De asemenea, administrația locală a confirmat că a fost necesară alocarea unor sume suplimentare pentru acoperirea acestor cheltuieli. Cu toate acestea, până în prezent, primăria nu a refuzat plata vreunei facturi, chiar dacă unele valori ridică semne de întrebar
Reprezentanții Primăriei Vama au participat la întâlnirea organizată pe 20 februarie la Primăria Vatra Dornei, considerând discuțiile drept constructive. „În mare parte, s-au identificat soluții concrete pentru problemele semnalate”, au afirmat aceștia.
În cadrul întâlnirii, vicepreședintele Consiliului Județean Suceava, Stelian Simeria, s-a arătat receptiv și a încercat să propună soluții pentru fiecare problemă ridicată, a precizat primarul Tiberius Constantin Lucuțar.
Propuneri și soluții pentru îmbunătățirea gestionării salubrizării
Pentru a îmbunătăți transparența și corectitudinea facturării, Primăria Vama consideră necesară implementarea sistemului „plătește pentru cât arunci”. De asemenea, autoritățile locale susțin că renegocierea contractului cu Fritehnic ar fi oportună pentru a introduce clauze mai stricte privind verificarea cantităților de deșeuri.
Probleme și soluții în gestionarea salubrizării la Vatra Dornei
Primarul municipiului Vatra Dornei, Marius Rîpan, a recunoscut dificultățile întâmpinate în gestionarea serviciului de salubrizare.
Dificultatea principală a fost întârzierea în procesul de contractare cu agenții economici. „Singura problemă pe care am avut-o a fost că poate nu am accelerat suficient procesul de contractare cu agenții economici. Ei ne spun acum că ar fi trebuit să încheiem mai devreme contractele, dar, în cele din urmă, nu este o problemă insurmontabilă.”
Schimbări în sistemul de facturare
Trecerea la noul operator de salubrizare(n.r. Fritenic) a adus modificări semnificative în sistemul de taxare. „Dacă înainte vechea societate de salubrizare percepea o taxă fixă pentru toți operatorii economici, actualul operator a propus o variantă mai flexibilă, în care intervine doar la cerere și facturează în funcție de cantitatea de deșeuri colectată”, a afirmat primarul Marius Rîpan.
Această schimbare a avut consecințe neprevăzute, deoarece mulți agenți economici au profitat de faptul că nu mai sunt obligați să plătească o taxă fixă și nu au mai încheiat contracte. „Aici, însă, consider că operatorul ar fi trebuit să aloce mai multe resurse pentru încheierea acestor contracte. Pe de altă parte, nici ei nu au o bază legală pentru a-i obliga pe agenții economici să semneze contracte.”
Impactul asupra bugetului local
Primarul Marius Rîpan a subliniat și efectele financiare negative ale acestei situații. „Problema majoră care ne afectează acum este impactul asupra bugetului local. Diferențele de deșeuri – generate de agenții economici care nu au contracte și care își aruncă gunoiul pe platformele publice – sunt decontate, în cele din urmă, de primărie.”
Conform legislației, aceste deșeuri sunt considerate abandonate și trebuie gestionate de administrația locală, ceea ce generează costuri suplimentare pentru municipalitate.
Măsuri pentru îmbunătățirea sistemului
Pentru a evita astfel de probleme pe viitor, primăria a adoptat măsuri concrete, inclusiv implementarea unui sistem transparent de verificare a cantităților de deșeuri. „Toate mașinile care transportă deșeuri sunt cântărite atât la plecare, cât și la destinație, astfel încât să nu existe dubii asupra cantităților raportate.”
De asemenea, primăria lucrează la un nou sistem de taxare. „În noua documentație, persoanele fizice vor plăti direct la primărie, iar pentru persoanele juridice propunem o taxă fixă, calculată în funcție de domeniul de activitate, numărul de angajați sau capacitatea unităților.”
În plus, administrația locală colaborează cu alte primării din zonă și cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru a stabili o strategie unitară. „Nu vom putea avea un sistem perfect, dar trebuie să fie unul cât mai aproape de realitate, astfel încât impactul asupra bugetului local să fie minimizat.”
Poziția oficaială a SC FRITEHNIC SRL: „Controversele dintre Fritehnic și unele UAT-uri provin din discrepanțele dintre estimările inițiale ale cantităților de deșeuri și realitatea din teren. O parte semnificativă a deșeurilor colectate provine de la utilizatori care nu au contracte încheiate cu Fritehnic, dar care, conform legislației, trebuie oricum ridicate”
1. Procedura de Colectare și Cântărire a Deșeurilor Fritehnic a precizat că, potrivit contractelor de delegare a gestiunii și a regulamentelor aferente fiecărui UAT, deșeurile municipale sunt colectate și transportate la Centrul de Management Integrat al Deșeurilor (CMID) Moara. Aici, deșeurile sunt cântărite cu echipamente conforme și omologate.
Procesul de cântărire include următorii pași:
- La intrarea în depozit, vehiculele sunt cântărite pentru determinarea greutății deșeurilor transportate.
- Se verifică documentele de transport și se desemnează locul de descărcare.
- Vehiculele sunt monitorizate de un reprezentant al UAT-ului, care confirmă formularele de încărcare-descărcare.
- Se alocă spații speciale pentru depozitarea temporară a deșeurilor pe fluxuri specifice.
2. Implementarea unui Sistem de Cântărire la Sursă Fritehnic susține că introducerea unui sistem de cântărire la sursă ar necesita investiții semnificative și modificarea actualelor contracte. Compania este favorabilă oricărui sistem omologat de cântărire și a răspuns pozitiv la solicitările de cântărire la cantarele auto din zonele de colectare.
3. Transparența Gestiunii Serviciului Pentru fiecare factură emisă, Fritehnic furnizează documente justificative și tichete de cântar către UAT-uri. Acestea pot contesta cantitățile facturate și pot delega reprezentanți pentru a asista la operațiunile de cântărire. De asemenea, autovehiculele companiei sunt dotate cu GPS, permișând autorităților contractante să monitorizeze activitatea.
4. Diferențele Cantitative dintre Estimări și Realitate Fritehnic subliniază că diferențele dintre estimările inițiale ale cantităților de deșeuri și cele efectiv colectate nu sunt imputabile companiei. Estimările au fost realizate pe baza datelor colectate cu 12 luni înainte de licitație și a cifrelor demografice furnizate de INS. De multe ori, aceste date sunt diferite de realitatea din teren, ceea ce denaturează cantitățile prevăzute în contracte.
5. Diferențele dintre Estimări și Realitatea din Teren Controversele dintre Fritehnic și unele UAT-uri provin din discrepanțele dintre estimările inițiale ale cantităților de deșeuri și realitatea din teren. O parte semnificativă a deșeurilor colectate provine de la utilizatori care nu au contracte încheiate cu Fritehnic, dar care, conform legislației, trebuie oricum ridicate.
Consiliul Județean Suceava clarifică situația contractelor de salubrizare
Consiliul Județean Suceava a emis un punct de vedere oficial referitor la gestionarea serviciilor de salubrizare în județ, în contextul unor schimbări contractuale care vizează mai multe unități administrativ-teritoriale. Vicepreședintele CJ Suceava, Stelian SIMEREA, a făcut următoarele precizări:
Semnarea unui nou contract de delegare a gestiunii serviciilor de salubrizare
În data de 5 septembrie 2024, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Gestionare a Deșeurilor din Județul Suceava, în numele județului și al unităților administrativ-teritoriale din Lotul 4 (Zona Câmpulung Moldovenesc – Vatra Dornei – Pojorâta), a semnat Contractul de delegare nr. 283/1366 privind activitatea de colectare și transport a deșeurilor municipale. Noul contract include și operarea stațiilor de transfer și a centrelor de colectare cu aport voluntar și a fost atribuit asocierii S.C. FRITEHNIC S.R.L. și CONBUCOVINA S.A., prin liderul de asociere FRITEHNIC S.R.L.
Întrucât actuala perioadă este una de mobilizare, serviciile de salubrizare continuă să fie asigurate conform contractelor existente, care vor înceta la 2 iunie 2025, moment în care va intra în vigoare noul contract.
Implicarea Consiliului Județean Suceava
Consiliul Județean Suceava precizează că nu este parte în contractul de delegare, motiv pentru care nu poate interveni în negocierile dintre Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Gestionare a Deșeurilor și asocierea dintre S.C. FRITEHNIC S.R.L. și CONBUCOVINA S.A.
Întâlnirea de lucru de la Primăria Vatra Dornei
În ceea ce privește întâlnirea de lucru desfășurată pe 20 februarie 2025 la Primăria Vatra Dornei, vicepreședintele Stelian SIMEREA o consideră una constructivă, aceasta având ca obiectiv analizarea situațiilor particulare apărute în perioada de mobilizare a noului contract. Discuțiile s-au concentrat pe aspecte precum colectarea și transportul deșeurilor, operarea stațiilor de transfer din Câmpulung Moldovenesc și Vatra Dornei, precum și gestionarea celor două centre publice de colectare cu aport voluntar din aceleași localități.
Responsabilitățile fiecărei unități administrativ-teritoriale
Conform contractului de delegare, fiecare unitate administrativ-teritorială are desemnat, prin dispoziția primarului, un responsabil care confirmă și avizează cantitatea deșeurilor colectate și înscrise în facturi.
Stelian SIMEREA, vicepreședintele Consiliul Județean Suceava, subliniază, de asemenea, că actualul contract de delegare conține clauze contractuale care nu pot fi modificate prin intervenția unor terți.
Această clarificare vine în contextul preocupărilor exprimate de comunități și autorități locale privind tranziția la noul contract și implementarea acestuia în condiții optime.
Un caz particular: Sistemul sacilor personalizați adoptat în comuna Șaru Dornei
Primăria din Șaru Dornei a implementat, până la intrarea în vigoare a contractului cu operator unic, un sistem de gestionare a deșeurilor, prin care locuitorii plătesc exact pentru cantitatea de gunoi pe care o generează. Primarul localității, Ioan-Cătălin IORDACHE, a explicat că soluția aleasă a fost utilizarea unor saci personalizați, ale căror costuri includ deja cheltuielile de colectare și transport.
„Eu am fost într-o localitate în care am avut curajul să implementăm un sistem de colectare a deșeurilor astfel încât populația să plătească exact pentru cantitatea de deșeuri pe care o produce. Soluția pe care am găsit-o a fost utilizarea unor saci personalizați”, a declarat edilul.
Prin acest sistem, fiecare tip de deșeu este colectat diferențiat, iar sacii sunt achiziționați la un preț prestabilit. De exemplu, pentru deșeurile reciclabile, un sac de 120 de litri costă 1 leu, în timp ce pentru fracția umedă, un sac de 60 de litri costă 5 lei.
„Am personalizat sacii respectivi, am calculat cantitatea de deșeuri care încap în fiecare sac și costul necesar pentru transportul acestora la groapa de gunoi. Apoi am stabilit un preț pe sac, astfel încât, odată ce oamenii cumpărau sacii, costul colectării și transportului deșeurilor era deja acoperit”, a explicat primarul IORDACHE.
Efectele implementării acestui sistem au fost semnificative: cantitatea de deșeuri transportate la groapă s-a redus cu 85%, iar volumul de deșeuri reciclabile s-a dublat sau chiar triplat.
„Prin acest sistem, am redus cantitatea de deșeuri transportate la groapă cu aproximativ 85%, înce timp ce volumul de deșeuri reciclabile s-a dublat sau chiar triplat. Pierderile din bugetul local s-au diminuat semnificativ, deoarece costul era deja acoperit prin achiziționarea sacilor”, a subliniat edilul.
Costurile totale ale sistemului sunt de aproximativ 70.000 de lei pe an, mult sub nivelul cheltuielilor anterioare, care ajungeau la 300.000 de lei.
„Prin acest sistem, fiecare cetățean plătește exact cât gunoi produce. Cei care locuiesc în gospodării mari, cu mai multe persoane, produc mai multe deșeuri decât cei care locuiesc singuri. În gospodăriile rurale, resturile vegetale sunt folosite pentru hrana animalelor sau compostate, iar deșeurile biodegradabile sunt îngropate. Astfel, volumul de deșeuri menajere ajunge să fie foarte mic”, a adăugat primarul.
Concluzii generale:
-
Probleme semnalate – Primăriile din Bazinul Dornelor au ridicat probleme legate de lipsa transparenței în facturarea serviciilor de salubrizare, modul de cântărire a deșeurilor și impactul financiar asupra bugetelor locale.
-
Situația din Vama – Costurile ridicate ale
